Hur skriver man? Fodervärd
Jag kommer förhoppningsvis köpa en valp till sommaren, som några kanske vet. Jag vill även hålla på med avel i framtiden, och om jag skulle få vara med på parningar och ev födslar skulle det vara helt perfekt.
Jag kom då på att jag skulle hemskt gärna vilja bli fodervärd eller iallafall ägare men att uppfödaren behåller avelsrätten. För då kan jag vara med under de gångarna som hunden ska paras och kanske tillochmed få vara med under födseln, om man frågar snällt. Dessutom har man en liten trygghet tillsammans med uppfödaren då vissa uppfödare knappt hör av sig när man väl köpt hunden.
Så nu sitter jag här och ska ta kontakt med några uppfödare, men jag tänkte hur skriver/säger man egentligen så att det inte låter som att man vill ha en gratis hund, för det är ju inte alls det jag vill, för pengar det har jag.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Som jag gjorde iaf var att jag verkligen beskrivde mitt avels intresse och vad jag hade för planer i framtiden. Skriva varför man tror att fodervärd skulle passa en osv. Det är ganska logiskt :) Jag försökte undvika att skriva pris med fodervärd utan siktade mest bara på kunskapen och att de skulle vara guld värt för framtiden.
Jag mailade först men berättade att jag helst som sagt vill träffas och diskutera då mycket kan man inte få fram i mail :)
Jag mailade och skrev utförligt om vad jag sökte och vad jag kunde ge min blivande hund. Beskrev mitt liv, min familj, mina tidigare hundar. Berättade hur jag hade valt ras. Hade inga som helst problem att hitta en intresserad uppfödare, däremot så har jag tyvärr inte fått hem någon hund än pga av att uppfödaren inte velat behålla några valpar riktigt än. Nu verkar det som att jag, av en slump, får en hund från ett annat håll.
Men var bara ärlig och trevlig. Berätta om ditt avelsintresse. Nämn inga pengar, det behövs inte, det spelar ingen roll. En bra fodervärd är en bra fodervärd oavsett varför man valt att vara fodervärd istället för att köpa.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#5 Aa ärlig är viktig att vara. Men det låter bra. Jag får helt enkelt skriva vad jag kan erbjuda och om mitt avelsintresse och så :) Förhoppningsvis så är någon uppfödare intresserad utav det :)
Jag kan ju som sagt också köpa hunden men att uppfödaren behåller avelsrätten. Borde jag nämna det också, eller ska jag bara nämna det ena?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Jag gjorde som 5, sen fick jag ett svar o där vänta hon ut en tik som skulle bli mogen att para o lovande valp skulle sen utses det tog 1 år o lite till innan Enja fanns.
Nu har jag börjat skissa på ett mejl, det är ungefär 1 A4, för långt/kort?
Jag har berättat lite om mig själv, varför jag vill bli fodervärd, berättat vad jag kan erbjuda en hund och tidigare erfarenheter, både inom rasen och tidigare hundvana. Och i slutet kontaktuppgifter till mig.
Något jag borde tillägga eller ta bort?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
8 låter bra, mitt var rätt kort
men du verkar tagit med bra saker o det är det viktigaste. Jag hade inget avelsintresse alls därmed skrev jag inget om det det har mer kommit pga intresset av rasen och nyfikenheten :)
10 håller tummarna :)