Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 3692 ggr
LLLINN
0

7 månader, svårt att slappna av!

Hej! Min Finska lapphund Molle är 7 månader och han är allt jag vill ha i en hund. Men vi har haft ett problem sedan han var valp. Han kan inte slappna av. Han skäller, krafsar på dörrar, springer runt och bitar på väggarna. För någon månad sedan ökade vi aktiviteten från låg till medel/hög och det är lite bättre nu. Direkt efter en promenad/träningspass är han lugn en eller max två timmar sedan är han igång igen. Att sitta och hålla honom funkar men man måste sitta i kanske 20 minuter och det varken orkar man eller har tid med 8 gånger om dan. I alla stressiga situatuoner utanför hemmet visar han på total lugnhet. Han sover på tågperrongen och lägger sig ner så fort man står still länge. Vad ska vi göra åt hans nervöshet? Är det en mognadsgrej? Behöver han ännu mer aktivering tro? Nu går vi ca 7-10 km om dan i bl.a. skog med mycket lösgående, lek och klättring på olika saker. Dessutom tränar vi på skvaller och diverse småsaker under promenaderna, och då o då spårar vi enkla personspår eller klickertränar. Vi tror inte han behöver mindre aktivering då det faktiskt har blivit bättre sen vi börjat göra såhär.

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

[Besan]
2

Jag skulle satsat stenhårt på passivitetsräning, och inte ge mig. Tar det 20 min att lugna honom så gör det det, det får man oftast räkna med när man har valp. Men har jag bestämt att han ska vila så ska han det.

Leker ni inomhus också? Jag hade nog skippat det isf och visat att inomhus tar vi det lugnt. Har han tillräckligt med tuggben/annat tillåtet att bita på inomhus?

Oftast så e det faktiskt så här att vi överaktiverar våra valpar, inte underaktiverar. Bara för att valpen blir lugnare för att ni aktiverar honom mer kan problemet ligga där. Att ni tar en genväg för att lugna ner honom genom att aktivera mer. Och då är det svårt att få honom lugnare faktiskt, för då kommer behovet finnas där och ständigt öka. Om du förstår vad jag menar. Det måste liksom finnas en balans mellan passivitet och aktivitet. Hoppas jag inte var för otydlig nu…

Vattnadal
1

Du kan göra några enkla saker, förutom att aktivera honom.

Titta på vad han äter. Äter han ett foder som innehåller majhs, byt omedelbart ut det. Majs bildar stresshormonerna dopamin och noradrenalin i kroppen. En hund som lätt går upp i varv blir etter värre på majs.

Sen kan du välja att ge mat som innehåller mycket tryptofan, som bildar serotonin, ett lugnande hormon. Banan, kalkon, pumpkärnor är ex på såna föoämnen.

Vidar åt majs, och var mer än lovligt galen. Utan majs är han en annan hund. BARFar honom nu, och ger mest kalkon, och det märks på honom.

Du kan prova DAP/adaptil, som utsöndrar ett lugnande hormon (samma som tiken utsöndrar då valparna diar) och kan lugna.

Sen kan du kika på berikning, där hunden får utlopp för sina naturliga behov.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Highonbluetomorrows]
0

Hur länge håller han på och stör om ni är jättetråkiga och inte alls bryr er om hans upptåg?

Vad gör han om ni ber honom gå och lägga sig?

Om ni ger honom ett ben när han stirrar omkring, hur agerar han då?

Om ni alltid ger honom uppmärksamhet när han krafsar/stirrar runt så lär han sig att så fort han vill att något ska hända, så är det så man gör. Hur har ni hanterat detta när han var valp - och hur hanterar ni det nu?

[Highonbluetomorrows]
3

#1 och #2. Bra svar (hann inte se era när jag skrev mitt eget). Så vill göra ett litet tillägg..

TS: precis som 1 säger så är det faktiskt inte helt ovanligt att man som duktig hundägare snarare överaktiverar än underaktiverar sin valp. Det är ofta viktigare att lära dem passivitet än att öka aktiviteten. Antagligen har ni en smart valp som lärt sig att bara man stirrar runt så får man hur mycket uppmärksamhet som helst :). Se till att ge honom uppmärksamhet även när HAN är tråkig och kanske bara ligger och vilar, och småignorera när han blir stirrig.

