Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 1788 ggr
joheck
0

Shaping

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejhej!

Det här med shaping är ju riktigt smart alltså! Gäller bara att ha godis redo "at all times"! Lyckades fånga och börja shapa (säger man så??) "massera" med Sansa. Det går ut på att hon gräver med framtassarna på min rygg. Hon fatta galoppen snabbt, smart liten frökenFlört.

Jag har även förhoppningar om att shapa in "stå" och eventuellt "skaka". Har vart lite lat bara och inte orkat fånga upp dom tricken konsekvent….

Shapar ni? Vad har ni lyckats shapa in, eller vad planerar ni på att shapa in? Tycker ni det är en bra metod inom hundträning?

BerättaSkrattande

Sackum
1

Har till största del använt shaping till allt jag lärt Xavi, det stärker ju hundens självförtroende, iniativförmåga och ger bra mental stimulering så jag tycker metoden är outstanding. :) Använt det till trick, lydnadsmoment, inkallning, ögonkontakt, hopphinder och till en början slalomhindrena till agility m.m.

Det är svårt att inte blanda ihop shaping med klickerträning, men därför måste jag begränsa mig lite (använder klickern till -verkligen- allt! ;))

joheck
0

Kontakt har jag inte äns tänkt på att jag shapatFörvånad.

Håller med dig om att det är en jättebra metod. Ska börja använda det mer!

Jag har dock aldrig använt klicker vid shaping. Har inte riktigt lyckats få till det där med timingen med klicket än…

joheck
0

Inga fler som använder eller har funderingar kring shaping?

AnneN
1

Jag shejpar, tyvärr började jag ganska sent med det på Velvet så det mesta i vardagen är inlärt med att locka/lura, men hon har börjat lära sig nu att testa olika beteenden och jag är snart klar med att shejpa "Tilt" = att hon ska lägga huvudet på sned.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

joheck
0

#4 Åh vad sött. Blir ett farligt trick hon kommer bli en mäster tiggare ju!Skrattande

AnneN
0

#5 Haha, ja det är svårt att hålla sig för skratt då hon tiltar Skrattande, håller på att lägga in kommando på det nu och tror hon börjar fatta det.

_**/Mvh Anne

Swadika
0

Jag måste bara lite snabbt fråga vad shaping är för något xd

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

joheck
0

Det är när du lär hunden nya saker genom att "fånga upp" beteendet. Hunden gör något du gillar och så fångar du upp det. Hunden får tänka och göra mer själv än om du visar vad den ska göra.

Swadika
0

Ah det var något sådant jag trodde :) Men ville vara på den säkra sidan ^^

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Nalle-]
0

Kanske en dum fråga då, men vad är skillnaden mellan shejpa och att klicka in önskade betéenden?

Sackum
0

Shaping är att man inte på något sätt visar hunden vad den ska göra, utan man väntar helt enkelt ut ett beteende. Klicketräning går ju bara ut på att man har en klicker, och klickar man så betyder det bara ungefär samma sak som "bra (nu är belöning på väg)".

Ex. Shaping - Jag väntar tills Xavi tittar på mig, då klickar och belönar jag (men klickern är inte en nödvändighet för shaping).

Klickerträning - Jag säger "Xavi!" och klickar och belönar när han tittar på mig.

Hoppas jag förklarade begripligt och det är i alla fall så jag uppfattat det hela. ;)

joheck
0

Klicka handlar ju om att klicka det man vill ha, sen om hunden bjuder på det själv eller du visar spelar ingen roll. Man måste heller inte ha klicker för att shapa.
Hoppas du förstår hur jag menarFlört.

AnneN
0

#10 Jag klickar in det, men med shejping så är föraren helt passiv och väntar tills hunden erbjuder ett beteende (eller början till beteendet) medan man annars ofta vid träning lockar med hjälp av godis, leksak, kroppspråk, röst, osv för att få hunden att utföra det man vill.

