Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 4327 ggr
Ronja06
1

Konsten att skjuta en hund

Expressen gjorde ett inslag: http://www.expressen.se/tv/nyheter/inrikes/har-skjuter-polisen-hundarna-for-att-radda-agaren/

Efter att ha sett inslaget - vad anser ni? Agerade polisen rätt eller fel i denna händelse?

"Hundkillen" bloggade och skrev ett analyserande inlägg om förloppet:

http://hundkillen.wordpress.com/2012/10/02/konsten-att-skjuta-en-hund/

Några fler artiklar och inslag:

Mvh Emelie Förlägen

[CaneCorso]1
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Marianne Hansen vapeninstruktör vid Södermalmspolisen svarar : Ett gott resultat, enligt min mening, HUR kan man säga så?? 

Jag blir totalt mörkrädd när jag sätt denna videon och läst om denna händelsen. Det poliserna gjorde är oförlåtligt och oansvarligt! inte bara mot hundarna och utsatta ägaren för stor fara! 
"Dom ville rädd honom från att skada sig själv" . Tycker poliserna utsatta Fredrik (ägaren) för större fara!

Dessa hundar gjorde inget hot mot poliserna! dom var kopplade och inte aggressiva! min mening så var den poliserna som attackera hundarna, inte hundarna som "slet" sig och attackera.

Finns så mycket jag kan skriva om detta ämnet! men jag blir bara upprörd och ledsen. Dessa poliser är en skam för sverige! och jag ska göra allt jag kan för att hjälpa sverige sprida detta vidare.

Den 10 okt Onsdag kl 19,00 är det frivillig samling och tända gravljus för dom som vill stödja och sörja Rosso Och Rambo vid polis stationerna i den stad man bor i. Jag kommer tända ett ljus utanför Örebro Station den dagen, Min sambo tänder ett ljus i Karlstad. Dom som vill är välkommna att delta.  

Bild: Rosso, en av valparna som föll för polisernas skjuttglädje.

Labolina_73
0

asså… jag finner inga ord denna gång heller.. Rynkar på näsan

[Besan]
7

Jag har diskuterat denna story bra många ggr nu och är nästan lite trött på att polisen får ALL skit! Finns alltid två sidor av myntet och den bästa källan kan jag säga är inte Aftonbladet om man vill ha en realistisk bild av själva händelseförloppet.

Jag skyddar inte någon, jag har varit kritisk mot polisen mååånga gånger i olika situationer där jag anser att de agerat fel. Jag kan inte heller säg aatt min teori stämmer ang. vad jag tror kring händelseförloppet. Jag tycker att filmen är av dålig kvalité bla.

Jag tror knappast att polisen hade skjutit hundarna om de bara stod där och inte gjorde någonting. Ärligt talat så har jag väldigt svårt att tro på det scenariot. Då är det som att medvetet riskera sitt jobb.

Dessutom har jag likaså väldigt svårt att tro på killens enga story enligt Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15565705.ab

Intressant att poliserna, enligt honom, bara kom och var aggressiva när han satt och rökte. Någon hade ju ringt polisen av någon anledning eller hur? OCh vilket sammanträffande att man har en arbetskniv på sig, dessutom är det ens lagligt att ha det när man inte arbetar?

Att polisen dock står och hoppar och agerar som att de vore i strid när de väl skjuter köper jag dock inte heller, de kunde lugnat ner sig lite eftersom de var 3 stycken - men återigen jag kan inte döma utifrån en film med kass kvalité. De antalet skott är inget konstigt. Det är svårt att skjuta rörliga föremål och speciellt djur med så kassa vapen.. Men den diskussionen har jag tagit så många gånger så jag nu är trött på att berätta om skillnaderna mellan olika vapen.  Var hundarna hotfulla så förstår jag att de satsade på mannens liv före. De kanske inte kunde ta sig fram mot honom eftersom hundarna blev arga på dem.

teezan
2

om nu killen var ett hot ska inte hundarna få lida. det känns som det är det som händer, av filmen att döma. ägaren verkar inte vara kapabel att lugna ner och kontrollera sina hundar i det läget när han själv inte är lugn och hundarna försvarar honom när polismannen gör ett oväntat rus mot dem. men sen vet man ju inte mer kring händelsen men detta var bara det jag spontant kände när jag såg filmen.

väldigt sorgligt i alla fall.

rebz
16

Har inte kollat länkarna…. Men. Det var ju på nyheterna härom dagen och då var det ett filmklipp där någon filmat händelsen som analyserats av olika personer. Och man ser att hundarna inte gör någonting, de är vid honom och rör lite på sig men det anfaller de inte och är inte aggressiva. Sen är det en polis som liksom står och sen verkar egga dom. Sådär som när man leker med sin hund och ska ta leksaken och liksom hastigt gör en rörelse framåt. En av poliserna står liksom stelt och stirrar på hundarna och gör två sådana rörelser och då är det klart att hundarna reagerar. Skulle väl nästan alla hundar gjort om de känt av att matte eller husse inte mår bra och de blir en tryckt stämning och någon främmande mörkklädd person agerar på det sättet. De kan ju upplevas eggande/hotfullt. Men hudarna hoppar ju inte på poliserna. Och det är efter att polisen gjort det där "utfallet" mot hundarna som de rör sig framåt och börjar skjuta, ena hunden springer ju till och med bort från poliserna. Och att de överhuvudtaget avlossar skott när hundarna är så tätt intill ägaren är så fel! Helskumm situation och man börjar ju undra. Men ja. Tragiskt att två hundar ska tvingas avsluta livet på det sättet.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[Highonbluetomorrows]
2

Expressens inslag var rätt bra. Jag tror inte på Aftonbladet och jag tror absolut inte på polisen. Sanningen ligger väl någonstans däremellan. Men AB visar åter igen hur ypperligt dåliga journalister de är genom att inte alls ifrågasätta killens story eller vara källkritiska till honom överhuvudtaget. (OT: förstår inte hur någon kan ha förtroende för den tidningen? De drar ner förtroendet för hela journalistkåren.)

