Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 6820 ggr
mopsen12
4

Hurtta sele-recension

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skrattande 5/5 Bra passform, följsam efter kroppen. Storlek 45 valde jag till våran 6 kgs, 6 månader gamla mopsvalp. Sedan är ju mopsar rätt kompakta och breda så en pincher i samma höjd som Sasha skulle inte kunna ha den. Väldigt nöjd!

mopsen12
2
mopsen12
0

Den tål att skakas med… Skrattande

mopsen12
1
mopsen12
0

Den glider inte runt utan sitter mjukt runt lederna och är inte i vägen! Funkar perfekt när man letar godis i träden!

mopsen12
1

Skogsmulle Sasha är glad i sin sele!

Frida B
0

Vad gullig hon är! Selen sitter ju perfekt, var hittade du den? :) brukar inte gilla mopsar men din hund var ju bara för söt :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mopsen12
0

#6 Tack! I Bromma zoo djurbutik (Brommablocks)! Men de finns lite överallt, fast i lite olika färger. Skrattande

Frida B
1

#7 aha okej, har nämligen tänkt ha en hurrta till min framtida hund (om några år hehe, men ändå bra att börja planera i god tid? ^^) och det var kul att höra att det är bra :) är det prisvärd, och vad kostade den? :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

mopsen12
0

#8 Det är alltid bra att planera i tid! Flört Den kostade 219, mycket prisvärd!

Frida B
0

#9 hehe ;) okej, det var ju inte så dyrt :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Aviendha
0

Tycker de nya färgerna är så snygga! Den sitter ju jättebra :) Måttet, visst är det runt själva bröstkorgen? Kommer nog köpa en själv, men har så långt till närmsta djuraffär så det blir nog till att beställa en, men då var det ju måtten…

mopsen12
0

#11 Jaa, riktigt höstiga! Jag är inte säker, men det står nog på deras hemsida Glad Vilken ras har du?

joheck
1

Ser ut att sitta bra. Söt liten tös som modellar den också^^

Aviendha
0

#12 Ja, och sjukt snyggt på mörk hund med :)

Jag må vara blind (och kanske lite dum) men det enda jag får fram är storleken för vissa hundraser, inte vart måttet mäts. Typ strl 45, är det 45cm runt bröstkorgen eller hur bör man tänka?

En sheltievalp :)

mopsen12
0

Jag har kollat på deras hemsida nu, men jag lyckades heller inte förstå. Obestämd Minsta storleken är 35, sedan kommer 45 så din valp borde antingen ha 45-an eller 35an

Jetaime
0

Tycker också om hurttas selar! Eller ingetligen hela deras sortiment vad det gäller nylonkoppel och hansband samt även deras regntäcke och vintertäcka har bra passform :).

SaraC
0
russin
5

Måste vara lite kärringen mot strömmen - men sitter selen verkligen bra ? Jag tycker den ser ut att sitta för högt fram, men det kanske bara är på bilden det ser ut så.

Det är viktigt att remmen sitter mitt på bröstbenet och inte över - därav min frågaGlad

Jag har Hurttas Y-sele av den anledningen, då jag tycker det är svårt få bra passform på selarna med bröstrem. Blev även väldigt glad när nya kollektionen kom, så jag slapp text på bandenTungan ute

SmileyMalin
0

Mina grabbar fick också precis nya fina Hurtta selar :-) Fast Y-selen istället. Dom är rätt välmusklade jack russell hanar runt 31 cm höga och storlek 60 sitter perfekt :)

joheck
0

#18 Men om remmen skulle sitta längre ner skulle den väl hindra Sashas rörelse? Förstår vad du menar dock, kanske den modellen helt enkelt inte passar kroppsformen.

russin
1

#20 - precis lite så jag menar och då är ofta Y-selen bättre.

mopsen12
0

Alltså den sitter bra på. Vet inte om bilderna kan vara missvisande, men den sitter lagom på runt hela. Tror inte att den sitter för högt, utan mer i mitten, fast lite högre upp, så att hon kan röra på sig bra i den. När jag tittat på andra bilder med hurtta sele så sitter den på samma ställe. Glad

mopsen12
0

Kan också lägga till att vi prövade Y-selen, men den satt inte bra på henne. Alla hundar är ju byggda olika så jag tror att det varierar lite hur de sitter på. Glad Så länge som det inte skadar hunden på något sätt alltså!

Aviendha
0

#17 Fast det där är ju för overaller, det framgår ju inte riktigt hur man ska översätta sina mått till selen (?)

