Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 3184 ggr
Lanca
0

Fällningsperiod?

Hej, mitt första inlägg här…spännande :)

Jag har en Lancashire Heeler, drygt fyra år gammal. Har aldrig fällt speciellt mycket till för en tid sedan, dvs i flera månader nu. Har egentligen inte tänkt på det så mycket tills jag nyligen började fundera på att det fanns en tid då jag inte tyckte att han fällde alls. Men det var länge sedan. Jag har kommit på mig själv att jag nu i flera månader har gått omkring och tänkt att han är i en fällningsperiod, men den har ju uppenbarligen inte gått över.

Hur lång är egentligen en fällningsperiod? En Heeler ska fälla 1-2 ggr/år.

Han mår bra annars, pälsen är fin och glansig utan mjäll eller konstigheter. Han äter som vanligt, bytte visserligen foder (till ett bättre enligt djuraffären) för drygt ett halvår sedan. Han tycker också mycket mer om detta foder än det vi hade tidigare.

Är det någon som har något tips på vad det kan bero på. Eller är det kanske normalt?
Någon som varit med om samma sak, hur löste ni det?

Tacksam för alla tips!!

russin
0

Lite intresant att du frågar, för just denna fråga kom upp på heeler på FB igårGlad

Min ena heelertös har fällt nästan hela sommaren och lagom tills hon har slutat så börjar den andra att släppa sommarpälsen och sätta vinterpäls….

Just denna somar verkar många hundar (inte bara heeler) ha fällt väldigt mycket och väldigt länge, så mycket har nog med det konstiga vädret att göra. Sommaren har varit ovanligt kall och trist.

Vad fick hunden för foder förut och vad får den nu ?

Lanca
0

Aha, intresant. Då kanske jag inte behöver oroa mig.

Det foder vi använder nu heter Orijo adult, tror förra fodret var av märket Eukanuba. Orijo skulle innehålla mer kött vilket jag tror är anledningen att vår heeler gillar detta bättre.

Får väl se vad som händer nu när det blir kallare, hoppas han då vill behålla sin päls i stället för att fälla så mycket :). Förr kunde han utan problem ligga i soffan utan att lämna spår efter sig, nu funkar det inte längre eftersom soffan blir så otroligt hårig :(.

Tack för att du svarade!

Qepta
0

#1 Min terv hane har fällt i flera månader och mycket, nu har han äntligen slutat fälla. (De fäller året om men i mindre mängder). Han är fin i pälsen och mår bra och äter bra. Trodde jag var ensam om att ha en hund som fällt nå extremt denna sommar! Glad

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se