Men alltså, den första nyheten jag läste om detta var ungefär "polisen sköt kamphundar som attackerade liggande man". Helt sjukt vilken vinkling det fick - och gissa vem som tjänade på den? Poliserna. Vilka hjältar! Ska vi gissa att det var deras version? Och vadå medvetslös? Plötsligt var han ju vaken och hade en kniv mot halsen.

Det har skett så många skott mot hundar på senaste att poliser verkligen behöver utbildas i hur man "avväpnar" en hund utan att döda den. Om det innebär att de använder andra redskap eller andra metoder bryr jag mig inte om, men det borde definitivt ingå en timmes föreläsning i att lära sig känna igen ett aggressivt kroppsspråk på en hund..

[CaneCorso]1
5

Det handlar inte om vem som gjorde vad eller vad som hände!! Polisen gjorde inget bra jobb! Och dom som försvarar det borde skämmas!! Poliserna utsatta pojken för större fara en han själv utsatta sig för. Och att skjuta två trevliga hundar!!! Jag har granskat video och man ser MYCKET tydligt att en av hundar viftar på svansen men med oroligt kroppsspråk! Hundarna utgjorde ingen fara för poliserna och pojken sa klart och tydligt att han tar livet av sig om dom skjuter!! Då gör poliserna utfall!! Sen skjuter! Skam!!! Pojken hade till och med bett polisen som satt breve honom med hundarna att få ringa sina föredrar så dom kan hä ta hundarna! Polisen ignorera detta. Detta var ett uselt polis jobb vad som en sagt under händelseförloppet!! Går inte att försvara på något sätt!

SaraC
3

Nu har jag bara sett det som visades på tv-nyheterna, ska titta närmre på länkarna i #0 senare.

Men det jag kan tycka baserat på det jag sett är att det känns väldigt otäckt att polisen väljer att skjuta i den här situationen och antalet skott/sättet de skjuter på. Tycker det är sjukt att de skjuter när killen sitter så nära hundarna för det första. Och om det i alla fall varit varsitt välriktat skott på respektive hund, men icke.. Skrämmande.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Highonbluetomorrows]
1

#7. Varför hade polisen kommit dit överhuvudtaget?

[CaneCorso]1
0

Polisen blev dit ringd av en nära boende i området som sätt från sin bostad den unga killen och hennes beskrivning till polisen var, hon ringde och sa att hon tror att en ung man ligger på backen och blir attackerad av två "kamphundar". Men i verkliga fallet var det två unghundar 7-11mån som lekte runt med varadra och ägare satt upp och rökte en ciggarett.

Portie
0

Av klippet att döma så sköter poliserna detta uruselt! Man skjuter inte så pass nära människor, var ju ren tur att inte ägaren blev träffad också. Och att man inte skaffar sig mer info om hundarna innan man skjuter dom är ju helt förskräckligt….

Nellie0902
3

Det sjukaste jag har sett på länge… helt ofattbart! Fattar inte hur detta kan vara okej? Hur behnadlar människor andra djur… totalt omänskligt. Poliserna borde få sparken direkt, de verkar helt ostabila… finner inga ord…

joheck
4

Jag är helt chockad! Skäms oerhört över den mänskliga arten. Ska man behöva vara rädd för polisen numer också!?!

Tycker allvarligt det borde övervägas om poliser ska få bära skjutvapen överhuvudtaget. Det är tydligt att alla poliser inte klarar av det och är mer av en fara än en säkerhet.

Vet inte vad jag ska säga…….

Karmatarerskanise
3

#13 Lite väl drastiskt att bli rädd för polisen om det nu råkar vara så att 3 stycken av dom agerat fel. Poliskåren är många personer, inte en enda. Således kan man inte dra hela kåren över en kam.

Har inte hunnit kolla videon ännu, utan får göra det sen.

joheck
4

#14 Sant. Men detta är inte första gången polisen har agerat dåligt/skrämande. Enklast är väl helt enkelt att frukta alla med vapen….

[CaneCorso]1
4

Min mening tycker jag Sverige ska ta efter Norge och england att tjänster män inte får bära skarpa vapen utan speciell utbildning!

Karmatarerskanise
5

#15 Sen å andra sidan så gör polisen så mycket bra. Tråkigt om man bara fokuserar på det negativa!

Sen är det som jag skrev i en annan tråd väldigt konstigt att dömma poliser efter videos. De visar inte allt. Är man inte där ska man vara försiktig med att dömma. Mycket som kan ha hänt och skett runt om kring.

Nu har jag sett videon och jag undrar verkligen hur någon kan påstå att hundarna var eller inte var aggressiva. Kvaliten är ju hemskt dålig och  ser bara konturerna av hundarna. Förstår inte alls hur man kan uttala sig om att poliserna gjort varken rätt eller fel.

joheck
2

#17 Fast så är det, en negativ händelse väger mer än en positiv, oftast. Det är inte ok att döda en hund bara för att du tidigare har räddat 10 st hundar.

Sherlocked
12

Jag är inte den som försvarar alla "stackars hundar" i första taget… Jag gråter inte bara för att en hund blir avrättad om det är någorlunda berättigat. Jag köper heller inte automatiskt bara offrets story, speciellt inte när aftonblaskan slänger ut sina rubriker, jag vill alltid höra båda parterna innan jag dömer någon. (Jag har dessutom ett ganska stort förtroende för poliskåren överlag, trots att det bevisligen finns fler än en idiot bland våra svenska poliser.)

Däremot efter att ha sett nyheten på SVT?! Helt sjukt! Nej, tyvärr, jag kan inte försvara polisernas agerande alls i det här fallet. Kan de inte hantera vapen säkert ska de f-n inte ha några! Oavsett vad hundarna gjorde så syntes det i alla fall på filmen att det inte direkt var någon liv-och-död situation, jag kan inte alls se att de utgjorde ett sånt hot att det krävdes att man avfyrar så många skott helt vilt i princip… Och dessutom när nån sitter alldeles intill!

