Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1683 ggr
Loveradio
0

Foderfråga (färskfoder)

Japp, ännu en tråd om hundfoder ;) kan bli ett lite segt inlägg att läsa då jag har otroligt svårt för att hålla mig kortfattat.

Jag ger idag Standardt till min hund. Har nyligen bytt till det från att ha gett Magnusson. Absolut inget fel på Magnusson, utan ville bara ha ett foder med högre köttinnehåll och ris som är ett skonsamt spannmål, istället för grahamsmjöl och kornmjöl. Jag har hela tiden velat mellan Standardt och Magnusson men efter att ha läst på lite och jämfört så känns Standardt bättre. Hittills så verkar han iaf fungera bra på det. Pälsen tycker jag har blivit lenare/glansigare och avföringen ser också lite bättre ut. Och han äter med god aptit, precis som med Magnusson.

Och nu ska jag försöka komma till poängen. Jag har ett tag nu haft funderingar på att börja med färskfoder. Men då 50/50, alltså hälften torrfoder och hälften färskfoder. Anledningen är för att jag har hört så mycket positivt om färskfoder. Att dom skiter mindre, bättre i pälsen, bygger muskler lättare, bättre andedräkt osv. Och anledningen till varför jag inte vill släppa torrfodret helt är för att dels så lär jag inte få plats med det i frysen, dels så lär det kosta mer och sen så vill jag kunna ge torrfoder när vi fjällvandrar, åker bort eller liknande och inte har lust eller möjlighet att ta med färskfoder.

Har bestämt mig för att köra på VoH och se hur han fungerar på det. Men jag undrar, hur mycket färskfoder ska jag ge? Han får cirkus 450 gram torrfoder om dan och väger ca 30 kg. Sen undrar jag om ska köra på VoH med lax eller vanliga? Tankar kring det? Är väl ganska smidigt så slipper man tillsätta laxolja?

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Tess86]
1

Det låter smart att välja med lax, det ger vi våra tjejer också så slipper vi tillsätta något. Vår 30-kilostjej får också halva portionen i VoH men hon får andra halvan i råa köttiga ben, för tändernas och munhälsans skull. Till henne räcker det att ge en halv korv om dagen, alltså 250 gram. Jag förstår varför du vill ge torrfoder också men om du vill fram den där riktigt bra effekten av färskfoder och få bort den skadliga effekten av torrfoder behöver du utesluta torrfoder helt. Först då kan hundens matsmältningssystem helt ställa om sig till en bra kost.

Loveradio
1

#1 Okej, dom blev inte hårda i magen av laxvarianten? Har hört att vissa hundar blivit det. Luktar den mycket fisk?

Fast jag tror inte ett dugg på att torrfoder har en skadlig effekt. Finns massor med hundar som fungerar bra på torrfoder. Men det finns ju vissa märken som är bättre än andra.

Labolina_73
0

#2 avVOH ska man ge cirka 2% av hundens kroppsvikt/ dag, om man ger bara det vill säga annars får man ju hälfta.

Jag ger min hund bara VOH sedan en tid (den med lax) och jag tycker inte alls att den luktar,,, när det är tinat ser det ut som köttfärs ungefär.

Jag blandar i vatten för att hon inte ska bli hård i magen,,, jag har märkt en stor skillnad på min tjej sedan jag började ge detta.

hon bajsar mycket mindre, bättre i pälsen. bland annat.

sedan kan jag gömma torrisar i sån Nina Ottosson saker istället för att använda godis.

hon tuggar mycket på ben och märgben lite nu och då.

//Linda

[Tess86]
0

Jag tycker inte att hundarna har blivit hårda i magen av det. Däremot är bajset torrare och i mindre korvar, men inte så att hundarna har svårt att få ut det. Bajset blir ju också torrare och mer naturligt när hundar äter ben så det är svårt att avgöra på mina vad som påverkar vad.

Jag tycker inte heller att laxvarianten luktar fisk. Det luktar nästan precis likadant som den utan lax tycker jag.

Vår hund ska ju egentligen ha 600 gram om dagen om man räknar på 2%, så om hon ska få hälften blir det ju 300. Men för enkelthetens skull får hon en halv korv och sen fyller vi upp med köttiga ben så mycket som hon behöver, och det verkar vara lagom för henne. Om hon ska jobba mycket, t.ex. innan jakt, får hon sprint-varianten plus energipasta (pasta på tub, inte spagetti! ;P )

lisa90
0

Min hund får 50% färsk (Nordic) och 50% torr (James Well Beloved), och jag ger ca hälften av rekommenderade fodergivan per dag av båda. Färskt till frukost och torrt till middag, eftersom han gillar färskt bättre får han det på morgonen när han inte är lika hungrig. Ger både och av samma anledning som du, och tycker han är bättre i magen när han får både och (lite hård i magen av bara färsk).

