Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1352 ggr
.m.m
0

Vill veta mer om collies

Ja, som rubriken lyder. :)

Vi har vart inne på en gårdshund då de har de egenskaper vi vill ha. Utseendemässigt, storleksmässigt och pälsmässigt är de dock inte helt ultimta efter våra önskemål och förutsättningar. Så våra funderingar har lett in oss på en stadig collie. Jag har förstått att de är tämligen ovanliga, men de finns.

Finns det nån som har några bra råd på vägen? :) Eller en bra kennel eventuellt?

Andra erfarenheter/ tankar?

Vad säger ni om rasen som har collie själva?

Tack tack. :)

.m.m
0

Putt. Ingen? :)

[Forest]
0

Jag ska höra med en kvinna som har två stora lh collie för det är dom du är intreserad av? Min syster har oxå men hennes hund är inte som jag anser ultimat collie ska vara liten o nätt, dessutom för hispig Obestämd

Noa-Nisse
0

Min kompis har en Collie. Den är väldigt aktiv. Kör agility med den 2 dagar i veckan, kör viltspår och rallylydnad plus många långa promenader varje dag. Den kräver ganska mycket av sin förare för att vara nöjd.

Sen vet jag en annan som har en collie som inte intresserar sig jättemycket för aktiviteter. Får den en långpromenad om dagen så är den nöjd. Ligger gärna ute på trappan och håller koll på grannskapet.

Så de är väldigt olika.

Medarbetare på Hundar.ifokus

.m.m
0

Ja dom är ju onekligen väldigt ojämna! Väldigt svårt. Borde mentalitetskraven vara hårdare kanske? och hur tänker dom som "inte är så noga" med det? Ser de inte ett problem och ett ansvar för utveckling i rätt riktning? Varför är det så sällsynt med en stabil collie? Vad har hänt med rasen?

#2, Ja det är långhår jag tänker på. :) Tack vad snällt!

#3, jag bara antar rakt från luften att de två inte är från samma kennel. Oskyldig

[Penny&Skoja]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4 vi har en collie =) En herre på 2 år som kommer från en uppdödare som är noga med mentiliteten . han är en stabil herre som är soffpotatis inne och durasellkanin på agilitybanan =) i sommar var det hans första agilitysäsong och är redan uppe i klass 2 i hopp och bara en pinne kvar i agility . Han kräver motion även om han kan slöa och inte klättrar på väggarna så ser man på honom att han måste få tänka och röra sig . Det är ganska mycket pälsvård och man måste vara noga med när man väljer uppfödare .

Man ska gärna hälsa på och kolla upp föräldrarnas mh

#4 det är bland annat bråk i collieklubben och många i collieklubben anser att rasen inte har problem medans andra tycker dom har problem . Jag har tyvärr träffat några collisar som inte klarar av ens en vanlig vardag men har inte träffat tillräkligt många för att kunna säga vad jag tycker ! Långhrig collie har ju tyvärr blivit en mer uppvisningshund istället för en brukshund och kan tänka mig att kraven för metiliteten går ner då . På varje agilitytävling har folk kommit och berömt bobby för att han är så fin och cool och att det år såååå roligt att se en LH collie som kan arbeta och inte är rädd av sig .

Men om det nu är så att collien är så förstörd som vissa säger så är mitt svar- hittar man rätt uppfödare som är klok och har trevliga hundar och man får en fin valp då har man en trevlig hund som vill vara till lags och glad i det mesta förutom tovorna bakom öronen ;)

Lh collisar är bland annat kallade klassens pajas då den gärna hittar på det mesta tokigheter och man har aldrig tråkigt med en collie Förutom tovorna bakom öronen ^^ Ja alla mina hundar fäller nu och det är en massa tovor som bildas har nämligen 2 shelties också ^^ Så är förbaskat less på tovor bakom öronen just nu haha

Bilden är jag och bobby i aktion inte världens bästa bild och egentligen är det min sambos hund och han som tävlar och tränar honom , Men ibland snor jag honom =)

.m.m
0

"5 Men vad roligt att höra! :)

Jag PM:ar för lite kenneltips. ;)

Fler erfarenheter är välkomna. :)

.m.m
0

Jag hade ingen aning om att det var bråk inom klubben.

Jag har i dagsläget kontakt med en kennel som mh-beskriver sina hundar med "mkt goda resultat", men när jag kikar på resultatet så blir jag inte imponerad… Kennelinnehavaren anser att man inte kan titta sig blind på mh test som utgör en timma av deras liv. Och det kan jag hålla med om… på sätt och vis. Även om den inställningen går att vända åt olika håll… Jag blir osäker.

Vi har familj och barn är inte alltid beräkneliga. Det går inte att ha en collie, eller vilken annan hund som helst, som dreglar, piper, kanske rent av skäller och stissar upp sig om det blir stressigt en morron, eller om ett lock åker ner från köksbänken… eller t.o.m vill byta sidan av vägen för att något längre fram är okänt. Det blir ohållbart i längden och sånt ska ju kunna förutspås och undvikas INNAN man skaffar den där hunden.

Collies är ju vackra, men är det kanske så att de som avlar tillbaka ursprungscollien, de som är mer dugliga i bruks, också avlar en mer aktivitetskrävande hund? Är det så att man kanske inte kan få en laid back collie som är stabil? Är något av "formaten" egentligen bra avsedd för en barnfamilj? Hmm..

[Penny&Skoja]
0

# 7 våran collie älskar barn dock har vi inga egna men syskonbarn som är från 2 år och 12 år är det inga problem med :-) alla collisar som ska gå till avel måste göra mh . Självklart kan man inte stirra sig blind bara på mh därför tycker jag att man ska träffa föräldrarna också . Tycker du ska kolla olika uppfödare och deras linjer Tax våran uppfödare vill att valparna ska ögonlysas rönkas och mh beskrivas när åldern tillåts :-) just för att ha koll vars aveln leder . Om du hemskt gärna vill ha en collie men känner dig osäker så brukar det inte alls vara några problem att få komma och hälsa på :-) jag har ju enbart störst erfarenhet av våran collie och han är vi mer än nöjd över :-) så att prata med olika kennlar gör att du kan få mer svar och till och med chans att få prata med valpköpare också :-) Vilken hund man än köper så handlar det om att hitta rätt hund för en själv :-) lycka till

[Surina]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min pojkväns familj har i stortsätt alltid haft en collie :)

Just nu har det Silver (5 år gammal) Han är helt underbar! De är inte så svårt att hitta en bra collie om man är kräsen.

Han är lugn och go! :) De försökte göra aktiveter med honom men det var inget för han… så det finns olika induvider.

Men då det inte är någon jakt i dem så är det jätte bra.

Det är en jätte mysig ras! Det är bara att vara nog som gäller så kommer du hitta en riktigt bra hund :)

.m.m
0

Men åh så vacker! Kyss