krampanfall
Nu behöver jag lite erfarenheter hos er . Igår kväll fick våran colliehane ett krampanfall . Enligt veterinären var det ett lindrigt krampanfall och liknade ett epilepsianfall av det jag beskrev . Veterinären kunde tro att det var pga att vi har en tik i höglöpen och att han har varit upp i varv så länge som gjorde att det utlöste ett krampanfall.
Men idag så kändes det inte alls bra att bara sitta och vänta på nästa anfall om han nu får något . Så jag ringde till ett större djursjukhus och hörde med dom också och dom sa exakt likadant
Har ni några erfarenheter av att hanhundar kan få krampanfall pga av en tik som löper?
Och även ni med epilepsihundar hur går det att ha en hund med epilepsi ? Ni får gärna dela era erfarenheter .
gah jag kommer grubbla ihjäl mig
Jag har ingen erfarenhet av hanhund och löp men dock en annan erfarenhet av krampanfall.
Min wheaten terrier Nelly fick ett krampanfall när hon var i 2års åldern, det var läskigt men veterinären kunde ju som inte göra så mycket efteråt och eftersom det var hennes första sa dom att det kunde vara en engångsgrej eller epilepsi bla bla.. säkert samma som du fick höra ungefär. Är det epilepsi KAN det ju ta något år efter första anfallet till nästa kommer för att senare komma oftare vilket inte är så kul eftersom man får leva länge utan att veta om det kommer att visa sig vara epilepsi. Jag vet fortfarande inte vad som orsakade Nellys anfall men det är iaf ganska säkert att det måste varit något annat än epilepsi för hon är nu 10år och har inte råkat ut för något liknande igen :)
Hoppas det var en engångsgrej för eran kille också och att det var något annat än epilepsi som utlöste det! <3
Min cocker fick epilepsi som tvååring. Och just då kändes det som om allt var krasst. Somliga påstod att han bara skulle leva typ 3 år till, andra påstod att hans lever skulle tröttna på all medicin. Och anfallen de skulle komma hela tiden, inte så stora, men de skulle komma.
Nu är han 6½ år och precis som han var innan han fick epilepsin. Något hungrigare, men jag vet inte om det beror på medicinen eller rasen. Anfallen får han bara ibland. Mellan andra och tredje gången gick det 8 månader. Efter det hade han ca 2 i månaden i något år, och nu det senaste året har han bara haft kanske 3 anfall. Anfallen varierar, vissa har bara varat i 2-3 minuter och han blir sm vanligt direkt efter igen. Ett fåtal gånger, då det gtt långt emellan dem, så blir de värre, ca 5-7 minuter. Efteråt så är han väldigt trött, det kan han vara en halv dag eller så, men sen är han som vanligt. Just efter alla anfallen så blir han extremt hungrig. Han bara springer och letar mat över allt. Upp på bordet och diskbänken.
Han får 1 och en kvarts 50mg tablett 2ggr om dagen. Mamma kör på och är väldigt noga med att han ska ha rätt mängd. Men jag är fortfarande osäker på det här med levern, så jag fuskar alltid. Jag ger honom bara 1 tablett. Han mår inte sämre av det. Och inte får han några anfall som veterinärerna sa att han skulle få om man trappade ner.
Så är det epilepsi din hund så behöver du inte oroa dig, visst varierar det från hund till hund, men det finns hopp. Jag har nu efterhand hört många som haft hundar med epilepsi som levt länge. Somliga har inte ens tagit medicin. Så om jag vore du så skulle jag förska ta så lite medicin som möjligt. Är det bara små anfalll så tycker jag inte att det finns någon mening med det, är de större och varar länge så kanske du borde. Men försök att undvika. Hunden lider inte av själva anfallet eftersom den är helt borta då. Och som det verkar på min hund så är allt glömt när han kvicknar till igen.
http://pillasddv.weebly.com/
tack för era svar . Tycker det här är jätte jobbigt sover dåligt och oroar mig för ett nytt anfall . Jag hoppas verkligen att det var som dom säger pga löpet men det svårt för mig att tro på . Jag är som sådan att när något händer på alvar så är jag lugn som en filbunke men nu är jag hispig . Min mamma fick vara vakt idag och det känns tryggt då hon har haft en katt med epilepsi men så fort telen lät idag på jobbet hoppade jag till och fick gåshud och var helt säker på att det var hon som medelade att han fått en till attack . Veterinären vill att vi ska vänta och att det inte är någon brådska men jag ska iaf boka tid för ett blodprov iaf och se om dom hittar något där .
#1 vad skönt att nelly inte fått något mer anfall jag hoppas att det kommer gå lika bra med min herre här hemma =)
#2 tack så mycket för att du delar med dig . Nä medicinering vill jag hålla mig borta i från så länge det bara går . Jag hoppas verkligen att det bara var en gång och aldrig igen .
#3 Usch, jag vet hur det är med att gå och oroa sig. Bazze fick det första anfallet på vid 3 på natten. Mamma sprang runder och skrek att han dog, och jag satt och kramade honomoch stortjöt. Mamma stannade sedan hemma och vaktade honom medan jag gick till skolan och hade nationella i matte. Jag som är en mattenörd och fått VG+ och MVG på alla proven fick 2 poäng över IG. När provet var klart fick jag ett sms om att han fått anfall igen, så då blev det direkt till veterinären. Sedan dröjde det som sagt 8 månader till nästa anfall och efter det så har det inte varit någon stor grej. Man vänjer sig som sagt. Men då i början när man inte visste vad det var, det var hemskt. Man trodde ju att hunden skulle dö för minsta lilla.
http://pillasddv.weebly.com/