Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1629 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Hur stor buffert?

Vad tycker ni är en lämplig storlek på buffert (sparpengar) att ha öronmärkta till hunden? Motivera varför!

Mvh

Noa-Nisse
3

Menar du som man sparat ihop till innan man köpt hunden?

Jag har fonder som är till för olyckshändelser eller annat nödvänligt. Typ om kyl och frys skulle gå sönder, får en vattenläcka eller om Klenod blir akut sjuk. Det är pengar som jag har fått av min farmor och farfar när de sålde sin stora gård. så där finns en del pengar. Jag har aldrig behövt använda dem och det är jag glad över. 200 kr sätts även in till de fonderna från min lön varje månad också.

Sen sparar jag 300 kr i mån på ett bank-konto till henne om jag behöver köpa något till henne (inte foder och annat som handlas på rutin) på det kontot finns det väl ca 5000kr på nu. har använt de pengarna lite då och då. T.ex när jag behövt nytt täcke till henne, hundgrind till bilen till henne o.s.v.

Men för att svara på frågan så hade jag iallafall försökt spara ihop 15.000 kr eller något liknande. det är nog minimum för att jag ska känna mig säker. Men det är inte så lätt att spara ihop de pengarna för alla. Jag ser inte en buffert som ett absolut måste utan mer som en fördel.

Medarbetare på Hundar.ifokus

[RMSLiners]
0

Brukar spara några tusen i månaden som går till både katt och hund, inte behövt använda så mycket till hunden men däremot katten då han har FORL. Brukar säga, bättre för mycket än för lite.

Swadika
0

Vi har en budget på 1000:- till djuren varje månad (just nu är det bara hunden, men tidigare har det varit råttor osv) De pengarna som blir över sätts in på ett sparkonto som används ifall något skulle hända :) Det går just nu åt inte ens 500:- i månaden, men vissa månader (som när vi klipper honom eller om han behöver något nytt) går det åt lite mer.

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Highonbluetomorrows]
0

#1-3. Jag tänker att jag ska ha ett "akutkonto" på typ 10 -15 000 kronor som bara får tas av om det händer någon olycka med katterna eller hunden. Kurser och andra mindre utgifter får betalas från vanligt konto. Skulle ni säga att tio till femton tusen är en lagom summa? Jag har hittills sluppit särskilt dyra veterinärbesök så jag vet inte riktigt var gränsen ska dras…

#2. Har du någon "maxgräns" på när du slutar sätta in pengar? Alltså, om du når upp till 25 000 kronor till exempel, hade du fortsatt sätta in lika mycket pengar på det kontot då?

TjockaBerta
0

Vi har inte en speciell buffert för hundarna utan vår buffert gäller allt i hushållet. Nu senast var det  veterinären men det kan lika gärna bli ett kylskåp nästa gång.

Vad som är viktigt är att man på något sätt i alla fall lägger undan pengar varje månad.

>>>Malum domesticum<<<

[Highonbluetomorrows]
0

#5. Så man bör ha en buffert OCH lägga undan pengar? Eller menade du att man inte behöver en buffert om man lägger undan pengar?

TjockaBerta
0

De pengar man lägger undan är bufferten, menade jag.

>>>Malum domesticum<<<

[RMSLiners]
0

#4 nej jag har ingen maxgräns. Så länge jag kan spara så sparar jag. Bara att spara pengar är bra för övrigt ändå så.

Swadika
0

#4 Nja vi hade ingen buffert när vi skaffade vår hund, men har nu rätt mycket pengar.

Till hunden jag kommer skaffa kommer jag ha ungefär 5000 i buffert. Men kommer sedan sätta in en viss summa varje månad :)

Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns 

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för era åsikter :-D

Karmatarerskanise
0

Minst 15-20000kr känns bra.

[Annamaja27]
0

Har en hund och två katter. Alla är försäkrade men 15 000 vill jag ha för att täcka ev självrisk vid veterinärvård. Har haft mindre än det men det kändes inte bra.

[Highonbluetomorrows]
0

#11 och #12 ja men då kör jag på 15k veterinärbuffert (vilket jag har nu). Och försöker spara några hundralappar extra i månaden extra till bufferten som ni föreslog - när jag har köpt hunden. just nu är det dock mer prio att spara ihop pengar så att har råd med själva valpen :-P.

Karmatarerskanise
0

#13 Låter bra. Själv sparade jag pengar varje månad också utöver bufferten.

Sherlocked
0

När jag har jobb i framtiden kommer jag försöka ha en buffert som får ligga på 20 papp eller så.

Idag har jag dock inte en krona sparat någonstans. Det blev rejält tight när han blev dålig under hösten, med mediciner, specialfoder och undersökningar.