[CaneCorso]1
5

#17. Du verkar inte ha sätt hela videon. Jag ser mycket klart på min data hur hundarna betedde sig. Kan även se att en av hundarna viftar på svansen! Och att smutskasta alla poliser är det ju ingen som gjort, bara de tre som utförde detta. Jag smutskastar även de poliser som försvarar denna händelse! Titta på video igen och titta noga! Man kan se väldigt klart att hundarna inte utgör något hot! Vad som en ligger bakom historian om Fredrik struntar jag i! Men att dom viskar till varadra och ser tydligt att dom planerade innan att skjuta hundarna. Jag tror på det mina ögon ser!

UlrikaD
7

Det är en fruktansvärd händelse och borde inte ha skett.

Om poliser behöver över 20 skott för att döda 2 KOPPLDE hundar, då vill inte jag vara någonstans i närheten om en polis behöver dra vapen. Det betyder ju att de kan träffa (och missa) precis vad som helst.

Och hur mycket led inte hundarna innan de slutligen dog? Det var ju inte så att det var ett nådaskott i pannan direkt utan det var skott på skott på skott. Helt sjukt och får mig att må rejält illa!

Karmatarerskanise
3

#20 Jag kollade på hela videon i första länken jo, och jag ser verkligen inte hundarnas svansar eller kroppspråk. De är två svarta blobbar. Så nej, jag ser ingenting klart. Du måste ha en dator med ett bra filter eller liknande om du kan se det klart.

Smutskastning är det ingen annan än du som skrivit om, så varför du skriver det till mig vet jag inte.

vallhund
4

# 1

Extremt osmaklig manifestation.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Besan]
3

#20 Att en hund alltid är glad när den viftar på svansen är en grov myt. Den kan även vara aggressiv vid det tillfället.

Karmatarerskanise
2

#24 Den verkar tyvärr vara seglivad den myten.

[Besan]
1

#25 Ja eller hur!

Niiinah92
5

Alltså enligt polisen själva (skrevs i ett inlägg på facebook) så fick de larm om ett eventuellt självmord och att det som kan uppfattas som provokation i filmen är då en av poliserna försöker stoppa ägaren som satt en kniv mot halsen.

Tycker dock inte det spelar någon roll egentligen för de kunde hanterat situationen på ett helt annat sätt än att dra vapen och skjuta hejvilt. Det är inte första gången polisen löser hundsituationer med att skjuta dem. Hade det bara varit dessa poliser eller polisen i detta områder så hade man kanske inte skullat dra in hela poliskåren men nu är det så att detta sker på flera håll i landet och då måste felet ligga inom poliskåren eller polisutbildningen och inte enbart enskild polis.

Det är min åsikt åtminstone

[CaneCorso]1
6

Jo tack jag vet hur hundens kroppsspråk fungerar, menar inte att bara för den viftar på svansen är den inte aggressiv, menar att jag kan se att den inte är aggressiv, (det är kuperade svansar därför du kanske inte ser de så bra). Och jag kan se att dessa Corso inte uppträder aggressivt. Om Hunden vore aggressiv tycker jag man borde hört skall och se utfall från hundarna. Ser inget eller hör något om det. Vallhund: tycker det är en väldigt fin manifestation, visa tydlig att man bryr sig om detta som hänt. Bättre än att starta demonstrations tåg i och skrika med stora skyltar. Ordförande i SKK säger också att han inte kan se någon tillstymmelse till aggressivitet på video. Även lika med Fredrik Steen och andra utbildade personer. Det poliserna gjorde var ren avrättning. Blir mörkrädd att det finns sånna inkompitenta poliser ute på våra gator.

Karmatarerskanise
1

#28 Och jag anser att videon är alldeles för dålig för att folk ska kunna äsga något om kroppspråket. Skall har inget med aggressivitet att göra.

Jag kan inte uttala mig om detta klipp eftersom jag inte alls ser det jag vill se. Ser varken kroppspråk eller vad hundarna/ägaren gör.

Det jag däremot KAN se är att något händer som får poliserna att backa ifrån hundarna/ägaren. Jag ser också att något får polisen att börja skjuta samtidigt. Jag tror inte att det är ingenting som får dom att reagera samtidigt.

Lilllens
7

Jag kan inte avgöra om hundarna var aggressiva eller inte, men det ska inte behövas 20 skott för att få död på två hundar. Usch vad smärtsamt för hundarna att bli skjutna flera gånger..

[CaneCorso]1
6

Visst okej det är din mening och det får man väll acceptera. :)

Om jag talar från mina hundar och mina erfarenheter om denna ras, så skulle dom abslout skälla och resa svansen rätt upp med ragg om dom varit riktigt aggressiva som poliserna berättar, att dom "slet sig och attackera".

Kan tänka mig utifrån eget tänkande att denna polis ställde sig upp och backa för att säkerligen någon hund gav ifrån sig ett morr. Men det är väll naturligt att skydda sin matte? denna hund är ju en vakt/brukshund med mycket vaktinstinkt, det är det den är född för att göra.
Poliserna hade gått fram aggressivt mot fredrik, och då är det inte konstigt att hundarna reagerar. 

Men gud vad man kan tala om detta endå, man kommer nog få vänta ett bra tag innan man får reda på vad som kommer hända. 
Jag kan absoult inte ge någon beröm till poliserna, 
Det som oroar mig också är att man ser att poliserna står och viskar med varandra sen går fram och gör utfall mot hundarna och den andra börjar skjuta, som om det är planerat att skjuta hundarna. Jag tror detta var 3 skjutglada poliser som tog sin chans. 

Det värsta är att dom säger att dom vill hjälpa fredrik, men i verkliga fallet utsätter dom honom för ennu mera fara.

vallhund
0

CC är inte en brukshund, var har du fått det ifrån? O vad opportunisten FS anser är totalt ointressant.

