Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1332 ggr
Praefatio
0

Belöna liten hund

Hur gör ni med väldigt små hundraser när ni belönar vid exv. skvallerträning? Böjer ni er ner och ger godis varje gång eller släpper ni godiset till hunden? Jag tänker att jag kommer att få väldigt ont i ryggen om jag måste böja mig ner flera gånger varje promenad.

Katthemsmatten
3

Under förutsättning att du inte lider av sjukdom, skulle jag vara mer oroad över att du skulle få ont i ryggen av att böja dig ned kanske ett tiotal gånger under en timme. i dryga 20-årsåldern kan det knappast vara ett problem om du inte har en latent skada i ryggen. I annat fall tycker jag att du ska börja core-träna i tillägg till den (begränsade) motion du får av att motionera din lilla vovve.

Ledsen om jag låter tvär, men jag undrar egentligen om din fråga är allvarligt menad. Ryggont för att man böjer sig och belönar hunden?? Min utgångspunkt är, som jag skrivit tidigare, en fullt frisk människa född -89.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Praefatio
17

Du förutsätter alltså att jag är frisk i min kropp, att jag enbart ska gå begränsade promenader med min eventuella hundkamrat och att jag inte motionerar utöver dessa kisspromenader. Ledsen om jag låter tvär, men hur i hela friden har du kommit till de slutsatserna?

Jag har problem min rygg pga hyprmobilitetssyndrom, dvs överrörlighet. Jag motionerar flera timmar om dagen, bland annat för att lindra smärtan som orsakas av ovan nämnda syndrom.

Däremot förutsätter jag att den hund jag eventuellt får hem snart är av den ouppfostrade sorten och kommer att behöva väldigt mycket träning i alla möjliga situationer, bland annat skvallerträning, vilket i praktikten kan innebära ett böjningsmoment för att belöna både 10, 20 och 30 gånger under en och samma promenad.

Behöver jag fortsätta försvara mig, eller kan jag få ett enkelt svar på min enkla fråga istället?

Katthemsmatten
0

Som mycket klart framgår i min allra första mening så skriver jag just det "Under förutsättning att du inte lider av sjukdom, skulle jag vara mer oroad över att du skulle få ont i ryggen av att böja dig ned kanske ett tiotal gånger under en timme". Just det upprepar jag sedan i mitt inlägg!

Läs först, så kan vi diskutera vidare sedan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Belimas
0

Jag själv böjer mig ner varje gång jag belönar dock ställer sig hundarna ibland på bakbenen så jag inte behöver böja mig så långt ner. Jag vet däremot att en del med småhundar släpper ner godiset till sina hundar för att slippa böja sig så det är väl en smaksak mest och vad som fungerar bäst för en själv.

Praefatio
11

#3 Jag tycker ändå att det är ett märkligt svar från din sida. Varför förutsätta att min fråga grundar sig i en generell ovilja, av lathet eller annat, att böja mig ner? Varför inte gå in med inställningen att jag ställde frågan av en anledning och besvara frågan utan att ifrågasätta?

Det är absolut inget fel i att fråga "Varför vill du inte böja dig ner för att belöna din hund?", det kan man förstås göra, men att ifrågasätta på det sättet du gjorde och nästan dumförklara mig är kränkande.

Praefatio
0

#4 Tack för ditt svar!

knutteknop
0

Jag brukar också oftast böja mig ner och belöna men de är olika hon brukar ställa sig på bakbenen så det blir inte lika långt att böja sig då men ibland så släpper jag bara ner godisen och vilket som fungerar :) Det är bara att göra det som funkar för dig :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

joheck
0

Jag blandar lite. Ibland böjer jag mig ibland slänger jag det till dom på marken. Jag brukar även gå ner på huk, vet inte om det förenklar i och med din sjukdom. Annars kan du ju lära hunden fånga godisen i luften (det kan min hane) då kan du ju bara slänga godiset åt hunden som fångar upp den. Har märkt att det funkar väldigt bra som kontakt övning också!

Jetaime
0

Vad innefattar "skvallerträning"? Jag har aldrig hörtordet innan… men dethar dykt upp här i flera diskussioner och jag känner mig lite bortkommen :p

[Nattkola]
2

Fast jag har en bra rygg, tränar mycket styrka, men om jag har ett långt agilitypass med min hund, där jag nästan springer dubbelvikt lång tid av passen för att belöna mycket. Så kan jag också känna mig stel i ryggen, och jag är frisk, så jag tycker absolut inte det är en dumfråga!

Själv försöker jag tänka på att böja i knäna inte ryggen om jag belönar ofta. Ibland kastar jag också, men de kan vara svårt om man vill ha något hunden koncentrerar sig på.

En annan sak om man har en hund som har mycket fröemålsintresse är långa leksaker, då slipper man böja sig ned och så kan man kampa som belöning!

[Highonbluetomorrows]
0

Jag kastar hellre på marken, om det inte gäller fotträning där jag gärna vill ha hunden i rätt position. SÄRSKILT gärna kastar jag godisen vid skvallerträning då det kan bli en extra distraktion för hunden att nosa fram godisen i gräset och därmed glömma bort den andre hunden en halv sekund extra.

Så då är jag väl helt enkelt lat uhm..

russin
0

Jag gör olika varianter beroende på vad vi gör och hur pass min rygg mår för dagen (ja - jag har ryggproblem bland annat).

Min ena hund kastar jag oftast godiset åt och hon fångar den i luften. Min yngsta har inte riktigt fått in finessen i att fånga, men är på god väg.

Är dom bredvid mig/vid min sida och jag belönar något som inte har med lydnasdpass att göra så får hunden helt enkelt resa sig på bakbenen för att ta godiset. Vid vissa tillfällen böjer jag mig ner, beroende på vad vi gör/tränar.

