Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 3248 ggr
annika85
22

Förespråka vegankost för hund

Nu imorse när jag i godan ro mjölkar mina kor och lyssnar på radio (ett utav morgonprorgrammen) så hör jag plötsligt hur radiopratarna börjar prata om vegankost för hund.

Frågn löd som följande

- Kan en hund leva och må bra på vegankost?

Ok, tänkte jag, det är ju bra att de tar upp frågan så att svenska befolkningen för höra fakta från en oberoende källa.

Jaha vem ringer vi och frågar……

Ordförande i svenska veganföreningen.

Som berättar för alla som lyssnar att hundar utan problem kan leva som veganer om deras ägare vill det.

Nu sitter det en massa obildade hundägare ute i sverige och bestämmer sig för att deras hund nu minsann skall dela deras värderingar, och leva helt utan animaliskt protein.

Jag har aldrig förstått hur veganer/vegetarianer resonerar kring detta, om de är så bekymmrade över djurens rätt i samhället, varför då kränka sina egna djur genom att ta ifrån dem rätten att äta den föda som de är naturligt avsedda att göra?

Önskar att radioprogrammen ( som jag nu aldrig kommer att lyssna på igen) går ut med en rättelse eller åtmindstone ett opartiskt utalande. Men det verkar långsökt………

Ville bara ventilera lite, och se hur många av Er som känner likadant?

Emaljoh4
5

Är det inte rätt svårt att få tag på vegetariskt/veganskt hundfoder? Utbudet är knappast stort…

Tillägg: Visst ska hundar ha en kost baserad på kött, ändå är det konstigt att MÅNGA av hundfodren (billiga som dyra) innehåller mest spannmål. Skrikandes

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

NathalieT
5

Det där är så löjligt. Jag är vegetarian och har valt det eftersom att jag inte gillar att äta kött. Men jag skulle aldrig låta min hund leva på enbart vegansk/vegetarianisk kost.

Finns det verkligen människor som enbart vill ge sin hund vegansk föda? Det låter helt absurt!

Fridaaaa
4

En hund är inte gjort för att äta vegetarisk kost enbart!
Dom är främst köttätare.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

AnneN
6

Kopierar mitt svar från en gammal tråd i ämnet…

Enda gång jag skulle kunna ens förstå att man tänker ens tanken på att ge sin hund enbart vegetariskt foder är om det konstaterats att hunden är allergisk mot ALLA animaliska produkter, men aldrig annars!

Vill man inte ha ett djur som ska äta kött så kan man ta och skaffa en kanin, hamster, häst eller andra djur som är födda och skapta för att leva på enbart vegetabilier!

En hund är ett rovdjur, rovdjur äter huvudsakligen kött och andra animaliska produkter = de ska inte bara äta vegetariskt även om de kan äta en liten del vegetabilier i sin kost.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Iceland
3

När vi tog över våran bullmastiff så levde han på foder som inte innehöll kött alls. Han var rinnig i magen och inte alls muskulös. Visst, han var biff, men ändå inte redigt biff. Ifall ni förstår hur jag menar.

Vi bytte sälvklart foder och bara på någon vecka så var han muskulös som bara den och hans mage var helt i balans.

Visst att man väljer själv att inte äta kött, men hunden är ett rovdjur och behöver det! Åhh…

http://isabellarun.weebly.com/

Portie
3

Bara för att inte ägaren vill äta kött så ska man ju inte låta hunden äta vegansk mat… Det är ju ägarens val att inte äta kött, låt det inte gå ut över hunden då kan jag tycka.

kodex
4

Det är helt absurt att ge hunden vegetarisk kost och bevisar bara att förespråkaren i fråga inte har en uns kunskap om en hunds mag - och tarmkanal. Den är t.ex. mycket kortare än en växtätares tarmkanal och hinner alltså inte ta upp alla näringsämnen ur vegetabilisk föda, som kräver lång tid i en tarmkanal för att kunne spjälkas. Detta är bara en av anledningarna till att man inte ska ge mycket vegetabilier i en hundkost och då helst inga spannmål utan endast grönsaker/frukt som är väl mixade.

