Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1042 ggr
[postmortum91]
0

Dragsele?

Hej, vår valp på 6 månader drar ibland. Det är egentligen inget större problem förrän en hund går förbi eller är några meter bort, då är han omöjlig.

Ännu värre är det när vi umgås med min syster och hennes vita herdehund, de är bra vänner och såfort vi träffar dem drar han för kung och fosterland, vi har testat allt, vi stannar, går bakåt etc. INGET funkar när en annan hund är i närheten. Han drar även ibland för att han vill hälsa på främmande människor, vilket är konstigt då han är Eurasier och ska vara ointresserad och reserverad mot främlingar. Han drar ju inte lika mycket då, men han liksom går mot dem så kopplet stramas åt, vilket jag också vill ha bort.

Tänkte om ni kunde hjälpa mig med tips för att träna bort det, men även om något av dessa som jag hittade på internet är bra?

http://www.haromi.se/selarantidrag-c-15_16.html

Tänkte isåfall köpa en sådan till honom i julklapp, men vilken är bäst tror ni?

Den som träs över nosen är jag orolig att den skadar hans nacke om han får för sig att springa helt plötsligt så dras huvudet bakåt.

[Besan]
0

Jag skulle isf rekommendera en VGW-sele men det gäller att inte bli för bekväm med sådana hjälpmedel, utan använd dem när du har bråttom/inte har tid att träna på att gå fint. För annars lär du aldrig få bort det grundläggande problemet.

Det man kan göra mer på promenaderna är att inte göra det till så mycket rena promenader utan stanna upp och gör lite "fokus-övningar" (som jag kallar det), lek lite, gör andra övningar osv…  Då får du hunden mer fokuserad på dig och undrar vad för spännande du kommer hitta på härnäst!

[Besan]
0

Vill också tillägga att om han drar mot specifika saker (som tex människor, hundar mm) så är avledning det bästa. Även skvallerträning. Har du testat det?

[postmortum91]
0

Jag vill inte testa skvallerträning, syrran kör det med sin hund, men då skvallrar hon på precis ALLT, cyklar, människor, löv som rör på sig. Vilket inte riktigt är en sådan effekt jag vill ha. Men avledande har vi försökt, jag har tryckt upp godis framför ögonen men han bryr sig inte. Jag försöker bli rolig etc. Med syrrans hund så blir han ju extrem, och vi brukar gå från bilarna till något bra ställe att släppa hundarna, och vägen dit är ett helvete. För han drar ju efter Freja som hunden heter, då spelar de ingen roll om jag avleder honom eftersom vi ska ju ändå efter.

[Besan]
0

#3 Min är likadan när vi går promenader med hans bästa kompis mot ett ställe där de kan leka. Men jag ger mig inte, jag gör så att minsta lilla drag; så sätter jag honom ner och sen går jag. Det här tar tid och är väldigt jobbigt och irriterande jag vet! Jag har också upplevt att han blir mer taggad och struntar i godiset när hans bästa kompis är där, för skulle han dra på en vanlig runda så är det inga probem att få honom att gå fint. Men efter några ggr har jag märkt att det börjar hjälpa och det går bättre och bättre fastän vi går med Loke (hans kompis) Gäller att inte ge sig.

malin--a
0

VGW-sele är perfekt för hundar som drar!