Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 4713 ggr
thildatessie
0

Ni med hanhund!

Min lilla terrerierblandning sprätter väldigt mycket och morrar efter att han har kissat eller bajsat. Jag vet att det är revirmarkerande men ska man låta honom göra det eller inte? han lyssnar inte när jag säger nej.

En annan sak som jag undrar över är om ni låter era hanar stanna och kissa överallt dem vill? Min vill stanna och kissa var 3 m känns det som och det blir inte så mkt gå på promenaden…. tycker att det känns ganska jobbigt men det kanske är en han-grej?

kodex
0

Att han sprätter och morrar skulle jag inte bry mig så värst mycket om. Det är inget som påverkar något i någon negativ bemärkelse. För att du tar bort det sprättande beteendet tar inte bort den grundläggande orsaken till att han gör det. Och tycker du inte att den grundläggande orsaken är jobbig så behöver du inte ta bort den heller :)

När jag rastar hanhundar så låter jag dem inte kissa överallt, absolut inte. Jag låter inte dem kissa på "saker" eller platser där människor kan vidröra (det gäller även t.ex. stenar och sånt som står i parker o.s.v där andra hundar eller människor kan tänkas sitta) och inte heller på staket eller öppningar till tomter. Jag rastar bl.a. en liten norwichterrier som ska kissa hela tiden. Jag bara drar med mig honom till ett lämpligare ställe om jag inte tycker stället är lämpligt nog och det får han acceptera, gör inte så stor sak av det. Men är vi på en lämplig sträcka att uträtta behov på så brukar han kissa klart innan kopplet sträcks så där hindrar det ju inte mig från att gå och behöver alltså inte göra en massa stopp :)

Portie
0

Bryr mig inte så värst om min hund sprätter, det händer inte speciellt ofta heller så inget problem. Dock så blir han alltid väldigt glad när han har sprätt och får "ryck", springer runt runt och vill leka.

Min hund får inte kissa överallt, inte hela tiden heller. Tycker det är jobbigt med en hund som stannar och ska kissa HELA tiden. Blir han "besatt" så brukar jag bara säga "nu går vi" och så går jag, han får hänga på helt enkelt. När han var yngre så var han väldigt jobbig på promenaderna, skulle kissa och noa ÖVERALLT. Men nu har det lugnat ner sig enormt mycket.

Det är inte bara hanar som ska markera, tikar kan också vara såna. Men det är nog mer vanligt att hanar är mer "besatta" av att markera.

kodex
0

#2 Ja, hanar är nog lite mer benägna av att markea på just saker vilket inte alltid är så trevligt. Min tik däremot kissar ju endast på gräs :)

russin
3

#3 haha - båda mina tikar är helt inne på att man ska pinka på plast ute (plastpåsar, trasiga plastbollar osv), men även tomma fågelbon på marken duger braFlört

Sherlocked
0

Njä, min går oftast lös, och då får han ju kissa hur mycket han vill så länge han inte blir efter (inte på folks brevlådor eller liknande dock, då styr jag undan honom innan han hinner). I koppel får han, efter de två-tre första gångerna, kissa om han hinner innan kopplet blir sträckt, då drar jag bara med honom och säger "nu går vi", är väl inte sådär jättekonsekvent, olika från dag till dag hur mycket jag orkar med.

Han sprättar inte ofta, bara sett honom göra det kanske två tre gånger nånsin. Jag brukar inte direkt låta honom, men gör heller ingen stor grej av det. Drar med honom om han är i koppel, eller går emot och "schasar undan" honom om han är lös, eller bara ignorerar.

JoannaLi
0

Lite till och från, jag ser när han ska börja kissa, och då bestämmer jag lite från gång till gång om jag orkar stanna eller inte. Vi håller allt som oftast ett rejält tempo också, så han brukar fokusera framåt i stället för att kissa när han går med mig. Man märker dock snabbt när han inte gått med mig på länge, då förväntar han sig att jag stannar, och då är jag lite elak och bara fortsätter gå/drar honom med mig om han är för långsam.

Han får en eller två kisspauser på en promenad, han behöver allt som oftast inte mer och jag känner inte behovet av att stanna mer.

Tiken är tvärtom, hon behöver tid på sig att verkligen hitta rätt plats (gärna i halvhögt gräs, bakom en fin buske) och har man då för bråttom så kissar hon inte helt enkelt. Hon däremot får bara en kisspaus, det är allt hon behöver och vill ha.

[Forest]
0

Jag förstår att det är jobbigt jag var dagmatte åt hane som verkligen var pinkenisse + sprättis. När han var med ut så hade jag mer en plant vi går denna sträcka då är det fritt kiss o lukta sen går vi, nu fick han alltid stanna förståss för bajsa men små pinkandet ne det anser jag jobbigt. Sen fick han inte pissa överallt, inte stolpar,postlådor,grindar, elskåp. Sen har jag tikar ena sprätter efter sig ibland oxå i samband med det kan hon bli lite busig men även tikarna får inte pinka eller lukta överallt.

NathalieT
0

Jag brukar inte låta min hane stanna och kissa varje gång han vill det när han går i koppel, jag har bara fortsatt gå och nuförtiden så stannar han inte alls ofta :D

thildatessie
0

Skönt att höra att ni inte låter dem kissa överallt för att även om promenaden är "hans" så blir det väldigt jobbigt att stanna ÖVERALLT! Han är 6 år. Sprättandet är ju narurligt men jag gillar inte alltid morrandet för de kan ibland störa när folk går förbi med hundar eller ensamma….

polgara
0

Min morrar oxå när han sprätter, bryr mig inte om det men folk tittar lite konstigt ibland

Min får inte heller pissa var som helst

[Forest]
0

9 tycker sprättandet hör till o ser det inte som farligt de markerar ut sina dofter lite extra, sen behöver de väl itne sprätta så himmla länge jag kör med japp nu går vi lr framåt,räcker mm :)

thildatessie
0

#10 nej de gör inget menade mer att han trissar upp andra hundar och vissa människor kan se lite rädda ut..

Luckysoul
0

Jag låter inte min hane sprätta för jag avskyr när hundar gör det xD

Sen får han kissa och bajsa när jag bestämmer att han får. Han får inte stanna hela tiden, för alla ställen är inte lämpliga att göra behov på. Jag har ganska strikta regler när vi är på promenad och det mår han bra av =)

[Forest]
0

12 hahaha jaså, ja då förstår jag Flört