_**/Mvh Anne

[Nalle-]
0

Jaha, men då förstår jag! Tack Glad Då är det alltså shejpat jag har gjort, har belönat med klicker och godis när han gjort någonting rätt (genom att vänta ut honom) och sen när han kan det har jag gått över till att bara belöna med rösten och med någon godisbit ibland. Tycker det sitter mycket bättre när han själv kommit på vad det är meningen att han ska göra!

reverse
6

Fast shaping är snarare att forma ett beteende, som det engelska ordet antyder, än att fånga det. Att shapa exempelvis snurra runt kan börja med att man klickar när hunden vrider lite på huvudet, sedan när hunden böjer sig ännu mer åt det hållet, ett kvarts varv, ett halvt varv osv osv. Du formar, (shaping), fram något (i detta fall snurra runt) genom att jobba i små steg som gör det lättare för hunden att lyckas (eftersom man inte hjälper den med att exempelvis locka runt den, utan den måste klura ut allt själv). Har man en hund som snurrar runt mycket på eget bevåg så kan man vara beredd med klickern och "fånga", (captureing), beteendet genom att klicka när hunden busar runt. Många saker som hunden gör naturligt - sätter sig, lägger sig, sträcker på sig osv är tacksamt att fånga. Shaping är utmärkt när det blir lite mer avancerat och sådant hunden inte nödvändigtvis gör naturligt, eller inte ofta - typ "spela död" (ligga med magen upp i vädret), rulla runt, hämta saker, stänga/öppna dörrar mm.

Det är klart att man förstås skulle kunna uttrycka det som så att man fångar de små sakerna när man shapar fram ett beteende i små steg, men det är ju det man alltid gör med hjälp av klickern, som en liten kamera man fyrar av. Flört

//Lina

joheck
0

#15 Så du menar att om man "fångar upp" ett färdigt trick så är det inte shaping?

reverse
2

Definitionen av termen shaping är "ett gradvist formande av ett beteende fram till ett målbeteende". Det är en operant inlärningsprocedur där gradvisa närmanden av det önskade beteendet förstärks. Forma fram slutprodukten.

Jag lånar ett exempel:

"Till exempel, om man vill träna en råtta att trycka ner en spak kan man använda sig av dessa successiva närmanden av slutmålet:

1. att bara vända sig mot spaken förstärks
  2. endast rörelse mot spaken förstärks
  3. endast förflyttning tilläckligt nära spaken förstärks
  4. endast beröring av spaken förstärks
  5. endast beröring med en specificerad tass förstärks
  6. endast delvis nedpressande av spaken förstärks
  7. endast fullständigt nedpressande av spaken förstärks

Att fånga ett beteende, captureing, vore att förstärka om råttan direkt skulle gått fram och tryckt ner spaken så mycket som krävs (något ganska osannolikt i det fallet, men skulle kunna hända av en ren slump). Men om den gjorde det och man fångade det så var det inte shaping, det var inte något som formades fram.

Att vänta på att hunden sätter sig och klicka det är captureing, att fånga beteendet. Att använda shaping för sitt vore att exempelvis börja med att klicka när hunden gör en antydan att sätta sig, sedan lite mer, halvvägs ner, fullständigt sitt. (Men det är onödigt att använda shaping på sitt och ligg, för hundar gör det just naturligt flera gånger om dagen och det är lätt att bara fånga det. Däremot kan man shapa fram snabbare sitt/ligg, ökat avstånd, ökad tid, att endast ligga rakt och ingen snedrumpa osv).

//Lina

joheck
0

Ok, men då är det capturing som jag menar och inte shaping.

Skulle någon Medarbetare kanske kunna ändra till captureing i mitt första inlägg? Lämna shaping i rubriken men lägg även till captureing. Tack!Skrattande

Aviendha
0

Jag använder mig av klickern till det mesta och beroende på vad jag vill ha så varierar jag shaping, luring och capturing. Sitt är fångat rakt av, nostarget (i handflatan) likaså, tasstarget är däremot shapat. Som tidigare sagts så är shaping ett riktigt bra sätt att aktivera hunden och bygga självförtroende. Jobbar just nu på att öka kreativiteten och initiativtagningsförmågan. Jätteskoj för oss båda! :)