Köpa hund!!! :)
För er som minns så skrev jag för månader sedan ett inlägg om att min sambo inte vill ha hund.
Nu har han ändrat sig, efter mycket prat och hundpassande! Jag är såååå glad.
Har pratat, läst och förberett mig inför detta i över ett år. Har två hundtränare på jobbet som jag pratar mycket med och båda tycker jag är klok i mina beslut.
Tyvärr har jag inte medhåll från pappas familj. Nu vill jag höra era tankar.
Vi bor i stan, 3 vån lägenhet. Har nära till flera parker + skog. Dessutom bor familj på landet.
Vi har flera familjemedlemmar + vänner inom 2km som vill och kan passa hunden om det behövs.
Vi jobbar fulltid, men har ett par som bor några hundra meter bort som skall vara dagmatte. Skulle dessa vara sjuka/bortresta har jag min svärmor som kan ta hunden. Skulle hon inte kunna kan jag under begränsat antal dagar ha med hunden på jobbet/jobba hemifrån.
Jag är mycket intresserad av hundsport och lydnad.
Tanken är att ta en omplacerings eller ev. valp. Vara hemma de första veckorna med valpen för att senare jobba kortare dagar.
Vi reser inte mycket, en gång vart annat år, i de fallen vi skulle vara borta har vi 6 familjer (syskon till mig och min sambo + vänner) som redan erbjudit sig att ta hunden. Till övriga ställen kan vi ha med hunden.
Jag är uppvuxen med hund och har senaste halvåret haft svärmors valp mycket. Lärt henne sitt, ligg, stanna, hopp m.m. Vart på hundkurs flera gånger och verkligen ÄLSKAR hundlivet.
Vad tycker ni? Är det dumt att skaffa hund bara för att man jobbar och/eller bor i stan??
Jag rek att du kollar in rasgrupp 9. http://www.skk.se/hundraser/?group=9
Nä klart att det går att skaffa hund trots att man jobbar och bor i stan :) Bara att komma ihåg att valpen inte får vara ensam de första månaderna, så det gäller att någon kan ta hand om den medans man jobbar. Och så är det ju viktigt att ensamträna förstås successivt förstås.
Jag bor också i stan och har en rottis :) Går finfint
Här jobbar vi och bor i lägenhet, utan jobb hade vi inte haft råd att ha hund.
Vad är det din pappa är emot? Det enda "problemet" jag kunde urskilja i din text är att du tänkte börja jobba rätt tidigt, efter några veckor (kan vara att jag missförstår "ett par veckor"?). Som #2 också tog upp så tar både ensamhetsträning och rumsrenhetsträning lite längre tid än så. Men i och med att ni hade potentiella hundvakter så blir det kanske inget problem :) Det viktiga är att en valp inte lämnas ensam för länge bara. Men det visste du säkert!
Vad är du intresserad av för hundraser? Storlek? Rent spontant tänker jag på retrieverrraserna ^^
Tycker också att det låter bra, ser inga problem i texten utom kanske det som #5 nämner. Om du känner att det inte går att vara borta från jobbet mycket i början så kanske en omplacering är bästa alternativet, så känner man inte stressen med att "oj, måste hem till valpen så snabbt det går!" varje dag unnder en lång period. Finns ju många fina hundar som redan är rumsrena och klarar att vara ensamma några timmar :)
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Jag tycker inte heller det låter som ett problem.
Men jag kan berätta att min valp kan först vara ensam nu när hon är ca 6 månader och hon har då sällskap av min vuxna hund. Det hade nog tagit längre tid om hon inte hade min vuxna hund. Kan vara bra att tänka på.
Det jag menade var att jag kommer vara hemma ett par veckor (beroende på när hunden kommer) för att bounda med hunden. Sedan kommer den vara hos dagmatte när jag jobbar. Den kommer aldrig vara själv den första tiden :)
De är emot att jag måste förlita mig till andra personer i vardagen, men det ser jag inte som ett problem då jag har trippel backup ifall det händer något med dagmatten.
När det gäller raser så tittar jag så mycket som möjligt, måste inte ha en renrasig. Har dock några krav, den skall vara liten (max 7 kg). Inte fälla och ha lite "längre" päls.
Just nu är jag väldigt inne på Bolognese / Bichon H.
Kör på. Långt ifrån alla hundägare bor på landet och jobbar hemifrån/inte alls… Ni verkar ha jättebra förutsättningar. Åh det är så roligt att skaffa ny hund :) Nu blir jag sugen på att skaffa en till men får nog hejda mig med tanke på att jag redan har två :D Bolognese/Bichon, är det en vanlig blandning? Jag är inte så insatt på de små raserna. Låter iaf som en potentiellt dögullig kombo utseendemässigt.
Uppdatera gärna om hur det blir och så, alltid kul att följa
Tusen tack för stöd!!! :)
Kanske blir en blandning eller en renrasig bolognese eller Bichon. Vem vet..
Eller så blir det inte alls som jag har tänkt mig, det handlar nog mest om vad sambon tycker eftersom han var lite motig till hund tidigare. Jag kan nog älska vilken hund som helst ;)