[CaneCorso]1
0

#32 I sverige säger vi enbart anvädningsområde: Vakthund. '

Cane corso är från början en vakthund från Italien. Den räknas inte som brukshund i vårt land, men har ändå mycket av brukshundarnas egenskaper. Därför lämpar den sig bland annat för de typiska bruksgrenarna, som spår, sök och även lydnad. Det finns individer i rasen som jobbar med såväl bevakning som räddning. Typiskt brukshundsjobb alltså.

Karmatarerskanise
2

#30 Ja, poliserna där behöver nog tränas i att skjuta med färre skott.

#31 Och hur ser du det som relevant? Om dom viskar eller talar? Självklart måste poliserna föra dialog med varandra för att kunna agera samspelt!

Åter igen måste du ha en väldigt bra dator och högtalare om du kan avgöra om det gäller viskningar eller tal. Till och med vittnet säger att dom pratade med varandra. De enda röster jag hör är skriken.

Att de tog sin chans att skjuta tror jag inte alls på. Men kanske är lätt att tro det då man har den uppfattning av situationen som du har. Men jag har mer förtroende för den svenska polisen än så. Jag tror att de kände sig hotade. Sedan om det var rätt eller fel kan man diskutera i evighet. Vi var inte där.

vallhund
1

# 33

Ja o det gör även vallhundar, retrievers o en hel drös med andra raser/rasgrupper.

[CaneCorso]1
4

#34 Det är Fredrik själv som berättar i tv att han hörde dom viska och klappa varandra på axlarna!. Självklart ska dom föra dialog det var inte det jag sa. Utan det var obehagligt att se deras "taktik" och deras samspel! förskräckligt. 

Jag har inget förtroende för den svenska polisen så där är vi olika.
Jag har aldrig mött eller träffat en trevlig polis! alla ska leka sånt maktspel även om man är super trevlig. Men ska inte dra alla över samma kant.
Själv har jag även polisfobi.

Oavsätt vad man tycker om den svenska poliskåren osv så är det inte de det handlar om. Det är dessa tre poliser det handlar om och dom aggerade enormt fel och oproffisionellt!  Utsatte stackars fredrik för mer fara en vad hundarna utsatte poliserna för även om hundarna skulle vara hotfulla. Hundarna satt även i koppel, och varför fick inte fredrik ringa hem och be dom hämta hundarna? det är ju också väldigt oproffsigt.. … 

Men jag har lagt fram min åsikt nu iaf.

(ursäkta stavningen om det är fel)

Karmatarerskanise
0

#36 Var klappar dom varandra på axlarna?

[CaneCorso]1
0

#37 Jag skrev enligt Fredrik så klappa dom varandra på axeln.
Dom har klippt bort den scenen från det klippet på expressen, 

http://www.youtube.com/watch?v=Js6fNBiN50o en video med fredrik och videon där dom klappar varandra på axeln, andra klippte bort den scenen men i detta klippet lägger dom till den delen när fredrik pratar.

Karmatarerskanise
2

#38 Det enda jag ser som kan likna en klapp är när två poliser pratar och den ene håller den andra på axeln, och för mig spelar detta ingen som helst roll i sammanhanget eftersom det inte avgör om en polis är bra eller inte. De samtalar, oj vad konstigt.

Jag säger varken bu eller bä om det här. Var som sagt inte där och videon är knapphändig. Men jag har svårt att tro att en polis försöker hetsa hundarna och att han skulle vara otrevlig mot fredrik som satt och skar sig själv.. Men det beror nog på att de poliser jag samtalat med som vandrat ute på stan har varit omtänksamma, inte elaka.

vallhund
5

# 36 Att du aldrig träffat trevliga poliser beror förmodligen på att du har polisfobi. Själv har jag aldrig träffat otrevliga poliser, trots att jag i min ungdom inte var guds bästa barn.

Länken i # 38 gick i nyheterna så den har många av oss sett. Personligen har jag mindre förtroende för Fredik själv än poliserna i det här fallet, han är inte trovärdig öht.

[CaneCorso]1
2

#39 Varför tycker du inte det ser ut som om polisen hetsar hundarna? 
Det polisen gör när han hukar och hoppar fram skulle jag anse som en attack, i hundarnas ögon som säkert var stressande och oroliga såg nog detta som en attack, dom gjorde det som är naturligt för dem. Och det är att försvara sin matte. 

Varför tog inte polisen som satt med pojken hans hundar och sa att han sätter fast dom på annat ställe eller be Fredrik sätta fast hundarna i trappen som dom satt vid och inväntar hans föreldrar?
Dom kunde utfört detta rent och snyggt utan att dra pistoler och skjuta som om det var wilda western.

[CaneCorso]1
1

#40 Kanske är det så att Fredrik ljuger. Men jag ser detta från hundarnas ögon, och dom hade inte behövt sätta livet till om det var Fredrik som mådde dåligt. Och hade poliserna varit mer utbildade så hade dom inte behövt skjuta dom så vårdslöst och utsätta Fredrik för mer fara en han själv utsatte sig för.

Karmatarerskanise
1

#41 Eftersom jag inte ser något som ser hetsigt ut.

Varför, och skulle och borde. Lätt att sitta framför datorn och skriva.
Jag vet inte själv hur jag hade reagerat i situationen eftersom jag inte ens vet hur situationen såg ut helt och fullt. Därför kommer jag inte spekulera i vad som kunde och borde ha gjorts.

Det är ungefär som folk som kollar på fotboll och aldrig spelat forboll i hela sitt liv, det vet minsan bättre än dommarna och hade spelat bättre än spelarna.. Troligt..

Vovvie94
3

antar att jag inte var den enda som grät när jag hörde skotten…. <3

vallhund
1

# 42

Du kan omöjligen se detta ur hundarnas ögon eftersom du inte är hund, inte var där o inte känner hundarna personligen.

