Vad tycker ni ang. detta?
Jag har sett väldigt många bra kennlar, som många verkligen rekommenderar och månar gott om. Seriösa är dom om sin avel och försöker föda upp friska, mentalt stabila och rastypiska hundar.
Men sen så är det att tikarna till kullarna oftast inte är MH-beskrivna utan uppfödarna tycker att det räcker med att hanen till den ev. kullen är det och att båda hundarna är friska självklart.
Men de flesta uppfödarna jag har sett av 2 raser så brukar inte uppfödaren göra MH på tikarna och min kompis är verkligen strikt emot det… Jag har inte ens sett några såna uppfödare som MH-beskriver sina tikar inom dessa två raser. Förutom kanske någon enstaka kennel, men inget jag minns iaf.
''-MH ska göras på båda föräldrardjuren, skulle aldrig köpa från en sån oprofessionell uppfödare.'' enligt min kompis.
*Ja, jag är okunnig inom detta ämnet så..*
Vad tycker ni om detta?
// Hannah
Håller med din kompis
Inte för att jag tycker att MH är något avgörande men det är väldigt viktigt just för köparen att kunna avgöra via MH eftersom man inte känner föräldrarna på samma vis, och kanske inte har möjlighet att se dem till vardags/arbete
Tillägg: Nu menar jag självklart att man lär ju se föräldrarna men kanske inte hinner urskilja beteenden speciellt mycket
håller med kompisen, tiken skulle ju kunna vara tokagressiv, ett nervvrak eller hur lugn och stabil som helst, det vet man aldrig om man inte mh-testar dom
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Visst är det Pumi du ska ha?
När jag valde kennel så försökte jag leta efter någon inte allt för långt bort som hade antingen BPH- eller MH-testat båda fäderdjuren, vara HD och ED-fria, UA patella, vWd-fria, ögon ua osv… men det gick inte, fanns ingen sådan kennel. Man får prioritera lite. Vad är viktigast hos fäderdjuren? Valde en uppfödare jag verkligen trivdes med, och både tik och hane var helt friska.
Men om jag tar kull på min framtida hund så blir det antingen MH eller BPH, eller båda på båda djuren, oavsett ras.
Ska du skaffa en till hund? 
Beror på vilken hundras det gäller men om det är en hundras som ska MH:testas då ska båda föräldrarna ha gjort det. Om det inte är ett krav så tycker jag att man ska BHP-testa dom istället.
Ah okej, då vet man. Ska kolla upp det dära extra noga när jag letar kennel sen men de jag har kollat upp nu MH:ar inte alls sina tikar.. Och nu menar jag inte bara 1-3 kennlar utan runt 5-8 st som jag redan har kikat på.
#1-4 Hum okej. Får se hur det blir.
#5 Ja en Pumi eller en till Lagotto som jag redan har nu är tanken men troligen mest en Pumi (hane). Jag tål bäst hundar som inte fäller och har lockig päls :) Jo.. Ska kolla om jag hittar någon sån uppfödare men ingen aning om jag ens kmr göra det. Häslotestade föräldrar hittar man rätt lätt med bra resultat om man hittar seriösa kennlar och självklart så ska det vara en trevlig uppfödare som man trivs med men det är just MH saken som jag tycker är svår med att båda ska ha gjort det det…
#6 Hahaha, nä inte just nu. Tanken var det. Men nej, en ny hund blire inte förrens min sista stora syrra som bor kvar hemma flyttar hemifrån (hon är runt 22-23 år nu, elr faktiskt ingen aning hur gammal hon är exakt) men hon har dock inget fast jobb än så hon måste bo kvar -_- Jippi.. Och hon vill inte ha mer än en hund i huset pga. hon tycker att det blir för mycket med två. Så pappa & mamma sa att vi skulle vänta tills hon har flyttat hemifrån eftersom att hon annars kommer få damp om vi skaffar en till när hon bor kvar här. Och jag å min syrra bor på samma våning. Surt :/
#7 Nä, det är väl typ brukshundar & såna raser som båda föräldrarna måste vara MH-beskrivna? Mina raser som jag är intresserad av är inga ''bruks'' men aktiva raser. Vad är BHP? :o
// Hannah
#5 Hittade precis en sån kennel just nu och dem bor på i samma län, oväntat att hitta en sån bra så nära ^^ Hon avlar på MH-beskrivna föräldrar, friska, arbetsvilliga och rastypiska hundar och hon är även väldigt tävlings inriktad så det är ju väldigt kul. Så ja, fastnar riktigt mycket hos den kenneln nu. Ända som fattas är väl att vi ska kunna trivas med uppfödaren men det får vi se sen när tiden är inne :)
// Hannah
#9 Om ni ändå inte ska ha hund förens om några år har ni ju god tid på er att leta rätt kennel =)
Ursäkta men kan någon bara kort berätta vad dessa förkortningar betyder. MH? BHP?
#8 #11
Ja det är bara brukshundar som det är obligatoriskt att göra MH på innan avel.
MH är helt enkelt en mentalbeskrivning av hund som bara brukshundar gör. Läs mer här
BHP kan alla hundraser göra som är ungefär som en mentalbeskrivning, det är en Beteende -och personlighets beskrivning. Läs mer här
#12 Förtydligande: MH kan alla stambokförda hundar göra, det är inget förbehållet bruksraser.
BPH heter det, inte BHP 
#13 Ja, självklart men har kollat in alla upf av rasen Pumi och det är bara 1 upf som jag har fastnat för :) Har tittat in på olika Pumi upf innan vi fick Wille så jag har lite koll från innan med. Men som sagt det är ju en del år tills dess, så jag har inte bestämt något helt än, men den kenneln ligger just nu högst upp på listan ^^
// Hannah
Lite snabbt skrivet, visst inte ha alla kan göra MH, alltid lär man sig något nytt!