Rasval för familjen
Eftersom vi gärna vill ha en hund som är annat än en polarhund då polarhundar är en självklarhet i våran familj så började vi tänka på en Rhodesian Ridgeback som familjehund men så fick man höra att dessa hundar är enmanshundar och att de har mycket vakt i sig. Vet inte huruvida det stämmer men jag är ju inte omöjlig till att titta på andra raser också.
Så jag tänkte att ni skulle få den stora äran att nämna en passande ras för våran familj. Kan då poängtera är att jag inte är mycket för små hundar och inte heller förtjust i Golden eller Labrador.
Det vi kan erbjuda hunden är spår, kantarellsök (något jag älskar träna hunden i), Agility (har egen bana hemma), Vattenapportering, Freestyle, Hundfrisbee samt långa promenader och dessutom vandringar i tex fjäll mm. Vill gärna tävla i Agility och Freestyle.
Kravet jag har på hunden är att den är tillgiven, älskar att bada, klarar av att gå långt i alla klimat, får plats på en släde så dräm inte till med sankt bernhard eller dylikt. Den ska ha minimalt med jaktinstinkter och inga vallinstinkter samt minimalt med eller ingen vakt i sig. Dessutom vara lättlärd och ha en glöd för aktiviteter.
Brukar kolla bland grupperna på SKK då och då men jag hittar bara inte den perfekta rasen i djungeln så behöver en spark i rätt riktning.
Nu är jag inte jätteinsatt i rasen, men en ras som poppar upp är portugisisk vattenhund.
jag tänkte direkt på flatcoated retriever
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#2 Haha , visste nästan att någon skulle nämna den rasen. En ras jag åtminstone är väldigt insatt i. Men vill ha fler att kolla på. 
#3 första rasen jag kom att tänka på med n gång, skulle själv gärna ha en sådan :) men förslag på andra raser.. Pudel eller Lagotto kanske skulle vara någonting? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#4 Pudel hade jag gärna tittat närmare på men min man avskyr pudlar. Lagotto har jag fått höra skräckhistorier om bla att de är svåra och klättrar lätt på väggarna?
#5 synd, dom är nämligen jättegoa hundar! likaså lagotton, bara man aktiverar den rätt. Sedan måste man kolla upp föräldradjuren då det är som du säger, att det finns agressionsproblem i raser. men ser man bara till att hitta en bra och seriös uppfödare med fina och stabila föräldradjur, så är lagotton en underbar hund! perfekt för kantarellsök dessutom, då dom från början är avlade för att hitta tryffel (har jag för mig)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)