I övrigt har du förmodligen rätt, men det kan ingen av oss veta.

Niiinah92
0

#44 nej du var inte den enda, jag grät och tyckte det var hemskt att seGråter

[CaneCorso]1
0

#43 jo självklart är det lätt här och sitta o säga. Jag kan ju så klart inte heller tänka mig in i detta scenariot hur jag skulle reagera. Men som spekulant och med sunt förnuft ser man att dom agera fel. Det var poliser som var "domare" i detta fall och dom ska kunna regelboken. 

#45 nej klart jag inte kan se som en hund. Du förstår nog vad jag menar, jag försöker bara tänka som en hund genom det man kan. Och vilken hemsk situation det måste varit för dom. Nej det kan vi inte veta, men jag hoppas allt löser sig för familjen och att poliserna får lämpligt staff för det dom gjort.

Jag drar nu mig tillbaka och säger god natt. :)

vallhund
1

# 47

Händelsen skall ju utredas av polisens interna utredningsgrupp, det räcker för mig.

Ixectrona
7

#1 "Jag kommer tända ett ljus utanför Örebro Station den dagen, Min sambo tänder ett ljus i Karlstad." Jag skulle jättegärna vara där med Wikus, men tyvärr är stationen för långt borta från var vi bor. Min slutsats av allt jag läst om händelseförloppet (och då pratar jag inte om den här tråden) är att poliserna nog bara ville ha något att skjuta, och de känner sig säkert som stora, duktiga män nu när de dödat två oskyldiga, kopplade hundar som varken kunde fly eller försvara sig själva. Jag hoppas verkligen inte att de får fortsätta bära vapen.

ElinP
0

Jag blir så grymt ledsen när jag ser detta, och tänker även på mina två egna hundar där hemma. Är de rent sjuka i huvudet?

Det är så synd i dagens samhälle att vissa människor inte kan respektera djuren rättigheter och ser de som hemska varelser utan känslor som finns för att förstöra deras vardag. Blir förbannad vilket kanske märks.

Jag uppfattar inte ens att hundarna utgör något hot, varför drar dom vapen? Man skjuter väll fan inte djur bara för att dom skäller, skulle inte ens skjuta djuren om de såg ut att gå till attack, om de hade människans huvud i munnen så kanske men herregud det finns andra sätt!

[Besan]
5

#49 Ärligt talat så tror jag knappast att poliserna själva känner sig direkt häftiga och jag tror faktiskt inte heller att de sköt av ren skjutglädje… Det känns lite fördomsfullt att även tro det… Vem vet, de kanske mår dåligt av det som hände? Poliser är också människor och det får man också ha i åtanke.

Karmatarerskanise
1

#51 Precis!!

[EllenAlicia]
1

tycker det är helt fel!

poliser ska lära sig ta itu med hunar stället för att döda dem :/

Karmatarerskanise
0

#53 Man får inte glömma att det inte alltid går att !Ta i tu" med alla hundar. Säger inte att det inte kunde ha gått i detta fallet, men man ska inte tro att de är några gudar.

[EllenAlicia]
0

#54 kanse inte, men det är ju värt ett försök :)

stereolife
0

Han står på videon bredvid hunden en bra stund, går bak och ställer sig bredvid den andra… Den andra polisen gör något som ser ut som ett utfall/provocation mot hundarna, hoppar tillbaka bredvid sin kollega innan alla börjar skjuta?
Jag hoppas att de får sitt straff…
Hur lyckades de ta sig igenom polishögskolan egentligen?

vallhund
2

# 56

Straff kan man få om man blivit dömd i domstol, inte av media eller anonyma skribenter på diverse hundfora.

sagaindia
4

Jag är en sådan som är less på alla oansvariga hundägare och opålitliga hundar som skadar folk och andra hundar! Är faktiskt många gånger för avlivning när andra vill rädda hundarna till varje pris.

Nu har jag tittat flera gånger på den här hemska filmen och jag upplever att det poliserna gör är FEL och onödigt. Varför tar de det inte lite lungt istället? Jag har ju inget facit, men känslan är att det här var helt i onödan! Tycker synd om dessa unga hundar som får dö på ett så kvalfullt sätt. SorgligtGråter

Praefatio
8

Jag är liksom #58 sällan kritisk till att avliva hotfulla hundar på plats. Nu senast kan jag räkna till tre händelser inkl. den här där man skjutit hundar, varav jag är mycket kritisk till att (new foundland?) hunden i trädgården sköts, men inte över att hunden som besprutades med tårgas sköts tillslut. Däremot tycker jag att samtliga av dessa händelser pekar på att polisen måste få något slags hundutbildning på polishögskolan. Att följa efter och spraya en hund med tårgas flera gånger är dåligt hundvett och att döda en hund som ev. reagerar mot att det kommer in en hetsig, främmande man med en främmande hund på dess revir tyder också på dålig kunskap.

Det är helt enkelt ihållbart att polisen inte tränas i att förstå dessa djur, som är så stora och lever så nära oss människor mitt ute i allmänheten. Man måste få lära sig hur man ska tolka en hunds kroppspråk helt enkelt.

Jag har tilltro till polisen trots snedsteg. Jag tror att det finns två sidor på samma mynt, och jag litar inte alls på ägaren som målar upp sig själv som heeeeelt oskyldig. En normal människa drar i en helt oskyldig situation inte upp en kniv och sätter den mot halsen, det är en så oerhört märklig reaktion på att det kommer poliser att det måste finnas mer i historien. Jag tycker heller inte riktigt att man kan avläsa från bilderna om hundarna var hotfulla eller aggressiva, inte heller från de något mer tydliga bilderna. Att poliserna diskuterar tycker jag verkar normalt och sunt, tänk om vi hade poliser i Sverige som inte förde en dialog innan de fattade ett beslut.

