Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1864 ggr
HNordlander
0

Välja kennel+hur kollar man rasdata?

Hej!

Här kommer några frågor från en nybörjare. Vi har tänkt skaffa oss en goldenvalp till våren, gärna april/maj men vi är ganska flexibla. Min fråga är: vart tusan börjar man leta kennel? Har såklart varit in på Goldenklubben och SKK men dels finns ju valpkullar planerade till våren inte med på någon lista och det finns ju så himla många kennlar att välja på. Den behöver inte alls ligga i närheten (vi bor i Gävle) utan det viktigaste är att det är en bra kennel med friska, sunda linjer och hundar med bra temperament. Önskar nästan att det fanns en "topplista" att tillgå någonstans :) Skulle ni kunna rekommendera några kennlar eller har ni tips på hur man går till väga?

Det vi är ute efter är en vit tik som gärna är lite nättare i modellen, vi kommer att ha henne som sällskapshund och aktivera oss genom att träna lydnad/agility + många skogspromenader. Vi har båda ganska mycket erfarenhet då vi är uppvuxna med hundar med det här blir vår första egna hund.

Sen undrar jag lite angående rasdata, säg att jag har hittat en tik som ska paras och så vill jag kolla hennes föräldrar och tidigare kullar. På en del hundar finns det inget alls ifyllt, betyder det att de inte är kollade eller att de har fått dåligt resultat så att man valt att inte skriva med det (om man nu får göra så)? Och på vissa finns det resultat i några år och sen upphör det, tex vid 6 års ålder, kollar man inte längre än så eller är det samma då, att man fått sämre resultat? Slutligen har jag förstått att HD A och B båda är bra resultat men är risken större att valparna får HD C osv om föräldrarna har B än om de har A?

Många frågor är jag rädd men det är inget man vill lämna åt slumpen direkt :)

/Helena

Michaela-N
0

Golden är en sån vanlig ras så du kan sålla..

"Min" ras finns det bara 17 kennlar i hela sverige av, så jag kunde inte välja på samma sätt som du.

Du kan kolla först de i samma område som dig.

SaraC
0

Du kan kolla med rasklubbens valpförmedlare om planerade kullar inför våren, de brukar ha bra koll. Annars är det ju uppfödarna själva du får kolla med, en del skriver ut planer på sina hemsidor, andra får man fråga.

Det är väl en bra idé att som #1 skriver börja med att kolla uppfödare i närheten och sedan arbeta sig vidare utåt i landet om man inte hittar något intressant.

Om det inte är något ifyllt kan det bero på att de inte är kollade eller på att resultaten inte hunnit registreras ännu.

Citerar dig: "Och på vissa finns det resultat i några år och sen upphör det, tex vid 6 års ålder, kollar man inte längre än så eller är det samma då, att man fått sämre resultat?" Här är jag osäker på vad du menar, vad är det för resultat som upphör?

A och B höfter räknas båda som felfria höfter. Förr, när skalan var graderad med siffror istället, var A och B samma siffra. Här finns en artikel om Höftledsröntgen & höftledsdysplasi om du vill läsa mer.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

HNordlander
0

http://www.rasdata.nu/golden/hund/2002/s5103005.htm

Den här hunden tex, är kollad 2006/2007. Är man inte intresserad av hur friska de är i äldre ålder än så eller är det jag som är dum? :) Kollar man bara föräldrarna innan en kull?

Har mailat en valphänvisare också men hon fick ju inte rekommendera speciella kennlar utan kunde bara hänvisa till de som är listade hos SKK.

Tack för hjälpen!

SaraC
0

#3 Man röntgar (normalt) bara höfter och armbågar en gång. Hur det är med olika ögonsjukdomar vet jag faktiskt inte så här på rak arm.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar