Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1177 ggr
pehu
0

Belöningar

Hej!

Vilken belöning går din hund igång på allra mest? Skiljer det sig i vad som funkar inomhus/utomhus? Min hund går verkligen igång på lek inomhus, vi kan träna in nya moment bara genom att ha lek som belöning. Även godis i form av torrfoderkulor funkar men lek är det bästa. Utomhus funkar godis, ibland, och då i form av tonfiskgodis från pet planet. Den enda lek som triggar honom utomhus är "jaktlekar" där jag helst ska jaga honom, men det känns som en lek som kan ställa till problem om han lär sig att han är kvickare än jag i svängarna ;). Dragkamp kan jag få igång honom på under en sekund ungefär innan något annat är mer intressant.

Anledningen till att jag frågar är därför att jag försöker hitta något som fungerar på honom även utomhus. Jag tycker det går rätt trögt med inkallningen då jag ännu inte hittat något som han verkligen går igång på utomhus. Dessutom vill jag ha lite mer variation i mina belöningar varför det kan vara bra att få lite tips på vad man kan testa!

Maja2
1

Alla mina hundar är otroligt godismotiverade. Jag använder korv, köttbullar, torkad kyckling, torkad lever, torkat kött att variera mellan. En av hundarna som jag jobbar mest med lydnad, har även en leksak som jag bara tar fram när vi tränar moment där jag vill ha full fart.

I övrigt använder jag leksaker när det gäller att söka. Kasta leksaken i skogen eller ute på ett fält, så långt jag kan, sen får de söka, alternativt går ett spår och lämnar leksaken så att de får följa spåret.

JoannaLi
0

Jag använder min allra ljusaste röst/alt. mörkaste (båda tycker de är belönande, av någon anledning) och godis.l Vanligtvis bara torrfoder.

Hanen är en sådan som säkert skulle älska att ha lek som belöning, men jag har inte hittat vilken leksak jag ska motivera honom med. Tiken däremot fnyser bara om jag försöker motivera henne genom leksaker. 'Trams! Ge mig min godis.' Jag lovaqr att det är det hon säger när jag försöker (:

Jag skulle hemskt gärna motivera med leksak, men ingen av dem är så intresserade av det, så att det blir en belöning. Det är ju tråkigt, tycker jag.

[Zipzee]
0

Min hund funkar lika bra på både godis och leksak, så länge han lyckas hålla koncentrationen är han väldigt arbetsvillig. Dock måste vi jobba mycket mer på koncentrationen, ibland blir han totalt stendöv :P

russin
0

Båda mina är godisråttot, men det finns inget godis i världen som slår Kong Wubban enligt den ena - och Kongs lilla boll enligt den andreTungan ute

Fridaaaa
0

Godsaker :) men även pipleksaken :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

joheck
0

Sansa: Godis all the way! Helt galen blir hon om det är gott nog. Även röst- och mysbelöning funkar vid vissa situationer.

Kingpin: Godis och leksak funkar typ lika bra. Även han funkar med endast röst- och mysbelöning (effektivare på honom än Sansa). Arbetet i sig är en belöning också.

Zaviie
0

Schäfern - Lek med en rolig leksak är högst värderad här hemma. Godis kan funka, men bara om man är hungrig. Mattemys är också välkommet.

Labben - Lek eller godis

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se

jesspett
0

Inne och på "vanliga" promenader längst landsvägen här på landet så funkar godis väldigt bra men kommer andra hundar eller människor inom synhåll så är det i stort sett bara lek som fungerar. Man får jobba hårt för att få henne att ha fokus på en själv i de situationerna. Det som funkar är hennes superroligabästisleksak som hon bara får leka med när vi tränar och fantastiskt roliga pinnar, dvs sådana med massa smågrenar och gärna en lövruska också.

[eeklund]
0

#3 Typiskt kines du ;) Min vovve är likadan.. hon har svårt att koncentrera sig och vissa stunder är hon kanon bra på att lyssna och andra stunder vägrar hon lyssna. Precis som kineser är har jag hört :P.

Tillbaka till frågan: min blir jätte glad av att få beröm och kramar och sådant.. övar jag lydnad brukar hon få t.ex gurka och samma efter bad :). Då är det gurka som gäller..

Portie
0

Varierar belöningar rätt mycket. Belönar med gott godis, roliga lekar, beröring (klapp, kel mm) och röst. Om han kommer direkt på inkallning när han är lör t.ex. så får han som belöning att springa iväg igen. Funkar mycket bra för oss.

[Besan]
0

På min hund funkar lek bäst utomhus, speciellt vid inkallning. Då släpper han allt han håller på med och rusar raka vägen fram till mig om jag håller i kamptrasan. Ibland får han jaga den innan han tar tag i den och kampar, ibland får han kampa direkt. Funkar utmärkt! FUnkar även då vi ska träna kontakt bland andra hundar och han enbart ska hålla fokus på mig.

Även korv och köttbullar funkar mycket bra utomhus, speciellt när vi tränar lite lydnad. Brukar variera med att ge honom från handen, kasta iväg godbiten så han får leta efter den osv osv.

Sherlocked
0

Lite olika beroende på situation. Kampa är nog favoritbelöningen, triggar igång honom bra och han tycker det är skitkul!!

Godis (läs mutor!) kör jag med när jag inte vill att han ska tappa koncentrationen, bli distraherad, kan vara typ lydnadsträning, hundmöten. Funkar i alla situationer.

Kroppskontakt funkar, men är väl ganska värdelös som ren belöning. Gör honom visserligen glad, men han skulle ju inte direkt hoppa till månen för en klapp. Lite bättre än enbart ett verbalt "bra!" men inte så effektivt som godis t.ex.

Kasta boll funkar i agilityn, i annan träning tröttnar han snabbt på bollen men i slalomträningen är den nästan ett måste.

ETA: Ingen skillnad vad som funkar inne och ute.

pehu
0

Tack för alla era svar…nu har jag en del att testa ;). Han var så himla matmotiverad när han var pytteliten valp så det är så konstigt att han är så himla kräsen nu när han är lite äldre (snart 7 månader). Kanske det är hormonerna som spökar? Kan det vara en bra idé att testa sänka matgivan något, alternativt gå över till att utfodra två gånger per dag (ger honom tre ggr/dag nu), för att få han mer godismotiverad?

#1 Hur är det med korv och köttbullar egentligen, jag vågar inte ge så mycket av det eftersom det innehåller lök. Finns det några särskilda som är bättre att ge hundar eller mängden lök är kanske försvinnande liten att det inte är någon fara? Det där med torkat kött låter spännande och säkert något min hund skulle gilla! Jag som varit vegetarian i över 10 år (nyligen börjat äta vilt) vet dock inte riktigt hur man gör för att torka så att köttet får en bra konsistens som godis. Hur gör du?

pehu
1

Ni som använder leksaker, hur använder ni dem? Låter kanske som en dum fråga haha men blir det belöning genom dragkamp eller leker ni på annat sätt? Jag behöver hitta sätt att variera mig lite på tror jag, jag kanske är för tråkig enligt min hund ;)

Maja2
0

#13 Jag gör små bitar som jag torkar i ugnen på låg värme, med luckan på glänt, i några timmar.

Köttbullar gör jag alltid själv, och använder inte lök, utan bara färs och ägg.

Zaviie
0

#14 både dragkamp och kast och jage (Drar leksaken på marken och hunden jagar den) Glad

Mvh Emilia (Vallmos Hamtrar på facebook) Hemsida: vallmo.weebly.com
Medarbetare på  Rexkanin.ifokus, SHF´s forum: forum.hamsterforeningen.se