Rädd hund
Hej Jag har en border collie/aussie hane på 5 år. Just nu så bor han hemma hos mina föräldrar då jag är på praktik och kan inte ha med mig honom. Mamma berättade att Charlie (min hund), när dem ska ut och gå kvällspromenaden, så blir han rädd, går med svansen mellan benen och kryper liksom fram och drar väldigt i kopplet, liksom drar henne ända hem. Detta började väl hända efter att det kom som en grön laser stråle ut från en bil, dem stod just inte vid bilen utan en bit ifrån men mamma såg ljuset och sen så även var det fyrverkerier en kväll, ( han har inte brytt sig om fyrverkerier innan). Och efter detta har han varit rädd men bara på kvällspromenaderna. Kan även finnas en grävling där vid skogen, där dem går. Så jag undrar lite kan han blivit rädd för ljuset/fyrverkerierna eller är han rädd för grävlingen? Och vad kan man i såna fall göra, för att hjälpa honom att inte behöva vara rädd? Jag sa att dem kan ju hänga med han in där vid skogen och visa att det är inget farligt där. Sen har jag hört att man ska inte dalta det med honom heller.. Behöver lite tips och råd på hur jag ska göra! Tacksam för alla svar Mvh Malin och Charlie

Kan de testa att gå en annan väg en kväll för att se om han reagerar lika dant på en annan väg?
Laser kan skada ögonen så om det inte hjälper att gå en annan väg kan det vara idé att kolla synen, kan ha fått försämrad mörkersyn om ni har otur.
Går de samma väg på dagtid med honom? Hur beter han sig då?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Han beter sig som vanligt när dem går på dagtid.
Ja han är lite rädd när dem går en annan väg på kvällarna men går dem samma så vill han inte gå och drar hem.
Dem stog ungefär 500 meter ifrån denna bil, kan det ha skadat hans ögon i allafall?
Pappa säger att det finns en grävling nere vid skogen och det kan ju vara så att Charlie har stött på den nån gång och blivit rädd, eller vad tror du?