''lyckopiller'' för husdjur.
Hej alla!
Vill rekomendera den här dokumentären! Den handlar om medeciner till djur för att lindra seperationsångest osv.
Allså för mig är det fel! För som ni kommer se så blir det liksom en snabb lösning! Jag tror också att detta är en sak som har kommit just för att djur blir mer ''mänskliga'' för vissa männinskor.
De kan nog finnas saker som kan vara sant och kan fungera! Men inte en snabb utväg!
Just nu är jag skeptiskt pga att det är extremt dyra läkemedel.. det låter fel för mig… det är väldigt nytt och forskningen är inte helt hundra än! Så det låter mer som ett sätt att tjäna pengar på desperata djurägare.
Man ska nog kollar på sig själv innan man ger sitt djur en sån här typ av medicin.
Tittade de första 15 minutrarna sen stängde jag av. Blev så irriterad av en massa påstååenden (från båda sidor) att jag inte orkade kolla klart XD
Helt sjukt! Jag har ju själv blivit diagnostiserad och äter just Fluoxetine (prozac) så jag vet ju lite hur det går till. Att diagnostisera ett husdjur är ju fullkomligt omöjligt! Det blir så mycket extra frustrerande också när det enda djuren egentligen behöver är ordentlig aktivering…..
Vill inte ens kolla då jag bara kommer bli arg och uppjagad. Då det kommer till oss människor så anser jag att mediciner är en bra utväg i många fall - efter noggrann utredning med läkare och ev. psykolog, men då det kommer till djur så är det en helt annan sak.
Själv äter jag sertralin och concerta för mina diagnoser vilket gör mig mycket bättre psykiskt. Att ge en hund eller något annat djur mediciner är dock bara sjukt. Ett djur är ett djur och klarar man inte av att uppfostra det på ett bra sätt så ska man inte stoppa i det piller för att själv få det enklare, utan man får väl helt enkelt lägga ner tid på dem.
Åhh.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag såg den där dokumentären, men tyckte att dem "kunniga" på båda sidor de hade hittat var riktigt dåliga förespråkare åt båda hållen. Nu vet jag redan vart jag står och jag skulle aldrig i hela mitt liv kunna ge mina djur medicin av sådant slag, men hela dokumentären kändes som att den mest genomsyrades av någon säljare från Eli Lilly (är han inte med i det där programmet Dogs 101 också?) och någon på andra sidan som nog inte hller var en lysande representant för att inte använda medicinen på djur.
Prozac är för övrigt en väldigt vanlig humanmedicin mot depression och jag kan sälla mig till ledet av föregående talare och säga att även jag har ätit den förbaskad medicinen tidigare. Hade jag inte varit övertygad redan innan om att man inte ska medicinera bort problembeteenden, så hade jag i alla fall varit övertygad om att jag aldrig skulle vilja utsätta mina djur för mediciner med fruktansvärda biverkningar. Har det gått så långt så är det nog bättre att se över sin djurhållning, omplacera eller om det är mentaliteten faktiskt avliva. Men ge Prozac, aldrig i livet!
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell