Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 5675 ggr
Swadika
0

Amma sin hund

Jag har ingenting att säga om detta just nu. Sjukt är det enda jag kommer på

http://nyheter.se.msn.com/photopage.aspx?cp-documentid=251704615

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

Sigriiid
0

Fy vad äckligt säger jag bara.. Urk!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

Adalissa
3

Tycker det är helt sjukt men tycker ändå att det är synd att de i den svenska texten inte nämnde att hennes egna barn inte kunde amma. Inte för att det på något sett försvarar att någon ammar sin hund men de verkar vilja vända det till att hunden går före barnen. Att den får något som hon inte låter hennes barn få. Fast jag tycker att hon borde söka hjälp, känns som att hon amma hunden som ett substitut för att hon inte fått amma sina barn. Sedan att hon gjort det i 2 år (!) är ju skrämmande. Tror dock inte hunden mår dåligt av det - fast den är nog lika gärna utan :-P

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

polgara
0

Groteskt tycker jag

Loveradio
0

Sjukt

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

iSawa
0

Helt horribelt, det finns tydligen människor till allt.

Karmatarerskanise
1

Onaturligt och äckligt för mig. Så vitt skilda raser ska man inte blanda på det viset tycker jag.

Gronstedt
3

Fullt begripligt om det varit en valp, men inte riktigt rimligt om det fortgått i 2 år. Då verkar det ju vara för kvinnans skull och inte för hundens, och då är det nog något som är snett.

Karmatarerskanise
3

#7 Inte ens då är det begripligt för mig.

Henrika85
8

När jag såg rubriken så trodde jag att det handlade om en kvinna som ammade hundvalpar som förskjutits av hundmamman och annars hade dött. Det hade jag inte sett något fel i. Det går helt utmärkt att amma en annan art i många fall (som tik-kattungar, ko-föl, katta-kaninungar, osv.)

Jag håller med om att det är sjukt att hon ammar en vuxen hund av de skäl hon uppger. Låter som om hon skulle behöva terapi.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Gronstedt
2

#8: Det är ganska vanligt att nyttodjursungar som behöver mjölk, men inte kan få det av sina mammor, ammas av kvinnor som har mjölk. Alltså inte i stället för kvinnans egna barn, utan parallellt med dem. Det tycker jag inte är konstigare än att man ammar ett annat barn, eller för den delen ger sin egen unge djurmjölk. Mjölken är ju ändå "över" och man kan föda upp ett nyttodjur som annars skulle ha dött. Mycket rationellt. Äckelfaktorn är en lyx för folk med fjärrvärme och mjölkersättning.

Michaela-N
3

Helt sjukt.

Karmatarerskanise
3

#10 För mig blir det äckligt att överskrida artgränserna. Som du skrev finns det mjölkersättning, och det är ingen lyx i många länder. Och tydligen inte i det land den här personen bor eftersom hennes egna barn får flaska.

Lilllens
3

USCH……

Henrika85
2

#12 Och i fattiga länder där mjölkersättning inte är en självklarhet?

Det är helt okej att DU tycker att det är äckligt för en människa att amma ett djur, (eller att en ko ammar ett föl för den delen) men jag tycker inte att du ska vara så snar med att döma andra.

För en familj i ett fattigt land kan det vara en stor ekonomisk förlust att mista t ex en nyfödd get, och om alternativet står mellan att som kvinna amma geten parallellt med sitt eget barn eller låta getungen dö, så är det fullt förståeligt att hon ammar den.

Dessutom så hände det att man förr i tiden lät nyttodjur amma spädbarn vars mödrar inte kunde det själv.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
4

#14 Jag skriver ju att jag tycker det är äckligt. Handlar inte om att jag dömmer, utan det är så jag känner inför detta.
Jag kommer aldrig kunna se det som naturligt, oavsett om det finns mjölkersättning eller inte. Är det så fattigt så lär dom inte kunna föda upp djuret i vuxen ålder heller, så varför då tvunget amma det?

Hade säkert haft en annan uppfattning om jag bodde i ett fattigt land, men nej, det är för osmakligt för mig.

Har aldrig helelr hört talas om att detta sker i fattiga länder, att människor ammar djur.

