En bra hund - vilken ras?
Eller ja, rubriken blev kanske lite fel, för alla hundar är väl bra på sitt sätt.
Men tyvärr börjar den där sorgliga dagen komma på intågande. Min nuvarande hund börjar bli gammal och jag är rädd att hon kanske inte kommer stanna hos oss allt för länge till.
Men jag vet inte hur jag ska kunna klara mig utan hund, av flera olika orsaker. Men blir det en ny hund i huset så vill jag ha en hund som är raka motsatsen till den jag har nu, dvs en hund som gärna gillar att jobba.
Jag hade ju planer på att försöka lära min hund personsök (räddningshund verkar också väldigt kul) men det enda hon var intresserad av var att JAG letade och hon tittade på, så det blev aldrig någon karriär där.
Men vilken ras ska man ha? Den ska ju isådanfall ha driv, kunna komma överrens med våra egna barn såväl som andras och acceptera de andra djuren i huset. Går det att finna en hund som faktiskt kan tänka sig att bli utan en långpromenad en dag eller två utan att tugga sönder huset för att man själv är sjuk hade det ju varit toppen.
Har du några krav angående päls och storlek?
sen vad var din andra hund för ras? :)
Myrtorpets Möss och Kaniner
Nja, jag vill väl gärna ha en hund av lite större modell, ingen liten "golvmopp" ;) Men den ska väl inte vara lika stor som en grand danois eller varghund.
Hunden jag har nu är en finsk lapphund. Har funderat på en till av samma ras då de är väldigt lättjobbade (alla utom min dvs), men jag undrar om den rasen skulle passa för mina önskemål, eller om man ska kika efter en ras med ännu mer driv/jobbönskan.
Du vill ju jobba med hunden har du skrivit men inte hur mycket du vill jobba. Nästan varje dag? Någon gång i veckan? Lite då och då?. Ska den vara social/reserverad? Jaktinstinkt? Intensiv eller lite lugnare? Stor eller lagom med arbetslust? Följsam/självständig? Vaktig? Ja det finns mycket man ska fråga sig själv :)
Medarbetare på brukshundraser.