''Valp problem''
Har en tik på 3 månader på måndag. Det enda problemet jag har med henne, som är vanligt bland valpar, är att hon bits. Hellre leker hon med ens arm än leksaken men när man väl börjar larva runt med leksaken drar hon intresse till den istället. Bitandet har ju med kliandet i tänderna att göra, eller hur?
SEN så kom jag på en till sak: ordet ''nej'' är lite vagt med. Hon reagerar och förstår men fortsätter. Hon är en Chinese Crested så dom är ju envisa i sig.. gäller att vara envisare.
JAG ser inga problem i allt detta för jag är säker på att när nya tänderna kommer så avtar bitandet. Samma med ordet ''nej''. När hon mognar kommer hon förstå bättre… hon är ju bara bebisen!
Kruxet är att vissa i min närhet promt vill ha mig på en valpkurs. Molly kan vara bland andra hundar och människor, hon kan ''sitt, ligg, tass'' och hon lyssnar på sitt namn! Behöver bara öva på det så för mig så känns en valpkurs väldigt onödigt då jag ser att hon lär sig sakta men säkert och jag behöver bara vara envisare än henne och ignorera henne när hon är för på… det har hjälpt hittills.
Vad anser ni?
Skrik antingen "AJ" eller så gå bort och ignorera henne när hon börjar bita på armen, då förstår hon till slut.
#1 Jag ignorerar henne totalt.. då lugnar hon ner sig och lägger sig och biter på ben faktiskt..
En valpkurs är mycket mer än att lära sig grunderna. Jag är etolog och tror knappast att det kommer vara något värdsomvälvande jag får lära mig på valpkursen jag ska gå, men det är ju inte bara jag som ska gå kursen - den är ju för min valp med :)
På en valpkurs har man en utmärkt kontext att träna i då det är en drös andra människor med hundar där som man kan öva på och tillsammans med.
Paulina
#3 Det är ju det att jag har hundar i min närhet också? Bekanta med hundar vi träffar då och då, grannar med hundar och hundar i området som hälsar och allt.
Molly sköter sig galant, ignorerar faktiskt hundarna efter ett tag för hon tycker inte dom är så intressanta. Människor älskar hon och hon träffar mycket människor då vi är ute på stan och sådant då och då.
För mig känns det bortkastade pengar då jag inte ser något syfte med det då jag anser att min hund får hundkontakt, människokontakt osv osv osv privat liksom.
Har en Collie på precis fyllda 4 månader, hon är precis likadan.
Jag ignorerar henne, hoppas på att hon ger upp snart!
Sajtvärd på Collie
En valpkurs är faktiskt riktigt bra även om hunden kan kommandona. Den lär sig samarbeta med dig trots att det är andra hundar/människor i omgivningen och den lär sig det i tidigt. Det har gett mig och min valp väldigt mycket kan jag säga, även fast han kunde det mesta av det vi fick lära oss.
Jag har växt upp med hundar, har en hund sedan tidigare, men för mig var det självklart att jag skulle gå valpkurs.
Feedback man får från en instruktör är alltid ovärderlig. man kan inte gå utan för sig själv och se felen man gör. och ofta gör man saker man inte ens tänker på, som är jättebra att någon annan kan se det.
Jag lärde mig inte direkt något nytt på min kurs, men det var superbra träning att göra övningar med andra och öva passivitet. sällan man hamnar i den siyutionen även om man har hundar i sin omgivning,
Själv tycker jag alla sak gå valpkurs, oavsett hur många hundar eller utbildning man har och har haft.