Henrika85
0

#15 Jag tycker att din ton och ditt ordval i #6 lät ganska dömande, (inget "jag tycker" utan som ett konstaterande som framläggs som allmängiltigt) men om jag missuppfattat så ber jag om ursäkt.

Även om du inte hört talas om det, så sker det oavsett. Kolla gärna in länken här nedan.

http://www.odditycentral.com/pics/women-breastfeeding-animals.html

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
0

#16 Det är som sagt så jag känner. Om det är dömmande kan jag inte hjälpa det. Det är starka känslor jag känner då jag läser om det.

Jo, tydligen sker det.

Labolina_73
1

usch…. jag finner faktiskt inga ord…

//L

Henrika85
1

Om det är dömmande kan jag inte hjälpa det.

Det tror jag faktiskt att du kan. Att du upplever starka känslor när du läser om det kan ingen hjälpa, men det är i såna här sammanhang man bör skilja på den fria tanken och det sagda/skrivna ordet. Om man skriver/säger exakt det man tänker så är det lätt att det uppfattas som kränkande av dem som inte delar åsikten.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
1

#19 Jag skrev det inte i kränkande syfte. Så om någon kände sig kränkt vet den nu att det inte var så. Har ändrat det så det tydligt står att det är så jag känner. Så ingen tror att jag anser att alla ska tycka det.

Henrika85
0

#20 Såg att du ändrat #6 nu och jag tycker att det är en klar förbättring. :)

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Karmatarerskanise
1

Glad

Karmatarerskanise
3

Har funderat lite på det och just i den här situationen då människan ammar för sin egen njutnings skull, så blir det perverst.

Är lite mindre äckligt för mig om det är i syfte för att något ska överleva.

Henrika85
1

#23 Jo, det har varit mycket debatter kring det och när man ska sluta amma sina barn. Finns ju mödrar som fortfarande ammar 9-åringar t ex. :/

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Gronstedt
1

#10: Då är det äckligt att dricka komjölk från affären också då?

#15: När djuret inte behöver mjölk kan det äta sådant som inte kostar något - växter eller matavfall (ben, skinn och sådant som människor inte äter) eller jaga (till exempel ta skadedjur som råttor och därmed göra nytta för sig). Det är bara den kritiska diperioden som man måste ta sig över. Eller så äter man upp djuret när mjölken är slut Glad.

Karmatarerskanise
3

#25 Nej, för den mjölken dricks inte direkt från spenen. Hade det gjorts hade jag funnit det äckligt också. Och hade man tappat sin mjölk och sedan matat med flaska blir det en helt annan sak. Det är just närkontakten på det viset som jag finner motbjudande när det är rasöverskridande människa och djur.

Gronstedt
3

#26: Men det är OK att någon annan har suttit och klämt kossan på tuttarna för att mjölken ska hamna i paketet? För mig låter det lite som att man äter kött men tycker slaktaren är äcklig.

Men, som du skriver, när man gör det för egen njutnings skull så börjar det dra åt något som ska falla under samma lagstiftning som tidelag.

Karmatarerskanise
1

#27 Det är maskiner som gör det nuförtiden hos de stora producenterna.

För övrigt kan jag inte minnas att jag uttalat mig om hurvida jag ens dricker mjölk eller inte ? :)

Henrika85
0

#27 Fast Sverige är ju ett av väldigt få länder som inte har en lagstiftning mot just tidelag. Obestämd

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Gronstedt
2

#28: Vad spelar det för roll om det är maskiner Förvånad? Djuret utsätts för samma klämmande i alla fall! Större delen av världens mjölkdjur av olika arter (långt ifrån bara kor, förstås) mjölkas nog fortfarande för hand.

Jag har inte heller frågat huruvida du dricker mjölk, bara huruvida du tycker det är äckligt.

Karmatarerskanise
1

Ja, jag finner handmjölkning motbjudande också, så skönt att maskiner ordnar den mjölk jag dricker. Ser det som väldigt olika saker.

Lilllens
5

Det värsta är ju att hunden inte är i behov av mjölken, hon gör det för SIN skull och det äcklar mig till förbannelse.