Oavsett om hundarna hotade eller inte så är det min tro att poliserna, återigen pga okunskap, kände sig hotade. Jag tror inte att det här var något slags vansinnesskjutning. Däremot är det för jävligt hur de skjuter, och var. Precis som experten säger i inslaget så hade kulorna kunnat studsa tillbaka och dödat någon oskyldig, och ägaren ligger/sitter ju mitt i kulregnet. Det är helt sjukt att de har skjutit så extremt dåligt. I de senaste hundskjutarhändelserna har man försökt avliva djuren på ett snabbt sätt genom att skjuta ett skott i huvudet. Här blir det värsta kulregnet. Helt vansinnigt. Jag hoppas att man utreder varför poliserna inte betedde sig som civiliserade människor i avlivningsögonblicket utan sköt tjugo kulor för att avliva två hundar istället för att sikta på varsin hund och göra lidandet kort.

Jag kan inte utläsa hur hundarna uppför sig. Det är möjligt att de är lugna men uppmärksamma. Jag tittar med kritiska ögon men tycker att polisen rör sig på ett sådant sätt att hundarna uppfattar det som ett hot eller en invit till lek (återigen, svårt att se, det går väldigt fort). Jag tror inte att polisen ville skjuta lite och provocerae hundarna för att få en chans, vilket jag tycker mig utläsa att många andra tror. Jag tror återigen att det handlar om okunskap, om att man inte förstår att en hastig rörelse framåt provocerar en hund.

Återigen: Hoppas att just dessa tre poliser utreds för sitt dåliga omdöme om huruvida man bör skjuta eller ej i en situation som denna. Och hoppas att man lägger in en obligatorisk kurs på polishögskolan i hundens beteende och kroppspråk. Det behövs uppenbarligen.

thilda-
4

gaah jag blir bara sååå j*vla förbannad för varje gång jag läser på aftonbladet/expressen m.m om detta…

Idiot poliser som skjuter strax över 20 skott mot hundarna.. till och med jag skjuter ju bättre än dom på närmre håll liksom!

Och det jag tror, dom hetsade upp hundarna i början bara för att få en
" bra anledning " till att skjuta " livsfarliga kamphundarna " på plats…

[CaneCorso]1
1

Måste ge en stor eloge till dem personer som tog sig till deras stads polisstation och tände ljus för hundarna. Jag säger som jag sagt innan, dessa poliser agera TOTALT fel! Och borde absolut inte få komma tillbaka till tjänst. Poliser utan sunt förnuft på gatorna är farligt. Som man fått bevisat här.

Karmatarerskanise
2

#61 De borde inte få komma tillbaka i tjänst?

Så om de har räddat samhället från många farliga brottslingar och hjälpt folk spelar ingen roll?

thilda-
4

#62 det som poliserna gör är fruktansvärt oprofessionellt..

1. hetsar upp hundarna så det ska se ut som dom gör utfall
2, skjuter hundarna med över 20kulor FAST dom är kopplade ( jag skulle nog tro att till o med min mormor skulle skjuta bättre med FÄRRE skott än vad dom gör på så nära håll)
3. dom tillåter inte ens pojken en ärlig chans att få ringa ett samtal så hundarna blir hämtade så dom kan ta han där ifrån

Big fail

Karmatarerskanise
2

#63 1. Jag ser inte att dom hetsar hundarna.
2. Ja, poliserna behöver träna på att skjuta.
3. Där står det väl ord mot ord såvitt jag vet.
Dessutom vet inte vi vad polisen har för riktlinjer att följa. Om pojken satt och skar sig eller hotade med självmord tror jag annat än samtal går före. Det är trots allt människan som är den som går först.

thilda-
7

#64 tittar man på filmen så verkar dom inte så speciellt noga på stackars pojken då dom skjuter hejvilt.. han hade rå tur som inte blev träffad….

Karmatarerskanise
1

#65 Jag ser inte var polisen siktar och kan således inte uttala mig om det.

Niiinah92
2

#64 Om nu ägaren satt och hotade med självmord och till och med hade en kniv mot halsen så borde han inte kunnat medverka i nyheterna sen tycker man. Läggs inte personer som vill ta livet av sig in på en psykiatrisk avdelning? I alla fall tror jag inte man brukar släppa så instabila personer bara sådär

Karmatarerskanise
2

#67 Det är tyvärr inte alltid det är så. Har en väninna som försökt begå självmord, hon togs om hans om med såren sedan släpptes hon.

Vi vet ju inte var han är under intervjun.
Så du menar att polisen bara ljuger? Dom avr alltså ute efter att få skjuta hundar och hittade på historien?

Niiinah92
1

#58 Jag säger inte att de ljuger, jag är bara kritisk. Och nej jag tror inte de var ute efter att skjuta hundarna och sen hittade på en rövarhistoria för att täcka det faktum, okunskap är inte detsamma som grymhet, däremot kan jag tänka mig att de kan fara med osannning för att täcka att de begått ett fel (då menar jag att de tre poliserna kan ha framfört en version som inte var helt sanningsenlig) dessutom om poliserna fick panik så kan det ändra väldigt mycket på hur man ser på en situation. Jag var inte där så jag vet inte vart sanningen ligger men tycker inte man ska lita blint på att det polisen säger stämmer.

Jag respekterar polisen och de jag har träffat har varit jättetrevliga och kompetenta. Jag litar på polisen i situationer där det handlar om människor men inte när det kommer till djur. Har hört allt för många berätta om katter och hundar som blivit dödade av polisen, tror såklart inte på allt jag hör men det räcker med att ens hälften är sanning för att man ska få mardrömmar. Detta kan förhindras om de fick den utbildning de behöver för att hjälpa samhället på bästa sätt, djuren tillhör oxå vårt samhälle.