Säger inte att du nödvändigt vis hör dit, men erfarenhetsmässigt så är det de som säger att de inte behöver en valpkurs, eller har hoppat valpkursen, som man känner hade behövt den bäst…
Valpkurs är en bra för valpen oavsett om man kan grunder osv. Det handlar om att bara kunna fungera runt främmande hundar, helst utan att de hälsar på varandra. Valpen lär sig att samarbeta med dig trots andra hundar runtomkring och det är inte alltid man har typ 8 andra pers med hund som kan vara runtomkring en när man vill träna på saker med sin valp. Dessutom träffar man fler personer med valp som man kanske kan hålla kontakten med. Man får även rätt bra tips och kan fråga kunniga kursledare om det är något man undrar. Så det handlar om så mycket mer än att bara lära sig/kunna grundläggande saker. Vi fick göra massor roliga grejer på vår valpkurs och vardagslydnadskurs. Det är absolut värt det och hunden/valpen brukar tycka det är jätteroligt när de varit ett par gånger och de vet att man ska åka dit :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har exakt samma problem som du!Min valp är dock redan 5 månader om 5 dagar.Och han har 3 mjölk tänder kvar.Jag tyckte samma sak som dig om valp kurser.Sen tänkte jag efter lite (2 månader :P ) och igår så bokade jag in mig på en kurs!
Jag ska dit nästa måndag , vi får se hur det går! 
//Flöffo
#9 Just nu vill jag liksom lära henne rätt och fel innan jag sätter mig i en kurs med henne.. SÅ känner jag.
Det är redan MÅNGA som säger åt mig hur jag ska göra och inte och det stör mig och gör mig stressad och irriterand för jag VET hur jag ska uppfostra min hund och det sättet jag gör det på ger framsteg… så jag orkar inte sätta mig på en kurs där ännu en person säger åt mig vad jag ska göra. Sad but true, jag skulle inte göra mitt bästa då i denna situation jag är i nu.
Och ja, en valpkurs är ju fram tills dom är ett halvår så jag har ju tid om jag ändrar mig och situationen ändrar sig!
#10 fast jag upplevde inte att instruktörerna på valpkursen sa "gör si gör så". utan de kom med tips och råd, och sen fick man ju välja själv om det passade än själv eller inte.
Valp kursen handlar mer, upplever jag, få input om bra övningar och vad man ska tänka på i olika situationer och framför allt få öva med valpen med andra runt omkring sig.
Jag kan inte komma ihåg att jag fick höra en enda gång under min valp kurs "nu gör du så här" eller "nu gör du fel".
Utan mer att " i den här situiationen kan det vara bra att tänka på att….".
#11 Okej, känns bra att det är så i alla fall.. har alltid haft för mig att det är liksom mer ''gör så här'', fördommar som sagt… men just nu skulle jag inte klara det i alla fall. Har tre månader på mig :).
#12 Nej alltså de visar ju övningar och sånt på ett sätt. Men man får ju själv anpassa dom till just sin valp. För alla valpar är inte lika och ägarna har inte samma mål för sin hund och prioriterar olika så de vill kanske göra på sitt sätt. Man stärker sig som "team" att gå på kurs, för att det är en chans att ha roligt och samtidigt lära sig saker. Det är inte militärövningar ;)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#13 Då har jag fått fel uppfattning om det hela när jag läst och så om det… tack för rättelsen :P haha
När jag fick min vuxna hund (fick henne som vuxen) så ville jag gå en vardagslydnad med henne och den billigaste kursen jag hittade var på brukshundsklubben. Det var med mycket motvilja jag anmälde mig, förj ag hade hört när jag var yngre om att på brukshundsklubben var det bara brukshundar och jagahde en liten blandras och jag tänket att de har säkert jättehårda metoder, men det var billigast och närmasgt så jag tänkte att jag får väl hoppa av om det blir för dåligt.
Men jag blev väldigt positivt överaskad, det var väldigt blandad grupp, väldigt bra syn på hundträning där man anpassade efter individen och det första instruktören sa var "säg till om det är något ni inte håller med om, och är det något ni inte tycker pasar er hund är det helt okej".
#15 Känns skönt att veta :). Ska fundera på det i framtiden för nu känns det inte bra, inte rätt tidpunkt liksom