Fridaaaa
3

Fy tusan vad äckligt. 
Dock inget nytt, fler som gjort så men urk :S Skulle aldrig falla mig in :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gia91an
7

Min mammas förra tik fick en kull samtidigt som hon ammade min lillebror. En av ungarna fick inte i sig någon mjölk från mamma hund för de andra valparna var så mkt större och starkare… Den utstötta valpen blev hängig och svag… Detta märktes under det första dygnet, några timmar efter valparna fötts…. KLockan var mkt, inte en enda affär öppen, så mamma bestämmde sig för att amma valpen så den överlevde.

Valpen överlevde och blev stor och frisk, men hade hon inte gjort det hade den dött… Den fick ju mjölkersättning tills den kunde ta för sig sedan… Mamma tyckte det liksom inte var någon fråga om saken. Antingen dör valpen, eller så ammar hon "en unge till"… Så enkelt var det… Och det funkade ju…

Men att som kvinnan amma för sin nöjes skull, och inte för att rädda… Det är helt sjukt…

Portie
0

Usch!!! Man slutar ju aldrig att förvånas! Extremt motbjudande tycker jag. Frågan är; gör folk vad som helst för att bli kända? (Det vet vi nog redan svaret på iochförsig)

Henrika85
2

#34 Det där var jättebra gjort av din mamma! Vad roligt att den stackars lille hunden klarade sig. Skrattande

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Satum
0

Jag tycker det är uppenbart att hon behöver gå i terapi och få hjälp. *Inlägget redigerat av sajtvärd*

Fridaaaa
2

#34 Jag hade dock inte ammat valpen, utan haft en nappflaska istället med mjölk i :S Men bra att hunden överlevde :)

Noa-Nisse
5

Jag förstår inte varför man inte pumpar ut mjölk i en nappflaska om man nu tvunget måste ge av sin egen mjölk!! Usch nej, det vänder sig i magen på mig!! För mig känns det heöt okej att en kattmamma diar en extra unge i form av kaninunge eller om en tiger diar några griskultingar. Tillskillnad från djur så är människan mycket smartare och oftast blir det till människans fördel! = njutning för människan och inte som tanken egentligen var. Att göra så att djuret överlever! Blääää!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Gronstedt
2

De flesta människor i världen har inte nappflaskor, och ännu mindre bröstpumpar …

#34: Bra gjort! Synd att ett så naturligt och förståndigt handlande ska betraktas som "äckligt" av så många. Har folk glömt vad bröst är till för?

Gia91an
2

Hon hade ingen bröstpump, och hon tyckte inte det var någon konstig sak bara… Man gör vad man måste göra… Och valpen överlevde… :)

[Surina]
3

Ja i artikelns fall så kan man börja fundera lite…

Men om man skulle amma en valp/kattunge osv den tiden den behöver vet jag inte om det är så skumt…

För om de inte finns en annat djur som kan ge mjölk men djuret behöver det? Då får man liksom fundera på vad som är just bäst i stunden.

Skita i djuret eller göra nått som kanske folk tycker är skumt? Men man räddar ett liv?

Sen så kan de ju vara farligt med mjölkersättning och flaska, man har ju sätt folk som de har gått för fort så har bl.a kattungar fått luftväg infektion eller mjölk i lugorna osv.

Bröst är ju bara mjölk klumpar :P…. De är inte så mycket mer XD

Så man får nog chilla lite ;) Men hon i artikeln tror jag skulle behöva få prata med någon, för de som någon annan sa.. hon ammar nog sin hund för att liksom komplitera…. tror hon känner att hon inte är värdelös.

Ixectrona
0

Jag tycker att folk överdriver rejält. Onaturligt, okej, äckligt, det får ni tycka, men jag tvivlar på att någon lider av det. Om hon blir gladare av det och hunden inte har något emot det, vad är det att bråka om? #6 - Det är inte raser. Mops är en ras av hund, pekingese en annan, collie en annan. Människa är en annan art. Ett annat alternativ… kanske de skulle byta? XD http://www.huffingtonpost.co.uk/2012/07/06/chotu-kumar-poverty-stricken-boy-suckling-from-stray-indian-dog_n_1653363.html Är det bättre eller värre?

