dåliga tänder pga färskfoder?
När jag var hos veternären sist så konstaterade hon att min hund hade ganska mycket tandsten och att vi skulle ge extra torrfoder. Då sa jag att jag ger färskfoder, och då tyckte hon att jag skulle ge torrfoder, för det var bättre.
Jag kommer inte byta tillbaka till torrfoder, eftesom jag tycker det är väldigt onaturligt att äta pressade torra kulor plus att min hund fick ofta ont imagen av torrfodret.
Men jag blev bara lite paff, när hon sa det. Men hur gör ni som barfar och ger färskfoder för att ha bra tandhygien?
Min hund är väldigt dålig på att gnaga på ben, ska verkligen försöka truga henne nu och borsta tänderna, men finns det något mer man kan göra?
Bengnagning är ju det bästa, men mycket spelar den egna bakteriefloran i munnen roll.
I ditt läge skulle jag nog borsta, även om jag själv aldrig behöver - men mina gnager mycket ben.
Min valp har jag inga problem mmed just eftersom hon gnager på ben mest hela tiden. Men då försöker vi tandborstningen iaf…
Ingen nyhet att veterinärer tror på myten att torrfoder skulle vara bra för tänderna. De får ju sina utbildningar från foderföretagen :)
Om jag var du skulle jag helt enkelt borsta några gånger i veckan.
#3 - precis. Ungefär som om knäckebröd vore bra för våra tänder….stämmer inte alls. Torrfoder blöts upp i munnen (eller i skålen) och om hunden tuggar bildas en kletig sörja som allt för ofta gör att det fastnar en hel del resten på tänderna.

#4 eller nja asså.. blöts upp i munnen är väl att ta i lite,,,, maten sväljs ju som regel innan den hunnit bli blöt..
men jag förstår din poäng..
jag kan förstå om man ger torrfoder pga att det är jäkligt smidigt och iaf inte skadligt för hunden på så vis.. Men jag föredrar själv (sedan jag började) att ge färskfoder, av flera själ.. och sedan oxå tuggben,,
TS.. äter inte din hur råa riktiga djurben heller?
//L
borsta tänderna sen ger du mer ben, själv ger jag både märgben (urgröpta pga ena blir mycket dålig i magen annars) sen ger jag reben,kyckling osv med ben men de får oxå vanliga små raka ben som köps i djurbutiker.
#5 hon är lite speciell min hund och tuggar väldigt lite och sällan på ben. Oavsett vad det är för ben. Vi har väldigt mycket råamärgben till hundarna, och valpis gnager för glatta livet, men min vuxna hund har under den tiden vi haft henne sällan gnagt på ben.
Jag tror det var för att i förra hemme misstänker jag att hon fick skäll/stryk om hon försökte gnaga på saker.
Men ibland när man trugar så tuggar hon en liten stund, så ska försöka få henne tugga lite varje dag. Igår så fick jag henne faktiskt att gnaga i kanske fem minuter på ett märgben, och lite varje dag är väl bättre än inget…
7 testa o ge rå reben till henne
#8 vi har gjort det också, vi har ett stort här hemma. Hon gnagde på det en stund i början, men nu struntar hon i det…
#5 - men även om maten sväljs direkt (torrfoder) så lär den heller inte slipa något på tänderna.
9 Stort? jag ger rätt korta till mina som de kapar av jag brukar ge ungefär 10 cm långa ibland något kortare.
Att blöta upp även skinnben/läderben kan få sin hund att börja gnaga lite mer eftersom det då luktar och smakar lite godare. så tips där är att helt enkelt doppa benet i en mugg med kokvarmt vatten låt det stå o dra lite tills det är mjukare.
#11 det kan vi testa.
Men jag tror som sagta tt hon förknippar gnaga på saker= obehagliga minnen. Så det sitter ganska djupt inne hos henne. hon gnager heller inte på tex grisöron eller andra "Gosaker", hon går inte ens fram till de om man inte sitter och trugar med henne och knappt ens då.
De enda ben vi har fått henne att gnaga på ordentligt är just ben med kött på och då är mitt sätt att få henne att börja gnaga är att dra fram märgsjälv ur benet eller dra loss lite och sen verkligen sitta och hålla benet och visa vart hon kan dra loss kött. efter ett slag börjar det släppa och hon börjar gnaga själv, men det är sällan hon självmant börjar gnaga på ben.

#10,, nej det sa jag inte.. :-)
att ha torrfoder bara för den sakens skull är ju bara båg om du frågar mej,,, slipa tänderna… njäääää den går jag inte på.. ;-)