Susanna_w
1

Precis när allt det här hände så tyckte jag poliserna gör ett dåligt men att jag förtod att man avlivar aggressiva hundar vilket det var det som sas då det sas även att han låg ner och hundarna slet i husses armar m.m. Men man ser väl vad hundarna gör och poliserna gör. Hundarna är lugna vid hans sida tills en av poliserna "chargar" mot hundarna fast hundarna är helt stilla! Man ser även att i början sitter husse helt still så även hundarna! Inte nog med att poliserna ljuger om det som skedde och 4 poliser kan inte ens stå för sina handlingar. När husse ligger ner så slår dom hobom med batong.

Ärligt talat känns det lite som att polisen ville göra en situation av detta enkla som lätt hade kunnat lösas genom att låta mamman få hämta hundarna men istället då så provocerar dom hundrarna och det är vi väldigt många som anser. Jag vill inte ha sånna poliser och tycker det är skamligt att man försvarar dessa poliser öht!

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Karmatarerskanise
0

70 var ser du att dom slår med batong?

Ketang
1

Nu har jag tittat på filmen ett par gånger och visst, man ser inte hur hundarna betér sig men jag tycker att det är klockrent att poliserna ser spöken! Hundarna är kopplade och verkar stå relativt lugnt fram tills att polisen börjar skjuta, då slänger dom sig i kopplet i ren panik för att komma undan. Sen fattar jag inte hur polisen tänker när dom riktar sina vapen MOT hundägaren! Dom verkar få panik och även om dom inte skujter "vilt omkring sig" för dom har säkert lite mer koll än så trots allt, så skjuter dom MOT den person som sitter och håller i kopplet. Det hade ju kunnat slutat riktigt illa, så hur tänker man då som polis när man aggerar så här?

Susanna_w
0

Det ser man i slutet av filmen, där polisen springer fram och slår på fredrik som har bekräftat att det var batong.

_

UlrikaD
0

Här är ju Fredriks egen historia om saken, de två sista dagarna.

http://hundkillen.wordpress.com/

Fruktansvärd jävla läsning är vad det är:(

Karmatarerskanise
0

#73 Får inte igång filmen just nu, men om det stämmer så beror det antagligen på att han tagit fram kniven.

Susanna_w
2

Oavsett så tycker inte jag att man slår någon som ligger ner, han hotade ju inte poliserna heller med kniven. Tycker poliserna gjorde ett dåligt jobb och tycker det är sorgligt att dom fortfarande är i tjänst.

_

Karmatarerskanise
1

#76 Har nu kollat två olika videos, ingen av dom visar när poliserna går fram till killen efter skjutningen. Det jag däremot ser är att han sitter upp, inte ligger ned.

Ixectrona
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch vad mycket som är blött här nu, och jag har jätteont i halsen. Gråter
Ledsen att jag inte kunde vara där i Karlstad.

.m.m
4

Oj, vilket villkorslöst skyddande av polis i denna tråd. Låter lite väl partiskt för att bli intressant.

Såna här händelser spär vatten på kvarn men jag ser fram emot den dag då jag får möta en kompetent polis.

Det var ju ramaskri från polisskolans håll efter folk för en… vad kan det vart… tio år sen ca? eftersom lokalerna ekade tomma. Detta kanske är resultatet när man inte är så noga med folket som går där och sänker intagningskraven. Jag är också lite uttröttad av poliser som oavsett sits, håller varandra om ryggen. Det är så tröttsamt och väl känt. Ofta så förnekar dom det inte heller utan flinar lite latcho till påståendet.

Är det märkligt att Sveriges befolkning tappat både respekt och tilltro till polisen? Verkligen?

Det finns säkert ödmjuka och engagerade poliser i landet nån stans, säkert bland de äldre. Men vill de ha ett bättre tillmötesgående från samhället så kan ett tips vara att rensa upp i egen panna först.

För övrigt med att varken ha sagt bu eller bä (det finns säkert massor av info som fattas från båda sidor i en sån här situation) så säger jag skäms. Skäms på människor som har mindre respekt för liv än så här och gömmer sig med sin egen rädsla bakom en bricka och ett skjutvapen.

Karmatarerskanise
0

#79 Partiskt? Utveckla gärna den kommentaren.

Sorgligt att du aldrig träffat en kompetent polis. Jag har träffar trevliga och duktiga poliser i både den äldre generationen och i min egen.

Tror inte du bara träffat dåliga poliser, tror snarare det handlar om att du har förutfattade meningar.

Och ja, det ÄR märkligt om det skulle vara så att "Sverige befolkning" har tappat repekten och tilltron för polisen. Lyckligtvis så är det mest ungdomar som kommer med sådana påståenden. Känner inte till någon äldre som inte har respekt för polisen. Däremot hör man ofta om ungomar som klagar på dom, och det tror jag handlar mycket om ignorans.

Poliserna är som de flesta vet inte EN VARELSE, det är massor av olika individer. Självklart finns det rötägg bland dom, som överallt här i livet. Men majoriteten är människor som vill samhället väl och jobbar som det för att göra skillnad. Tror man annat borde man verkligen tänka om, och fundera på vad man egentligen tänker om människor.

Ketang
3

Tyvärr är det ju så att man prioriterar invandrare och kvinnor inom polisen nu för tiden… detta på grund av allt skitsnack om lika rättigheter. Det är ju så att dom tar in ett visst antal killar, ett visst antal kvinnor och ett visst antal invandrare. Men det gör ju att dom kanske tar in flera kvinnor som egentligen inte håller måttet (eller invandrare) och måste tacka nej till skitbra killar som hade varit mycket bättre inom yrket.

Har själv en kompis som fick söka in till polishögskolan 3gånger innan han kom in. En jätte bra kille som helt enkelt fick nej för att dom var "tvugna" att lämna platser till kvinnor och invandrare. Men alla kvinnor som sökte tex hade inte lika bra eller bättre resultat som min vän men kom med ändå för att dom var just kvinnor/invandrare.

Så tacka i stället det sjuka systemet…

Karmatarerskanise
0

De tar aldrig in folk som inte klarar av testerna och som inte håller måtten oavsett hur många invandrare eller kvinnor de behöver. Alla som kommer in har klarat det man ska klara!