Mina hundar har lärt sig vid vilka lägen det är okej att att få sin belöning ståendes på bakbenen och vid vilka tillfällen jag kommer att böja mig ner och inte vill dom ska resa på sigGlad.

[Forest]
0

Kör samma som Lo katt, ofta tar Enja godiset i luften annars står de på bakbenen men jag brukar ofta böja mig oxå. Jag är rätt så kort så jag har inte så jätte långt ner men visst är det svårare med ge godis till liten hund än större det kan jag erkänna ;)

zoolatri
0

Jag böjer mig! Känner mig dock som en ostbåge efter ett träningspass;)

Portie
0

Kan man inte använda sig av en lång slev eller nåt, fast kanske är jobbigt att släpa med sig den ut… :P

[Forest]
0

16 har tänkt på liknande med men då måste man ju mata sleven eller vad man nu andvänder det vill säga det går åt 2 händer för det :/ så avbrott i träningen inte drieckt vad man vill Flört

Vattnadal
4

Lär hunden redan från början att fånga godis, genom att sitta på golvet inne, kasta enkla kast, och när hunden missar att ta den i luften, ta upp den. Om hunden aldrig får en missad godis, lär den sig att fånga dem.
När det går bra att fånga, lägger du till ett ljud som betyder godis på gång, ett smackande tex, för att hunden ska ta ögonkontakt med dig, då det är lättare att se var godisen kommer flygande.

Då får du en hund som är bättre på att fånga godis, och en hund som dessutom alltid tar ögonkontakt vid detta ljud.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Zipzee]
1

Min hund reser sig antingen på bakbenen eller så fångar han godiset i luften :) Är man närmare 1,80 är det jätteskönt att slippa böja sig ner till en hund på 31 cm i mankhöjd :P

Aviendha
1

Tycker gott att du kan låta hunden göra "grovjobbet" genom att plocka upp från marken, stå på bakbenen eller fånga i luften (eller alla tre) förutsatt att den fattar att godisen hamnar på marken och klarar att fånga i luften förstås.

Det finns väl ett fåtal tillfällen där du kanske "måste" böja dig ändå, som när hunden har för mycket fokus på något annat för att kunna bryta och leta godis på marken, då kanske man nästan måste hålla godisen framför nosen på hunden och föra den mot munnen för att de ska gapa och äta den. Förhoppningsvis så är det som sagt ett mindre antal gånger där det inte fungerar lika väl med andra, för dig enklare, belöningsmetoder.

dogg
0

Hej, känner igen det med min egen kropp. Min hund får hoppa upp på mig eller så kastar jag eller så lägger jag godisen på en bänk sten vilket har lett till att min hund självmant hoppar upp på saker när han tror belöning är på gång, då behöver jag inte böja mig. Tränar vi på en specifik plats så är ett tips att ha en skål på marken där belöningen kan slängas till hunden då slipper man en hund som letar godis i flera min innan träningen kan fortsätta. Ett annat tips som fungerar bra vid skvallerträning är mjukost tuber de är rätt långa och når ner till de flesta hundar, att låta hunden ta en snabb slick som en belöning. Finns plasttuber att köpa också som kan fyllas med mjuk hundmat, pastej eller annat gott, de diskas och används igen och igen. Når inte hunden trots en tub så brukar jag ha tuben i en ficka i midjebältet, sedan har jag fäst ett snöre om tuben och kan snabbt och enkelt hissa ner tuben till hunden och hissa upp den igen när hunden fått slicka. Lycka till!

Aviendha
0

#21 Plasttuber, ser dessa ut som kaviartuber då och vart får man tag på sådana?

Portie
0

#17 Ja tänkte på det med, blir ju lite jobbigt kanske. Då är det nog bättre om man låter hunden ställa sig upp och ta belöningen (om man nu använder godis som belöning vill säga)

TjockaBerta
0

Bra tips med skål. Jag har också problem med kroppen och det blir långa avbrott om hunden inte genast hittar godiset.

>>>Malum domesticum<<<

Praefatio
0

Vilka bra tips jag har fått! Tack för alla tankar allihop. Verkar som att många av er har samma åsikt, att man gott kan låta dem hjälpa till lite i belöningsmomentet.

#18 Det där var ju rent ut sagt skitsmart. Det blir kontaktövning och belöningsövning i ett!

#21 Vilka bra metoder du hittat! Mjukosttub har jag haft i åtanke jag med, tycker att det verkar smidigt. Det enda jag ser som negativt är att det blir svårt att beräkna ungefär hur mycket hunden får i sig, den delen är lättare med godisbitar. Tänker att det är extra viktigt att hålla koll på hur mycket en så liten hund äter, minsta slick på mjukosttuben är ju av större vikt kalorimässigt än för en större hund där en minislick inte spelar så jättestor roll. Nu betvivlar jag visserligen kraftigt att min hund kommer att få framtida problem med övervikt med tanke på hur aktiv han kommer att vara, men ändå… Hur som helst så gav du mig många bra idéer, vilket uppskattas jättemycket! Tack!

russin
3

Hahahaha - dett får mig att tänka på igår, när jag skulle kasta en godis åt min ena hund (hon som sällan missar att ta den).

Jag kastar, hon öppnar käften och greppar godisen….tror hon, men blir väldigt fundersam då ingen smak kom i munnen och kollar runt om sig. Då upptäcker jag att godisen hade fastnat i min vanteTungan ute

Praefatio
0

#26 Haha, vilken besvikelse Tungan ute

Belimas
0

Haha! snopet Tungan ute