Hundar iFokus

Hundar

Etikettpresentationer
Läst 862 ggr
ffellis
0

Elvis!

Jag gjorde en tråd för ett tag sen där jag skrev att en border collie skulle flytta in hos mig o min mamma, och nu har vi haft honom ett tag och det har gått jättebra! Han heter Elvis och är som sagt en B C (med jättelite labrador i sig). Han är en B C som inte alls är intresserad av vallning, vilket jag tycker är bra. Vi aktiverar honom med långa promenader, joggingrundor, kasta frisbee, trick, och så. Sen ska vi även börja med agility. :) Det är våran första hund och just därför har jag varit lite tveksam av rasvalet, men som sagt så har allt gått toppen.

Tänkte dock fråga om ni har tips på hur man kan minska skällandet? Han skäller rätt mycket, typ efter minsta ljud i trapphuset så det är jobbigt. Men det kanske man inte kan ändra på?

ffellis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser han ut :)

collinn
0

Vad kul att det gick bra! :D Hoppas det fortsätter så. 

Angående skällandet så har vi en tik som vaktar dörren och skällde när det lät i trappuppgången. Vi gjorde så att vi helt ignorerade henne när hon skällde (dvs inte ens titta på henne). De gånger hon inte brydde sig gav vi henne lite beröm men gjorde ingen stor sak av det. Tillslut slutade hon dagtid. :)

Nattetid var det klurigare men vi har precis blivit av med problemet. Lösningen var att aktivera henne en timme precis innan vi skulle sova så att hon är trött på natten. Hon orkar inte bry sig om ljuden längre vilket ju är toppen. Det funkade för oss i alla fall så det är ju värt ett försök. 

Lycka till med allt!

thildatessie
0

åh så fin! BC är min drömhund om det inte var för vallandet….