.m.m
0

Knepigt att han blir lugn så fort ni kommer ut… kan det vara så att han kommer från ett väldigt stimmigt hem och att han är van vid den stimulansen? Kan ni ha det "för lugnt" hos er? I vilket fall så är det nog passivitetsträning som gäller som du har fått så bra tips om här redan. Samt att ni enbart är aktiva utomhus.

Kosten kan bidraga som också nämts även fast det är mer ovanligt. Hur är hans föräldrar och syskon?

.m.m
3

Kikade lite på din blogg ts och ni verkar onekligen ha fullt upp! :) Det kan vara så att han är stressad inomhus för att han tänker "nu händer det nåt snart" och inte kan koppla av, för att det vart mycket sånt helt enkelt. Han är van vid att han alltid är ute på nytt?

Självklart är det bra att socialicera sin valp men passivitetsträning är minst lika viktig för att han ska känna sig trygg hos er. Lycka till och berätta gärna hur det går. :)

[Forest]
0

2 bra tips dessa ska jag vidarföra till en stresshund som jag vet äter rc foder o de innehåller majs alla om jag inte minns helt fel :)

Dosi
3

Från egen erfarenhet av en stressig lapphundshane är min spontana tanke direkt, för mycket aktivering! För mycket "felaktig" aktivitet kan skapa precis det beteende du beskriver att han har inomhus. När jag aktiverade min hane när han var i den åldern blev han likadan, kunde inte slappna av inomhus, men när jag drog ner på lek och motion stillade han sig betydligt. Nosövningar, såsom spår är det som fungerat bäst för mig, att helt enkelt utföra lugna aktiviteter och fortfarande inte överdriva motionen trots att han är 1,5 år nu, jag märker direkt om han fått för mycket då han springer omkring mycket inomhus.

LLLINN
0

Tack alla för era svar!! En sak jag har tänkt på är att min mamma nog påverkar honom mycket. Hon är ständigt stressad över ingenting, blir ofta arg på ffa Molle då och jag tror att hon håller på att gå in i väggen (mycket jobb, ensamstående med 3 barn 2 hundar osv). Jag har försökt prata med henne om detta o kanske att hon ska prata med någon, psykolog typ, för hon blir verkligen stressad av minsta lilla. Men då blev hon bara förolämpad och sa att det var hundarnas fel och jag vet inte vad. Jag känner dock på mig att om mamma skulle vara normal-lugn så skulle det vara så mycket enklare att få Molle lugn, eftersom han påverkas välsigt lätt av människor. Dessutom, när mamma inte har varit hemma 1-2 dagar så har Molle haft mycket enklare att slappna av! Önskar jag kunde flytta hemifrån nu, molle är en sån toppenhund så han förtjänar att bo i ett normalt lugnt hem. Men jag ska prova att dra ner på aktiviteten och köra med lugna akiviteter istället :)

8/5-13 & 1/6-13

[Highonbluetomorrows]
0

#9. Sådant, som att en nära "flockmedlem" är stressad kan absolut spela in. Har du långt kvar tills du kan flytta hemifrån eller är du för ung?

Låter bra med krävande men lugna aktiviteter (spår etc). Och prata med mamsen om att kanske ta det lite lugnare vid hundarna. Lycka till!

LLLINN
0

#10 Är bara 15 så det är väl 5 år ungefär :/

8/5-13 & 1/6-13

[Forest]
0

11 fundera på varför din mamma är stressad, kan du hjälpa henne mer med något? Jag anser itne du igentligen har det ansvaret men när jag var 15 år så hjälpte jag alltid till med trädgården,disk,städ och tvätten vi var flera systrar och vi hjälpa mamma med allt möjligt. Har du småsyskon? hur mycket yngre äldre om alla kan hjälpa till lite så brukar det iaf underlätta om mamma är stressad Flört

LeS-
0

Jag har en 6 månaders aussie tik som blir fruktansvärt hoppig, bitig och överaktiv när vi har hittat på för mycket under en dag. Det märks väldigt tydligt för annars är hon lugnet själv men just när det har hänt för mycket under en dag är hon fruktansvärt jobbig och har väldigt svårt för att slappna av.

Så se till att passivitetsträna din valp! Lycka till och håll oss uppdaterade på hur det går :)