Noa-Nisse
2

Hunden lider ju helt klart av att till mesta dels äta bröstmjölk. Hunden är inte skapad för att dricka bröstmjölk upp till 2 års ålder… ännu mindre människobröstmjölk.

Lilllens
6

#43 Det är vidrigt och jag kan inte tänka mig att det är nyttigt för hunden att äta bröstmjölk från en människa i två år.. Det är väl inte konstigt att folk reagerar? Det känns fruktansvärt perverst och äckligt att göra det för att man gillar det. Nej jag har noll tolerans till sånt.

Noa-Nisse
1

#45. usch!! Håller med dig! Bara för att människan gillar det och inte tar skada av det så betyder det ju inte att omgivningen (i detta fallet mopsen) inte tar skada av det!!

Gronstedt
0

#45: Om hunden inte lider - och det vet jag inte om den gör, så den aspekten lämnar jag därhän - vad har du och andra för rätt att kalla det vidrigt? Lika mycket så pastor Green, ungefär …

Lilllens
0

#46 eller hur!!

Karmatarerskanise
2

"vad har du och andra för rätt att kalla det vidrigt?"

Behöver man ha "rätt" för att känna och tycka?

Vad känner du egentligen för de här med att en kvinna ammar en vuxen hund? Finner du det normalt? Onormalt? Vidrigt? Friskt? Härligt? räligt?

Lilllens
1

#47 Vadå "vad har du och andra för rätt att kalla det vidrigt?" Rätta mig gärna om jag har fel, men alla får väl skriva sin åsikt? Och vad ger DIG rätt till att bedöma vad som får tyckas och inte? Det är inte fullt normalt att amma ett vuxet djur som inte ens är i behov av mjölk om man är en människa. Som sagt, jag har noll tolerans till sånt.

Henrika85
0

#50 Tycka och tänka får du göra precis hur mycket du vill, men däremot så finns det bra och mindre bra sätt att uttrycka in åsikt i skrift och/eller ord. Det tål att tänkas på.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
1

#51 Det är vidrigt enligt mig och om du tycker att jag uttrycker mig dåligt så får du gärna göra det, det rör nämligen inte mig i nacken.

Henrika85
0

#52 Bara för att vi har yttrandefrihet som en grundlag i Sverige ger dig inte rätten att kalla andra människor för perversa eller äckliga!

Hur tror du den här kvinnan skulle känna sig om hon läste vissa användares kommentarer om henne i den här tråden? Eftersom hon är engelsksspråkig från USA så är det osannolikt, men det är inte vad detta handlar om.

Vad vet ni egentligen om henne, annat än det som skrivs i tidningsartikeln som TS länkat? Vad ger er rätt att döma henne och kalla henne för sjuk, äcklig och pervers? Skadar hon någon?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
0

#53 Jag bryr mig inte om vad kvinnan skulle tycka om mina åsikter för det är äckligt och onormalt enligt mig, och jag står för vad jag tycker trots stt det retar dig. Dessutom är det knappast nyttigt för hunden att få i sig bröstmjölk från en människa. Dömande? Hon ammar sin hund för att hon gillar det! Det säger väl sig självt?

Henrika85
0

#54 Att du inte skulle bry dig om ifall du kränker en annan människa är väldigt oroande, enligt mig. Du bör jobba på din attityd.

Vad är det som "säger sig självt"? Känner du kvinnan? Vet du om hur hon är som person? Som mamma?

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
0

Jag förstår inte var du vill komma, försöka få mig att ändra mig? Nej tyvärr det kommer du inte lyckas med för detta är otroligt upprörande för mig.

Lilllens
0

#55 Men Gud vad jag tar åt mig av vad någon främmande människa på internet skriver till mig. Ursäkta, men känner du kvinnan? Och vad har hur hon är som mamma att göra med saken? Lite dubbelmoral från din sida då du skrev i ett inlägg högre upp att hon skulle behöva gå i terapi.

Henrika85
0

#56 Som jag sa innan, STOOOOR skillnad på vad du tycker/tänker och vad du säger, och HUR du säger det!

