Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2586 ggr
Varga
0

Shiloh shepherd

Hej, hittade ett gammalt inlägg om rasen/blandrasen (vill inte riktigt ha en diskussion om det :) ) Shiloh Shepherd, ursprungligen från USA.

Min sambo och jag har tänkt skaffa hund någon gång i början av 2014 om allt går som det ska (innan dess är en lång utlandsresa planerad och man vill ju inte behöva lämna en valp/unghund flera veckor…). Så jag tänkte börja redan nu och se vilka här som har erfarenhet av rasen/typen/whatever?

Vi båda gillar schäfern, men har svårt för sluttande ryggen och alla temperaments- och hälsoproblem som finns där. Vi vet dock att det självklart finns bra uppfödare osv med just schäfer också.

Personligen vill jag egentligen helst ha en Teruveren (Belgisk Vallhund), medan sambon vill ha en schäfer ("stor som ett hus som man kan skrämma grannen med" säger han lite skämtsamt). Så… Om Shilon är en typ av jättestor, vanligen långhårig schäfer med rak rygg låter det ju som att det är vad vi vill ha!

Jag har tittat på tre utländska sidor, en kanadensisk, en amerikansk och en nederländsk, eftersom jag funderar på att importera för att vara säker på att det verkligen är en shiloh och ingen som försöker klämma extra pengar ur en "vanlig" schäfervalp. Någon som importerat hund tidigare? Känns som att det är lite långt för stackarn att åka från andra sidan världen…

Mischa
0

En ren spontan tanke är att dom raser du nämner som ni är intresserad av är bruksraser.

Shilohn är så vitt jag vet inte framavlad för att vara en bruksras utan en sällskapsras med schäfer som utgångspunkt, samt med tanke på att dom är avlade mycket för utseende bla en massiv storlek gör ju att dom inte heller kanske håller i längden för arbete (om det är vad ni är intresserad av)

≧◔◡◔≦

Varga
0

Vi är inte intresserade av sådant arbete med hunden - vi vill att den ska få arbeta med kroppen, men eftersom vi bor i en förort till Stockholm så har vi ju inget direkt bruksmål med det hela. Sambon vill som sagt ha en så stor och musklig hund som möjligt, jag vill komma ut i skogen, möjligen lite sökträning osv och om hunden tycker agility är roligt kanske vi tränar det (dock för "hemmabruk" och inte tävling). Så gärna en aktiv ras men vi har inte behov av den för någon form av bruksarbete, enbart pga att den sägs/ska enligt standarden ha mindre temperaments- och hälsoproblem och är fantastisk vacker, men fortfarande aktiv. Slipper gärna just "vallningsbeteendet" också då familjen haft en Aussie som var rädd för får och därför vallade människor, vilket ibland blev riktigt jobbigt.

Kort sagt - mängden arbete hunden ska och kommer att få utföra baseras på hundens behov då vi inte har några särskilda behov på den fronten :)

Varga
0

Men ja, då i princip ALLA diskussioner om Shilohn jag hittat på svenska har spårat ut rejält till pajkastning och otrevligheter så vill jag mest ha folks personliga erfarenheter. Och utefter det komma fram till om det är en hund för oss eller inte :) Vi har ju som sagt tänkt vänta med att skaffa någon till 2014, så massor med tid att kolla runt och överväga :)

vallhund
0

En bra schäfer ser inte ut som en sågbock, den skall ha svagt lutande kors. En bra gammaldags schäfer är inte stor o biffig. Och ja, det finns friska/sunda linjer därute, men de kräver att man arbetar med dem.

Vad gäller shilohn så delades den upp ganska snart i olika falanger vad gäller avelsarbetet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Varga
0

Men nu var det inte schäfern jag frågade om ;) Och vi vill ha en stor hund, gärna större än schäfern, och det är därför vi undrar om Shilohn. Så inget schäferprat här, tack! :) Jag vill inte ha några jämförelser vad som är "bäst" - det är väldigt lätt att hitta info om Schäfern eftersom den är så vanlig, så det kan jag göra själv. Speciellt med tanke på att min svärmor har en väninna som är schäferuppfödare.

[fridagunnarsson]
1

Här finns en tråd där det blandannat finns några i som har SS. Du kan ju alltid kontakta dem för att höra om deras erfarenheter!

Varga
1

Tack! :) Har dock redan läst den tråden och det är en sådan som jag tycker har spårat ur lite… Flera borttagna och ändrade inlägg pga dålig ton hos de som diskuterar osv, väldigt lite info… Men jag har kommit i kontakt med flera människor via Facebook så det blir att hälsa på två Shilohs redan på tisdag! :D

Tar dock gärna emot fler kunniga i den här tråden också, om inte annat för att det kan vara intressant för folk som söker efter info i framtiden :)