Sedan förstår jag inte hur en hund skulle kunna må optimalt bra (för det vill man väl ändå att sin vovve ska göra?) på en enbart vegetabilisk kost då det skulle vara mycket påfrestande för hundens kropp. Mag och tarmaktiviteten fungerar inte optimalt eftersom nyckelretningen för att bl.a magsaftproduktionen ska gå igång är "kött", inte "vegetabilier". Och då kan man ju bara tänka sig vad en vegetariskt kost gör i den stackars hunden :S

annika85
3

Personen jag hörde på radion imorse hade som argument att en hund kan ta upp ämmnet "Taunin" ( med reservation för felstavning) ur vegetabiliska källor.

Då hon fick frågan om inte en hund var ett rovdjur och därmed per definition en köttätare så svarade hon undvikande.

Detta är annledningen till att jag hyser ett milt förakt för organisationer som denna, de väljer att bortse ifrån fakta som inte passar in i deras tänk. Och då man behöver argument så fungerar det bra att bara uppfinna "sanningar", eller helt enkelt presentera personliga åsikter som detsamma.

Det värsta är att det finns en hel del hundägare ute i sverige som är dåligt informerade och som kommer att ta detta påstående som sanning.

Ixectrona
3

Hundar är inte rovdjur mer än vi människor, dock skulle jag aldrig låta min egen hund vara vegetarian eller vegan, för jag skulle inte tro att han kan få allt han behöver annars. Men är man vegan och säger att människor är egentligen växtätare, men säger att hundar är rena köttätare och ger sin hund kött, då lurar man bara sig själv. (Till skillnad från katter som måste ha kött, så *kan* både människa och hund klara sig utan kött.)

Fridaaaa
1

#9 En hund behöver ha kött. Deras matsmältning osv är anpassat till det att äta det med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kodex
14

#9 De är visst mer rovdjur än vad vi är. De har en matsmältningskanal med väldigt starka enzymer som är anpassad att äta rå föda (vilket inte vi har), de har en kortare matsmältningskanal än vi, har större magsäck i förhållande till sin kropp än vi och har tänder som är uformade för att "sluka" stora köttstycken istället för att tugga som våra tänder är utformade för (för att kunna spjälka t.ex. spannmål och grönsaker måste de tuggas ordentligt).

Lilllens
4

Ren idioti..

Killen
8

Jag är personligen sträng vegetarian ( äter ex inte gelatin, ost med löpe, fettsyror som ex är i bröd osv) men det är mitt val, inte min hund. Så han får givetvis foder med kött i, försöket till och med ha foder med så hög kötthalt som möjligt . Tycker inte man ska tvinga andra, människor/ djur ens egna val.

kissmekate.blogg.se

jesspett
12

Trist när folk som inte vet uttalar sig och blir en röst för alla veganer i Sverige.

Är själv vegan men eftersom jag valt att ha både hund och katt och eftersom jag vill att DE ska må så bra som möjligt får de givetvis kött. Sen väljer jag så gott det nu går att köpa mat med svenskt kött, kommer gå över till barf på dem alla tre och då ska köttet även vara närproducerat så jag kan stå för det så mycket som möjligt.

Men bara så ni vet att alla veganer inte är tokiga ;)

annika85
2

Vad jag ville ha sagt med mitt inlägg var inte något negativt emot veganer/vegetarianer och den livsstil de valt.

Det var mer en uppgiven suck från min sida då många mäniskor som är oinformerade kommer att ta morgonens uttalande som ren sanning och leva därefter.

MVH

joheck
4

Hundar kan ju leva på i alla fall vegetarisk kost till skillnad från katt. Nu vet jag inte vad de sa på det här programet men det kan mycket väl vara fakta dom använder sig av för att argumentera.

Sen är det ju en stor skillnad på att leva och att må bra. Jag tvivlar på att en hund som inte får kött mår bra. Därför anser jag att det är ett måste att ge hunden kött.

jesspett
1

#15 Jaja, jag tog inte illa upp. =) Ville bara visa att det finns veganer med andra åsikter också! =)

Anibaz
2

Det är helt absurt, förstår inte hur man tänker när man förespråkar veg.kost till djur öht.

Är själv vegetarian, mina hundar äter torrfoder som grund men får rått kött, hjärta, lever och annat snusk. Att inte ge sin hund kött är för mig helt galet.