Labolina_73
0

#4 ja torrare är det ju absolut,, men det är bara bra…. ;-) men inte hårt så att man skulle säga hård i magen iom att hon inte alls har svårt att få ut det…

ibland är det så lite att det känns töntigt att ta upp det med en jättepåse.. men det gör man ju,,,

//L

Loveradio
0

Okej tack för svaren. Då kör jag nog på den varianten med lax :)

Och då ska han alltså få 225 gram torrfoder och 250 gram VoH om man kör hälften/hälften?

Labolina_73
0

#7 ja det beror ju på vad han väger och vilket torrfoder du ger.. :-)

//L

Loveradio
0

#8 Som jag skrev i #0 väger han 30 kg och får ca 450 gram Standardt :)

Labolina_73
0

ahaaaa ja just ja,,,,, :-) sorry,,,

men ja då stämmer det,,,

Kyss

Loveradio
0

#10 Så får jag väl öka/minska fodermängden beroende på hur han blir i hullet :)

Men hur blir det med överfasningen? Kan man kan byta ett av hans två mål direkt till färskfoder eller måste man ge 100 gram, sen 150 gram, sen 200 gram osv? Jag ska ju ändå fortsätta ge torrfoder så då borde det väl inte vara nåt problem att börja ge hela portionen direkt?

Loveradio
0

Eller ska man kanske blandra färskfoder och torrfoder i  början? För att sen gå över till att ge ett mål med torrfoder och ett mål med färskfoder.

Labolina_73
0

Det finns ju en risk om du gör så att du blandar,, kan ju sluta med att han inte äter rent torrfoder alls..

jag skulle ge ett mål vardera och se hur det funkar.. men man får ju anpassa efter indevid såklart.. :-)

när det gäller färskfoder behövs ingen överfasning vad jag läst någon stans,, själv hade jag det inte och det gick klockrent..

//Linda

Loveradio
0

#13 Jaså? Ja men då borde det inte vara något problem att börja med färskfoder direkt alltså.

russin
1

Det enda man ska tänka på att det finns en hel del hundar som reagerat på laxen i VoH - varför vet jag inte. Vissa har fått klåda och andra har fått rinnande ögon (dit hör mina som inte visat känslighet tidigare - dom får lite rinniga ögon av sorterna med lax i ?)

Jag har varvat mellan VoH med ris, nr 33 och exklusive till min ena hund - den andra kan tyvärr inte äta det då det är lite för energirikt för henne, så hon får annat färskfoder. Ska ev prova den med ris i senare, men hon gillar rött kött bättre så det är möjligt hon får fortsätta med Bravon i alla fall.

Loveradio
0

#15 Okej lät ju inte så bra, men det verkar ju som att många funkar bra på det också. Så får helt enkelt se hur han reagerar. Hade ju varit smidigt och skönt att köra med laxvarianten så slipper man tillsätta laxolja extra. Blir ju också en extra kostnad. Men sen får det här med omega-3 och 6 mig att undra.. Har hundar verkligen ett behov av det? Jag menar, vargen äter ju inte fisk? Men det är ju tydligen bra för trampdynor och päls mm.

[Nattkola]
0

Jag kör nordic till mina hundar, men de får mindre än de rekommenderade 2% av kroppsvikten, för när de fick som rekommenderat gick de upp i vikt.

russin
0

#16 - jag ger varken fisk eller fiskolja och mina fungerar fint ändåSkrattande

[Forest]
0

16 och jag ger sälolja här detta pga katten behöver olja med o tål inte fisk (han tålde inte fiskolja) Jag kan inte gämnföra varg o hundar eftersom de lever helt olika och äter annat men här kan man läsa lite http://my.opera.com/Spacewoman/blog/2012/02/24/olja-till-hund (det är en blogg kanske inte den bästa infon? )

thilda-
0

när akillez började med voh så bytte vi rakt av utan att pytsa och ha oss :) fungerade fin fint!

Men som det nämns längre upp i tråden så kan hundar få klåda osv man får prova sig fram månad för månad vilken sort som passar sin hund bäst..
akillez fick som skorv i armhålorna av laxen men annars var han jätte fin i päls, hull och tassar.. och sen bytte vi till kyckling och då försvann skorvet + så växte det ut päls i armhålan istället :)

Loveradio
0

#19 Intressant inlägg, tack för länken :)

Okej, ska som sagt testa laxvarianten så får vi se!

Loveradio
0

Kommer köra på den vanliga varianten först (nr.33) har jag bestämt nu. Så får jag se hur han reagerar på färskfoder först och främst innan jag testar laxvarianten :)

Labolina_73
0

Glad