Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 4488 ggr
undulat_
0

Rumpåker

Känner ni igen detta beteendet?

Vejle hasar sig fram på rumpan, alltså går fram med rumpan i golvet. Han har gjort så flera gånger de senaste dagarna. Vad är det för ett beteende? Kliar det måntro? Bör han besöka veterinär? Annat?

Tack på förhand

russin
7

Låter som problem med analsäckarna och har hunden gjort så i flera dagar är det nog läge för veterinär och tömning av dom - kan även vara en inflammation i analsäckarna.

Har hunden varit dålig i magen ? Diarré kan göra att det svider och på så sätt lindra genom at kana - men annars är det troligtvis analsäckarna som är överfulla.

undulat_
0

Han har faktiskt varit dålig i magen för flera dagar sedan pga ny foder samt att han råkade få lite vitlök igår. Var gasig i magen i morse…

Behöver han till veterinär ska han förstås få träffa en, men vet du om det är farligt att inte åtgärda om det är problem med analsäckarna?

russin
3

Det kan bli så illa att analsäckarna brister om dom är överfulla och inte kan tömma sig själva pga inflammation, så kanske inte farligt - men jäkligt ont.

Känns efter själv runt analöppningen om det verkar svullet på något sätt. Kolla även om det är rött, irriterat eller så.

För detta med lös mage, så brukar det vara precis efter dom haft diarre som dom åker kana (svidig rumpa) och inte flera dagar efter.

[Forest]
2

De brukar väl kasa på rumpan av olika andleningar med, något i anuset grässtrå eller något annat. Mask säger en del ingen aning om det stämmer. Men det vanligaste är analsäckarna, de kaser på rumpan för att tömma dom själva. Här sitter analsäckarna http://3.bp.blogspot.com/_oDRphWrRHpo/R7aic6cfp2I/AAAAAAAAAIU/prkY3cJpnxo/s200/gr11.jpg

jag skulle INTE klämma på dessa om du inte vet hur man tömmer dom rätt, utan ta isf hunden till vetrinär eller någon som kan tömma dom rätt.

[Skutta]
0

#4 Håller med Forest, gör det inte själv om du inte vet hur. Vissa hundfrisörer gör det också har jag hört. Min kompis praktiserade på ett, första han fick lära sig var att tömma analsäckarna :D

undulat_
0

#4 informativ bild.

googlade på det här igår efter mitt inlägg och läste att det kan göra ont osv. det blir att ringa till veterinärkliniker imorgon och boka en tid.

Ska lyfta på svansen och kolla rumpan utvändigt. tack för svar.

Swadika
0

Ursäkta att jag snor din tråd här, men vill inte starta ett inlägg om samma ämne :)

Min hund gör också detta, inte varje dag men någongång ibland. Kan det fortfarande vara analsäckarna eller kan det baa vara något som irriterar?

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Forest]
0

7 tror det är ofta analsäckarna när dom kanar på baken. tycker du kan känna lite o se om eran hund verkar svullen när den kanar.

Swadika
0

Okeej då ska jag hålla ögonen öppna och se när han gör det

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

undulat_
0

# 7 ingen fara.

Kollade på det utvändiga idag, och ja han var svullen vid öppningen, men inte runt hela öppningen. Fast jag har aldrig kollat hur det ska se ut när hunden mår bra och inte är svullen..

[Forest]
0

7, jag glömnde nämna att en del hundar kanar och lyckas tömma analsäckarna själv med. Det tåls väl nämna lite oxå att både foder o mortionen kan spela in när det gäller tömningen på analsäckarna. Låter lite konstigt men tydligen spelar detta in oxå :P

lambero
0

Min tik gjorde det för någon dag sedan och jag hittade en pytteliten fästing precis vid analen så det behöver ju inte vara analsäckarna även om det brukar kunna vara så.

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Forest]
0

12, ne som vi skrev innan så kan det vara något med rumpan oxå mask,skräp (grästrå,hårstrå mm) så det är bra att man kollar rumpan Flört

Satum
0

Så gör vår äldsta hund när det är analsäckarna. Då tömmer vi dem bara. Behövs göras kanske var tredje månad. Dock har det aldrig varit inflammerat eller varigt som tur är.

Vi gick till veterinären första gången och så visade hon oss hur man gör så nu tömmer vi dem hemma. Funkar jättebra!

[schäfernronja]
0

Tänkte precis skriva att det kan ha "fastnat" något i analöppningen som t.ex ett männikso hårstrå eller gräs tills jag såg att det hade redan #4 skrivit.. Brukar hända min kvällshund ibland och då går hon runt sådär med rumpan i golvet, helst på mattor, för att försöka få bort det.

[eeklund]
0

Jag har en fråga angående detta :) Kan det vara så att bajsrester kan irritera? Min tös har ofta lite bajsrester kvar och kanar ibland, inte alls ofta. Hon är inte svullen eller nåt och det enda jag sett är just små bajsrester som jag försöker plocka bort så gott jag kan. Kan det vara det som irriterar också?

[Forest]
0

16 Ja det stämmer även till torka rumpan gör dom detta.

[eeklund]
0

#17 Slipper jag oroa mig :). Har torkat henne efter varje gång hon gjort nr2 och hon har inte kanat efter det!