.m.m
2

#81 Jag är av åsikten att det även finns inkompetens hos män. Det finns nog både ruskigt kompetenta kvinnor och invandrare likaväl som det finns inkompetenta svenska män. Varken kön eller etniciteten i detta fallet är avgörande. Jag kan se din frustration om denna tvångsskapande jämställdhet och i vissa fall kan den bara kännas löjlig, det håller jag med om. Men det finns fler anledningar till varför polisskolan tackar nej till sökande är kön och ras och det borde vi vara glada för.

Krav och utbildning på saker som kan stötas på i samhället borde klart skärpas och ses över år för år när brottslighet och andra polisärenden eskalerar i den takt det gör.

Jag vet också ett par riktigt humana och kompetenta människor, som sökt in och skulle bli riktigt bra poliser. De har inte heller kommit in.

Jag håller fast vid att när kriterierna för polisskolan sjönk så började problematiken kring poliserna vi ser idag. Ytterligare en bidragande orsak kan vara att tekniken tillåter att vi kan få nys om sånt här också…

Karmatarerskanise
0

"Jag håller fast vid att när kriterierna för polisskolan sjönk så började problematiken kring poliserna vi ser idag"

Kan man läsa om när detta skedde?

.m.m
1

#80. "Tror inte du bara träffat dåliga poliser, tror snarare det handlar om att du har förutfattade meningar."

Skulle kunna säga mycket ang det påståendet/anklagelsen men jag nöjer mig med att säga att du har fel.

Ditt nästa stycke om vilka som tror och tycker vad, är igen ett antagande och jag har tillräcklig kunskap så för att säga att du återigen har fel. Däremot så syns det markant mycket mer hos ungdomar, det är rätt. Den gemensamma tilltroskurvan dippar trots det stadigt neråt.

Vad jag eller nån annan tänker om människor hör inte till saken. Vi diskuterar ett yrke där flera inom självaste kåren uttrycker en oro över att kollegor inte själva kan skilja på jobb och privatliv. Att de jobbar som polis, inte att de är polis 24/7. Den problematiska inställningen som kan leda både till stress, felbeslut och andra åkommor, har vi fått ta del av i flera nyhetsuppmärksammade fall. Det är delvis fall som dessa som får alla våras syn på polisen att sjunka.

Att samhället reagerar tycker jag är bra. Det är oftast tyvärr bara först då de tvingas ta tag i saken och faktiskt få till en skärpning. Polisen är till för samhällets säkerhet. Det räcker att veta det. När människor betvivlar det så är det något som är ordentligt fel. Det felet behöver åtgärdas.

Ketang
0

Givetvis finns det inkompetenta män! Och alla som kommer in på polishögskolan har klarat testerna ja. MEN man kan ju klara testerna olika bra och dom kan plocka in invandrare eller kvinnor som klarat testerna hyffsat och tacka nej till män som klarat testerna bättre. Vad jag menar är att bara dom allra BÄSTA borde få komma in på skolan och kunna bli poliser. Spela roll om det är invandrare, män eller kvinnor, är dom bäst i test så är dom!

Ixectrona
2

#81 - Det är ju helt sjukt. Visst är jag för jämställdhet, men "det måste vara 50% kvinnor" exempelvis, är INTE jämställdhet. Förlåt att jag blir helt OT nu, men jag ska fatta det kort. Om en jättebra kille söker efter ett jobb, han kanske har precis allt de vill att en sökande ska ha, men så säger de nej för att "det finns redan 50% män här". Då diskrimineras ju han pga. sitt kön! Och samma sak fast tvärtom, om det redan finns 50% kvinnor på en arbetsplats, och en jättebra kvinna nekas platsen därför. Idiotiskt. Nu ska jag vara tyst, tillbaka till hundar och poliser… såg ingen filmen jag postade?

Persifone
3

#86. Klart att en man klarar styrke/konditionstesterna som görs för att komma in på polishögskolan bättre, eftersom de har mer muskelmassa osv. Ska då inte kvinnor få lika stor chans bara för att de inte är lika starka?

Vi ser ju prov på i den här tråden att polisen kanske skulle behöva något annat än så jävla mycket testosteron.

Självklart ska könsfördelningen vara 50/50 inom polisen, vilket jag tycker att det ska vara inom alla yrken.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Ketang
0

#88 Det är ganska mycket andra tester dom får göra som inte har ett dugg med fysisk styrka att göra!

Persifone
1

#89, Det vet jag mycket väl om. Och på de testarna säger inget att något utav könen skulle vara bättre/sämre, vilket gör att vi återkommer till de fysiskatesterna där det fktiskt finns en skillnad.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
0

# 81 Tyvärr? Skitsnack om jämstäldhet? Vilket sekel lever du i?

Själv har jag aldrig träffat på otrevliga poliser som varit i tjänst, tvärtom!

Karmatarerskanise
0

#83 Inget svar på #84?

thilda-
0

#78 jag såg filmen frida! jäklar så fin film!

.m.m
0

#84. Det kan man säkert. Själv är jag ett fan av google. ;)

Vid måttliga fynd där borde närmsta polisakademi kunna hjälpa dig med frågan om hur intagningskraven har justerats de senaste decennierna.

Karmatarerskanise
0

#94 Tänkte mer att du hade underlag på det påståendet.

.m.m
0

#95 Eftersom det du efterfrågar är något de själva har gått ut med som "reklam" i hopp om att dra till sig intresserade skolungdomar, så borde vara lätt att få all den information du behöver om du har tur och råkar på en tillmötesgående polis på Information. Jag har själv hållt i en sådan här reklambroshyr och övervägt den inriktningen. Mina egna underlag i detta sammanhanget borde dock både vara färre och spela mindre roll än den som polisen själva kan delge dig med. Största belåtenheten i ett svar brukar komma direkt från källan så jag hänvisar dig direkt dit.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.