Att föreslå att någon skulle må bra av att gå i terapi är knappast samma som att påstå att personen är sjuk/äcklig/pervers, eller hur?

Du har upprepat flera gånger nu att du inte bryr dig, och då tycker jag att det är märkligt att du fortsätter att svara.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
0

Spelar väl ingen roll hur jag uttrycker mig om jag ändå menar samma sak? Jo för det är ju väldigt snällt att tycka att någon ska gå i terapi utan att känna personen. Nej jag bryr mig inte om vad du tycker om mig och inte heller vad kvinnan skulle tycka om mig, men självklart svarar jag på dina inlägg som du skriver till mig.

Henrika85
0

#59 Mitt uttalande om terapi baserade jag på kvinnans uttalande om att hon ammar för att känna sig "hel" vilket tyder på att hon har rätt dålig självkänsla om hon måste amma för att se sig som en hel person. Men nej, jag känner henne inte, så mitt antagande kan lika gärna vara fel.

Spelar väl ingen roll hur jag uttrycker mig om jag ändå menar samma sak?

Du kan uttrycka exakt samma sak utan att ta till kränkande ordval, och ibland måste man censurera sina tankar lite. Ett bra tips är att aldrig skriva medan man är i affekt utan vänta tills man lugnat ner sig och kan se mer objektivt på saken.

T ex så blev jag väldigt upprörd när jag läste reportaget om Jeannette i Aftonbladet igår, och det for en hel del tankar genom huvudet om vad jag ville göra med sjukvårdspersonalen som struntat i att agera. Hade jag skrivit i kommentatorsfältet exakt vad jag kände i det ögonblicket hade jag nog blivit blockad.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
0

#60 Okej, ge förslag på hur jag skulle uttryckt mig istället ?

Jenna_Nord
0

ÖRK! ><

Helt onaturligt när det gäller mellan människor och andra arter.

Mvh Jenna

SaraC
3

Uppmanar er alla att tänka på hur ni uttrycker er, det börjar bli otrevlig stämning i tråden. Diskussionen ska handla om trådens ämne och föras i god ton även om alla inte håller med varandra.

Personliga konflikter tas via PM!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Henrika85
0

#61 Visst, det kan jag göra.

Du hade kunnat lämna ut starkt värdeladdade ord som "vidrigt" och "äckligt" och ersätta dem med t ex "osmakligt". Det framför väldigt tydligt hur du ser på saken, men är inte alls lika dömande som "äckligt" eller "vidrigt".

Sen så verkar det som om du tror att bröstmjölk är det enda hunden lever på? Så tolkade inte jag det… hon lever nog på hundmat som de flesta andra hundar och bröstmjölken är något hon får som "smakbit" lite då och då.

Att det är onaturligt håller nog alla med om, eftersom en valp normalt slutar dia vid 8 veckor, men onaturligt är inte det samma som skadligt, och sådana uttalanden bör man vara väldigt försiktig med såvida man inte är en forskare som kan presentera en empirisk studie gjord på ämnet.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Fridaaaa
1

#64 Respektera sajtvärdens ord!

Henrika85
0

#65 Första delen av inlägget är bara ett svar på en förfrågan i #61, inget annat. Dessutom så hade jag påbörjat inlägget redan innan jag såg #63, så jag hade ingen möjlighet att se det innan jag skickade iväg #64.

MVH Henrika

Sajtvärd på HBT iFokus

Lilllens
0

#64 Vi lämnar det då sajtvärden ville det. Om du tycker att det är viktigt att fortsätta diskutera så skicka pm. Jag har sagt det jag vill anser mig inte vara otrevlig för att jag delat med mig av mina åsikter.

Jenna_Nord
0

Bara för att det inte skadar någon annan, behöver väl inte det betyda att det är okej, eller normalt? Kan fortfarande vara "osmakligt".

Mvh Jenna

Smullis
0

Om det handlade om liv skulle jag ha förståelse. Men det här är ju riktigt osmakligt :/ och som sagt perverst.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

vallhund
0

# 40

För att inte glömma att alla människor inte har tillgång till rent vatten att blanda mjölersättning med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.