[Doglovers]
2

Jag tror till och med att det är olagligt att ge sin djur annat foder än det dom ska ha. Men jag hittar inte där jag läste det. Kanske någon annan hittar det.

#9 Klart att hunden är mer rovdjur än oss människor. Du behöver bara öppna munnen på hunden för att konstatera dettaFlört

Loveradio
2

Som #9 och #16 har påpekat så KAN hundar klara sig utan kött. Om man anpassar födan efter hunden så att den får i sig det den behöver. Hundar dör inte utan kött. Dock så är hunden ett rovdjur och mår bäst av att äta mycket kött. Jag är själv vegetarian. Men tänker inte tvinga på min hund mitt val. Finns ingen anledning att göra det. Utan jag vill att han ska må bra och ger honom därför hundfoder med högt köttinnehåll. Jag gjorde ju ett val att skaffa en hund/ett rovdjur och då får jag också se till att han mår så bra som möjligt och det gör som sagt hundar av mycket kött.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Nicolina
5

När jag jobbade i djuraffär hade jag en kund som kom in och frågade specifikt efter ett foder med så lite kött i som möjligt - till katt! Efter lite försiktiga frågor från min sida så kom det fram att han var vegan och hade läst på internet att det fanns nån gubbe som förespråkade att katter o hundar kunde leva helt på vegetabilisk kost samt att denna människa hade utformat något foder för ändamålet. Killen ville då att hans katt skulle leva nyttigt och äta så lite kött som möjligt, helst ville han ju ha det fodret han hittat på nätet.

Istället för att ge mig in i nån vild diskussion och "bråka" med honom så informerade jag enkelt om att speciellt katter är rätt strikta köttätare, medan hundar kan i mindre form ta upp även vegitabilskt kost. Och istället för att radera kött helt ur katten kost talade jag även om födelar och nackdelar med ica-foder jämte bättre foder i djuraffärer. Frågade om han hade tittat på innehållsförteckningen på olika foder, då kollade han på mig som ett fån och erkände att det hade han nog inte gjort… men däremot läst en del på internet om vad en katt var i behov utan för näring så det visste han mycket väl (att han bara läst på de sidor som förespråkade vegankost för katter var rätt uppenbart dock…).

Jag talade enkelt om vad en katt behöver för näring, och bad honom att istället för att ge katten vegankost pga. av att han hatar köttindustrin (det var därför han var vegan) är rent galet för katten och att den omöjligt kan överleva särskillt länge på en sådan kost, vilket han iof var medveten om för det hade han läst att snubben som utvecklat det vegetabilska fodret hade sagt. Men att katten skulle dö i förtid var något han tyckte var helt okej då katten ju faktiskt hade fått bra mat och inte påverkat köttindustrin…. höll på att bli galen vid det här laget!

Till slut var jag lätt desperat i mina försökt att prata med honom, men fick honom äntligen intressrad då jag började prata om att ställa fodertillverkarna mot väggen istället. Kontakta dem, ring upp, skriv mail och bombaderna dem med frågor och kräv att få utförliga svar på vart allt kött kommer ifrån i fodret, på hur gårdarna ser ut och hur djuren föds upp. Vart i världen fodret kommer ifrån osv.

Istället för att ge ett foder som katten liv skulle förkortas av ett par år, så bad jag honom att ställa tusen frågor till fodertillverkarna och lusläsa innehållsförteckningarna för att hitta det fodret där djuren hade det som allra bäst… sen om han tog med sig ngt alls är ju en annan femma, jag hoppas verkligen det för kattens skull.

(och nej, jag är absolut ingen foderexpert men kan iaf det grundläggande om ngn undrar och har ingen aning om ifall en katts liv förkortas med ett par år om den enbart får vegetabiliskt kost, men ärligt så låter det rätt rimligt att utgången blir så)

[Doglovers]
1

Jag var på en djurmässa där det fanns en monter. Där stog 4 killar som allvarligt inte såg ut att må så bra. Såg faktiskt undernärda ut. Dom var på mej flera gånger och ville sälja veganfoder till mina hundar. Dom hade även till katter. Till slut blev dom olustiga och nästan hotfulla. Då sa jag till slut "Nej tack, mina djur är rovdjur" sen pep jag snabbt iväg.