Min fina rottispojke.
Hej!
Jag har lagt in detta på promblemhundar i fokus också, men fick inte så många svar och tips. Så jag provar här också! :)
Jag har en helt underbar rottis kille på 4 år! Han är lugn, drar inte i kopplet, respekterar sina regler, är bästis med min dotter på 16 månader. Han är superduktig på alla sätt och vis, otroligt rolig att träna rallylydnad med, sök och andra aktiviteter! En supertrevlig hund helt enkelt!
Till den tråkiga sidan av honom…
När han var 8 månader blev vi attackerade av en lös hund, han blev inte skadad, men jag blev biten.
Efter det blev han bara mer och mer dominant mot hanhundar!
Jag har lagt ner min själ i detta, fått hjälp av många instruktörer, gått kurser, tränat själv i alla möjliga former.
Det är inget större problem i dagsläget, mot vad det har varit! Därimot sen min dotter kom till världen så har jag blivit extremt rädd varje gång vi möter en hund som jag inte vet om han tollerar i sin närhet.
Jag är mycket väl medveten om att jag påverkar honom när jag reagerar så, men HUR får jag stopp på mina känslor?
När jag blir sådär rädd så tänker jag på vad som skulle hända om jag inte klarar att hålla honom om han gör utfall. Sen tycker jag att det är fruktansvärt pinsamt om han gör det och skäms inför den som ser det.
När han gör utfall så låter det väldigt mycket, det är ju inte direkt som när en schäfer t ex skäller på en annan hund. Det låter fruktansvärt!!!
När jag går med barnvagnen så har jag ALLTID grimma (halti) på honom och det är min säkerhet. För då vet jag att jag klarar hålla honom. Det handlar om min dotters säkerhet. Annars har jag bara ett stryp på honom.
Han gör inte utfall mot alla hanhundar, bara vissa, oftast dem i hans egen storlek eller dem som vill utmana honom. En del hanar går han jättebra med, som min kompis hund (schäfer/varghund) som är större än honom. Han är också kastrerad sen 1½ års ålder.
Jag vill bara dela med mig lite, få skriva av mig och kanske få förståelse av någon som har det likadant.
// Madde&Rico

När du har tränat för instruktörer, hur har ni gått tillväga då? Vad har ni lagt fokus på?
Med ena instruktören vart det att träna på korrigeringar. Med andra vart det att träna på kontakten mellan mig och hunden, med tredje var det kontakt och att succesivt minska avståndet till de hundar som han siktade in sig på. Sen har det mer eller mindre vart i den svängen hela tiden.
En metod kan funka skitbra ett tag, sen går det inte längre.
Jag fick tipset på problemhundar i fokus att vid hundmöten, låta honom få syn på hunden vi möter och sen ta tag i skinnet på sidan av halsen och hålla där genom mötet.
Detta för att han ska lära sig hur jag vill att han ska bete sig vid hundmöten. Den som gav tipset hade haft samma problem själv och hennes hund hade slutat upp med detta på ett par veckor. Jag tyckte att det lät som en vettig metod och varför inte pröva.
Detta har vi gjort några gånger nu och det har funkat skitbra än sålänge.
Jag ska även säga att jag tycker inte om "hårda korrigeringmetoder", det är inget för oss, jag anser bara att det gör honom nervös och osäker.

Har du provat skvallerträning?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Har provat lite grann, men aldrig riktigt fått det att fungera. Är inte riktigt säker på att jag har gjort rätt heller.
Detta ska jag absolut kolla upp och prova! Är glad och öppen för alla förslag :)

TS Jag tycker ändå att det verkar som om du tänkt på det mesta! Korrogering, kontakt osv. Hur lång tid har du gett träningen? Alltså metoderna var för sig?
Det har varit under 4-5 månader per metod på ett ungefär.
Skvallerträningen ska jag defintivt försöka få till, det hade ju passat perfekt tror jag.
Det är så himla tråkigt att man inte kan ta med sig honom överallt, finns så mycket som jag vill göra med honom men det blir ju begränsat tyvär.

Märkligt att inte träningen gett bestående resultat om ni tränat så pass länge ändå. Men prova att skvallerträna så håller vi tummarna! Lycka till!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. ta bort halti och stryp.
Jag skulle rekomendera en VGW sele för att du ska få kontroll utan att varken strypa din hund eller riskera att han får allvarliga nackskador (som han självklart kan få om han gör utfall i halti)
Varje gång han gör ett utfall (som han enligt din beskrivning gör pga han är osäker på andra hundar) och får någon obehaglig upplevelse (ex stryp eller korrigering) så förvärras hans obehagskännslor inför hundmöten = fler utfall.
Jag rekomenderar också skvallerträning men även BAT (behavior adjustment training). Om du tränar dessa två flitigt så kommer ni nog att lyckas =)
Lycka till!

