Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3690 ggr
polgara
0

Lös hund?

Vad säger reglerna om lös hund i tätbebyggt område? Ok? icke ok?

Jag skulle själv aldrig släppa mina lösa i bostadsområdet, men har en bekant som släpper sina 3 o låter dem springa i skogsdungen o på gräsmattan utanför sitt hus (hyreshus)

Maja2
1

Du får ha hunden lös om du har bra lydnad på den

polgara
0

hundarna har ingen uppfostran alls, den äldsta blir dessutom rabiat mot andra hundar

NathalieT
3

Jag har min hund lös i vårat bostadsområde. Fast det är ju inga lägneheter eller hyresrätter här utan mest villor.

Jag ser inget fel i att ha sin hund lös sålänge den inte stör någon annan :)

annika85
2

Då torde det vara ganska uppenbart att det inte är en bra ide att ha hundarna lösa. Som upplagt för olyckor och problem.

Maja2
2

Den som råkar ut för dessa lösa hundar ifall de tex attackerar andra hundar, kan anmäla för bristande tillsyn

[_annaH]
1

Jag har allt min hund lös i bostadsområden :) Men endast på kvällarna då det inte är så mycket barn o andra personer ute, mest för respekt mot dom som är rädda för hundar.

Har man möjlighet att ha sin lös hund så borde man ha det. Men bland mycket folk så skulle jag ha koppel på. Det finns så många som är rädda för hundar..

Erika89
2

Jag har inte min hund lös där det kan komma andra hundar, då jag vet att hon springer fram. Hon är inte elak själv, men man vet ju aldrig hur den andra hunden är.

Om jag hade en hund jag visste att inte skulle springa fram till andra hundar, eller jagar katter eller vilt så skulle jag nog ha den lös på fler ställen.

Sherlocked
0

Vad gäller bus och lek så får han vara lös ibland, men för det mesta bara på kvällarna eftersom det alltid är folk ute. På ungefär 1 av 50 kan han plötsligt tycka att "JA MEN NUU KRAMAS VI VA!" och KASTAR SIG emot dem. Flört

Vid träning eller promenader (det är bara vid bus som han kan dra till andra, kanske jag ska tillägga) så trär jag kopplet över huvudet eller ber honom ligga ner bakom mig när det kommer människor, av respekt för den jag möter, jag inte vill stöta mig med nån i onödan.

Kopplar alltid vid hundmöten. JAG vet att han inte gör nåt, men vill inte att den andra hundägaren ska behöva oroa sig.

[IsabelleA]
1

Min går lös hela tiden. Ser ingen anledning att använda koppel på honom faktiskt och detta för att han alltid går vid min sida oavsett kopplad eller inte. Ända gången han lämnar mig är på "fri kommando" från mig och då rör han sig inte mer än 15 meter ifrån mig. 

Inne i stan är han kopplad för hundräddas skull och för att lugna deras nerver Flört
Använder även koppel på brukshundklubben där träning pågår samt på tävlingar. Men till vardags är han fri!

Mischa
1

Kolla på din kommuns hemsida om det finns speciella restriktioner gällande hundar lokalt, annars är det lagen om tillsyn av hundar och katter som gäller.

≧◔◡◔≦

[Zlarviig]
0

Jag bor i en förort med massa hyreshus och människor överallt, hon lyssnar inte på mig om det är massa människoreller annat runt omkring, så jag har henne i koppel. Ända stället jag släpper henne är på en äng nere vid skogen, eller inhägnad såklart, och då har jag oftasr två pinnar så att hon kommer tillbaka efter varje pinne jag har kastat för att spri efter nästa. Eller så visslar jag med ett grässtrå, hon blir helt galen och tycker det är skitkul :P

CelsiusT
0

Varje kommun har sina regler och förordningar som ska följas, där står det om och var det är okej/inte okej att ha hunden lös/kopplad. Det finns ingen generell lag om detta (mer än jaktlagen).

Annars är det lagen om tillsyn och hundägaransvaret som gäller. Allt ens hund åsamkar är man som ägare skyldig till.

Medarbetare på westernridning.ifokus