Renskav
Var borta i affären nyss och tänkte köpa lite gott att ha som träningsgodis. Köpte schmackos som vanligt, en favorit när vi tränar inne på diverse grejer och som även funkar bra när vi tränar agility hemma. Leverpastej blev det med då det var länge sen och jag vill variera lite. Så frågade jag om de hade hjärta/lunga i charken (bor på landet så är inte så stort utbud) men han hade inte det. Så jag kikade runt i frysboxarna och såg då Renskav. Det är ju magert och nyttigt! Så på baksidan står det att man ska steka. Så det är ju ett alternativ, men min tanke blev då att "blir inte det lite flottigt då"?? Tänkte att jag kanske kunde torka det i ugnen eller eventuellt koka….. Ska fundera lite på hur jag ska göra. Är det någon annan som provat ge sin hund renskav? Hur tillagade ni det? Ni som inte provat, vilket tillagnigssätt skulle ni välja???
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag käkar renskav själv (och dito från älg och kronhjort), och det blir inte flottigt alls. Man steker det i vanlig stekpanna, det går väldigt fort då det är så tunt, och så är det som ett torrt litet "ark" (om man inte råkar ha sönder det då) när det är färdigt.
Jag har aldrig haft det som belöningsgodis men jag tycker det är lättast att torka när man ska ge kött. Blir så lätt att hantera tycker jag.

Det var dumt av mig att tina viltskav innan den skulle in i ugn. Hur gör ni? Steka känns konstigt, jag vill torka i ugn
#3 man måste tina det lite för att få isär delarna. Men jag prövade att steka, tyckte det blev för flottigt. Så provade jag att torka i ugn och det var mycket bättre. Så hädanefter om jag köper renskav så blir det absolut att torka o ugnen :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Ska ni torka i ugn rekomenderar jag att ni sätter ugnen på 50-60 grader och sätter en slev eller liknande mellan luckan då den ska stå lite öppen och släppa ut fukten. Lägg ut dom tunna köttskivorna glest på bakplåtspapper. Vet inte hur länge det behöver står i ugnen. När ni tycker det verkar färdigt kan ni lägga upp det på ett galler så det torkar runt om.

De var tunna så dela på frysta var inga problem, nu ligger de i ugn. De ska bara ligga lite, jag håller de i frysen sen.