[Tess86]
3

Väldigt fin, och fina bilder. Men jag tycker också att bröstbandet sitter för högt upp. Det ser ut som att det sitter ovanför bröstbenet. Jag tycker att h-spelarna sätter sig så på nästan alla hundar.

mopsen12
0

#24 Oj, såg det nu. Vad skumt… Hmm, jag vet faktiskt inte, men någonstans borde det stå! :)

SaraC
0

#24 Bröst och hals är det ju du mäter om du ska ha en sele som på bilderna i den här tråden. Här hittade jag en mer utförlig guide med storleksförslag till de flesta raser.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Aviendha
0

#27 Jo, riktigt så dum är jag inte att jag inte fattar att jag bör mäta hals och bröstkorg, det är ju inte svansen som ska ha en sele Flört Det har inte varit mätningen i sig som vart problemet, jag får försöka förklara mig bättre…

Det jag inte har fattat är att om ex bröstkorgen är ca 31cm i omkrets, vilken storlek motsvarar det på selen? Storlek 35, är det 35cm runt bröstet? Jag gissar att det är så, men jag vill ju vara säker för att slippa skicka runt saker mer än jag måste. Och eftersom det är en valp så kan jag inte använda rasmåtten, för jag har heller ingen aning om vilken storlek han motsvarar i annan ras för ingen i min närhet äger hundar i den storleken som går att jämföra med..

Måtten är ju (även i den senare länken) angedda för overaller och då kan man ju se att hund med x halsmått och y bröstmått etc ska ha T storlek. Jag saknar detsamma för sele. Och att shelties kan ha sele i storlek 60 hjälper inte förän om ett år som sagt.

Endera så är jag helblind, dunderdum eller så finns det inte angett i länkarna. Vilket är det? Glad

SaraC
0

#28 Var inte meningen att dumförklara på något vis.. Det är ju samma mått för sele som overall. Om din hund har till exempel ett bröstmått på 35 cm så ska den ha en sele med bröstmått på 35 cm. Det ska stå när du beställer sele, som här. Hänger du med? Men jag håller med om att det är lite rörigt och att det kunde finnas en separat anvisning för selar.

Aviendha
0

#29 Ingen fara, jag tog det inte så Glad

Gah, om jag bara hade sett den sidan! De webshops jag kikat på så har det inte vart lika tydligt, det har stått "storlek 110", och jag har ju gissat att det vart bröstomfång i cm.. Sen har jag vart osäker på om bröstomfånget på selen är ett mediummått eller ett maximått.

Fast att det är samma för overall och sele fattar jag inte, rygglängd 20, halsmått 30, bröstkorg 50 etc ger ju storlekskod 201, hur är det jämförbart med sele, som har storlekar från 35 och upp till 110?

Haha, vad snurrig jag känner mig :P Får försöka slänga iväg en beställning och hoppas att det passar bra :)

SaraC
0

#30 Menade att ställena man mäter på är desamma på overall som sele.

Då förstår jag att det blev otydligt! Men gå på bröstmåttet det brukar för det mesta bli rätt, även om en del hundar med lite avvikande kroppsform, som vinthundar till exempel, kan vara krångligare. Kolla så att det är fri retur om storleken blir fel så är det ju bara att skicka tillbaka om det skulle vara så! Brukar själv alltid beställa på nätet då det är bättre priser och utbud än i butikerna häromkring.

Cassii
5

Tycker inte den ser ut o sitta så bra. Ser ut som att bandet sitter för högt upp där fram + remmen där bak spänner i armhålorna :)

Aviendha
0

#31 Ah, du menade så, då förstår jag :) Tack för hjälpen!

SaraC
0

#33 Lycka till Glad

mikafika00
0

var kan man köpa dom nya selarna??

[Nattkola]
3

Jag hde en sån till min hund men tyckte det blev samma effekt som ett halsband, när hon drog i kopplet så ströp den runt halsen.

Nu har hon en y-sele vilket inte alls får denna effekt. Därav att jag inte skulle rekommendera H-selar eftersomd et finns inget band som hindrar att bandet åker upp och trycker över halsen.

mopsen12
1

Den åker inte upp över hennes hals. För oss har den funkat jättebra i alla fall och vi är nöjda. Den sitter även bra när hon har täcke under. Som sagt, Y selen satt inte bra på henne, men det kan ju ändras senare när hon växer till sig lite!Glad Jag har sett selarna till salu i de flesta djuraffärer.