Vintertäcke
Hejsan!
Jag är på jakt efter ett redigt vintertäcke, kirunas vintrar är inte att leka med och jag har en korthårig liten hund.
Har ni några förslag? Vill ha ett som värmer ordentligt. Pris spelar inte så stor roll bara det värmer.
Tack på för hand :)
Här har det redan kommit snö och det är minusgrader..
/Lova
Ny blogg!
Yepp den är vattentät. Det finns så man kan dra åt vid midjan och bröstet. Bästa är dock att ta hunden till butik och testa passformen. Ja de kan röra sig ordentlig, fast just för tillfället är hon inte så sugen på att röra sig överhuvudtaget i den
. Hon behöver vänja sig lite.
Hurtta har ju tagit fram ett nytt vintertäcke. Verkar riktigt bra och värmande! https://www.divinedog.se/hurtta-outdoors-ultimate-varmetacke-p-581-c-211.aspx
Tillägg: Här var den lite billigare http://www.csigora.com/produkter/hundklader/hundtacken/100316__hurtta_outdoors_ultimate_varmejacka/
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag har både hurtta vintertäcke och fleece-overallen med bara muddar fram (alltså inte hela ben).
Jag tycker båda är jättebra och varma. Vintertäcket är verkligen varmt!
Jag har täcket när vi ska ut och röra på oss, typ promenad, medan fleecen har jag mer nä vi ska sitta still eller inte röra oss så mycket. Tex vi jobbar på båten eller liknande.
Det nya vintertäcket verkar ju helt galet! Det skulle nog passa när vi jobbar på båten när det är riktigt kallt, då skulle jag inte behöva oroa mig för att hon fryser när hon ligger still länge!
Men för oss som bor söder ut så är det nog inget jag skulle använda på promenad om det inte blev riktigt många minus ute :D

Skulle inte alls säga att Hurttas fleeceoverall är vattentät, snarare lite vattenavstötande. Lite duggregn är säkert inga problem, men klaffsa omkring i vattenpölar, blött gräs eller regn så blir det nog rätt blött för hunden. Är ju vanliga muddar längst ner på benen, de drar ju åt sig vatten som en svamp!
Funderar på att rycka ner min tjej helt nu i höst för att slippa att hon blir så blöt och kladdig och drar in smuts hela vintern i sin långa päls, men med korta ben är ju magen rätt nära backan ;) Så är också ute efter ett bra vintertäcke till henne om vintern blir kall här i Stockholm igen. Hurttas täcken passar henne inte, hon är mittemellan två storlekar, tar jag den mindre så passar den över kroppen, men är för kort vid svansen och tar jag storleken över blir det för vid och stor för henne.
Så hoppas många kommer med förslag på smidiga vintertäcken till små hundar =)
Tack för alla svar! #4 tack för länkarna :) Gud va fint Hurttas nya täcke var, kanske beställer det i rosa :) och det verkade ju vara riktigt varmt! #6 hmm misstänkte det med tanke på att det är fleece. Men den kan ju också vara bra att ha! Haha det är inte kul med en massa skit, skönt att man har en korthårig vovve ;) fast hon lyckas ändå dra in gegga…
/Lova
Ny blogg!

Tror fleeceoverallen är väldigt varm o go för hunden, men som sagt särskillt vattentät i regn är den nog inte =) Du som bor i Kiruna och har "torr" snö är det säkert inga problem för, men här i blöta stockholm är det nog värre ;)
Jag håller på att göra ett eget täcke till Mixa på syslöjden :) Det ska vara fleece underst och vattentät tyg överst och emellan ska det vara vadd så att det blir riktigt tjockt och sen ska jag ha fuskpäls på kragen :)
Min hund har haftfleecen ii regn och hon har inte vart ens fuktig undet. Nu har jag den med bara muddar frsm så jag kan inte utala mig om overallen med bhela ben ich muddar.
Jag har köpt hurttas nya vintertäcke till min hund :) Det är verkligen super! Jättebra passform och stör inte hunden alls.
När det blir under -10 får jag har hurttas fleeceoverall under vintertäcket för att han ska hålla värmen :)
#14 Jag gillar speciellt på det nya täcket är att det har hals och att man kan knäppa det under svansen så det runt rumpan :) (går att knäppa på sidorna med så att det är öppet bak).