Ah! BAT hade jag glömt! Finns ju en svensk sida om det. Googla på det så kanske du hittar den! Det är en riktigt bra metod!
Går det att hålla honom i en sån sele? Han är ju extremt stark.
Någon som har en stor stark hund som har en sån sele?
BAT? Har jag aldrig hört talas om, detta måste jag ju kolla upp :)
Jo, man tycker ju att så som jag har kämpat och kämpat i flera år med detta så borde det rätta sig förgott.
Ibland har jag bara tänkt att detta går inte, skiter i detta nu. Får väl acceptera att han är sån…Men hoppet kommer alltid tillbaka! Han är en sån fantastisk hund med precis allt annat :)
Har också hört från många med rottisar att hanarna är sånna-allihop. Sån är rasen, men jag vill ändå inte acceptera detta. Vad tycker ni om det?
Det känns ju inte bättre när man med jämna mellanrum får onda blickar och elaka komentarer om sin hund. Hade han vart en labbe eller golden hade ingen minsann sagt nåt.
Vill tacka så hemskt mycket för tipsen jag har fått! :)

#10 Det är absolut inte alla rottishanar som är sådana, har själv träffat flera som inte gör utfall mot varken andra hanar, tikar eller något annat.
Kom på en sak… Har du kollat hos veterinär (röntgen) så att han inte har ont någonstans och därför gör dessa utfall?
En vän till mig hade en schäfer som gjorde utfall mot en del hundar, han visade aldrig att han hade ont hur mycket man än klämde och kände på hunden, men på röntgen visade det att han hade en liten skada i ryggen som gjorde ont. Då hunden började få smärtstillande + annan behandling så försvann utfallen helt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jag håller med dig, jag tycker inte heller att det borde ligga i rasen att vara sådan.
Jag har varit hos vet. flera gånger med honom och kollat honom, röntgat honom två gånger. Dem hittar ingenting som tyder på att han skulle ha ont någonstans.
En annan metod som jag glömt räkna upp är att vända bort honom från den mötande hunden, det funkar hyfsat. Men tycker inte att det är en bra metod, för både jag och han spänner oss då.
Har också provat att springa förbi andra hundar, men går inte så bra det heller. Då blir han jättebusig och börjar bita i kopplet, dra och blir helvild.
Har försökt och kolla lite på VGW selarna. Om jag kan hålla honom i en sån så ska jag definitivt ha en sån!
Hade varit skönt också att slippa folk som blir rädda för att han har grimma och tror att han har den för han bits, vilket inte är fallet.
Jag vill ju absolut inte skada honom på nåt sett heller, men som sagt måste ju kunna hålla honom.
På denna sidan står det att den funkar på stora hundar som är svåra att hålla vid hundmöten, men vill gärna höra någon som har testat på en stor hund innan jag köper en.
http://speedieshop.se/index.php?route=product/product&product_id=52
Borde jag kanske skapa en ny tråd om det? :)

#12 Men om han blir distraherad och leksugen kanske det ändå kan vara idé att göra så att du springer förbi andra hundar. Han kanske bryter sitt invanda beteende själv och vänder sin uppmärksamhet mot dig för att leka när han ser andra hundar.
#14 Jo, det kan funka. Men det går inte när jag har min dotter med i vagnen. Han blir ju som sagt hoppig och bitig då. Det funkar inte när dottern är med, han kan ju välta vagnen eller till och med råka bita henne.
Därför tycker jag inte att det funkar, går bra när jag är själv med honom. Då kan vi busa loss hur mycket som helst. :)

#16 Men kör den metoden när du är ensam med honom då. Och träna på "av och på" knappen så att du kan styra honom till att inte börja busa när du har vagn/dottern med dig.
Ett alternativ är att du så fort du möter en annan hund parkerar barnvagnen och går ett par meter ifrån den och sen börjar busa med hunden. Det borde ju vara riskfritt för dottern.
Men att träna på att han lyssnar på dig när du säger att det är bra, att han slutar/inte börjar busa är viktigt.
Detta låter ju som en kanon idé! :)
Ibland har jag faktiskt ställt vagnen och gått några meter bort när jag har mött hans "värsta fiender" så att säga.
Här ska det tränas och testas och grejas, det kan jag lova! :)
Jag ska leta lite mera info om den här selen, ska kolla om det finns nån djurbutik här i stan som har den så kan jag testa i affären och gå runt med den. Han brukar ju vara bra lycklig och dragig i djuraffärer-såklart, luktar gott överallt och är hur spännande som helst! :)

#18 En idé är även att köpa en speciell, extra rolig leksak att endast ta fram vid hundmöten. Plus något gott godis att belöna med efteråt kanske :-)
Stort lycka till!!
Ja du får väl försöka träna massor utan vagnen ;) och att lämna vagnen och flytta på dig så att han får ett större avstånd till den andra hunden är ju smart!
Jag tror nog att du kan hålla honom i VGW, kraften som annars riktas frammåt vrids ju så att han automatiskt svänger. Jag tror även att ett WGV motverkar hetsen som annars blir om man bara drar hunden rakt bakåt, jag tänker att "hetsen" blir så mycket större när en hund vill frammåt medans man drar den bakåt. Får man i stället hunden att vridas så tror jag att hetsen "bryts" lättare :) förstår du hur jag tänker?
Förstår absolut ditt tänk. Det tror jag också. :)
Jag har har läst en del nu om klickerträning, vilket jag bara har testat innan mer eller mindre lite oseriöst.
Har börjat klicka in honom och det går superbra, har även skrivit upp en liten planering för hans träning med mål och delmål.
Jag tror efter all fakta att skvallerträningen kommer att fungera på honom, jag har bestämt att det är den metoden jag ska köra på och se om det passar honom.
Jag tror att den metoden passar honom, för han älskar verkligen att jobba och det är ju ett skitbra jobb för honom. :)
Han är en hund som hemskt gärna vill göra rätt. Vi har bara fastnat i en ond cirkel, tror det beror mest på min rädsla.
En sak som jag tror att jag har glömt att skriva är att han gör ett utfall med några månaders mellanrum, tänkte att ni kanske tror att det händer varje dag.
Men han är ju ganska duktig på att stanna och stirra osv. också.
Tack ännu en gång för alla fina tips! :)