Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2654 ggr
[Zlarviig]
0

Favorit ras?

Jag vet inte om det redan finns en sån här tråd, Men jag vet att det finns "Vilken ras vill du inte ha" trådar Och jag har tråkigt, Så nu är jag nyfiken på vilken ras ni VILL ha! Så.. Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Varför? Eller: Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Varför? Själv skulle jag vilja ha en bruksschäfer. För de är vackra, lättlärda, självsäkra och om man tränar de ordentligt, lydiga och underbara kompisar och lätta att ha och göra med. En ras jag skulle vilja ha men förmodligen inte kan ha… Siberian husky De passar inte min personlighet eller vardag och jag skulle nog inte kunna tillfredsställa en huskys behov. Annars är de väldigt vackra och har underbara personligheter, även fast de är lite reserverade mot främlingar ibland.

Frida B
1

Jag vill och kommer skaffa en Kooikerhondje i framtiden, då dom båda passar mig och mina krav på en hund, jag kan ge en kooiker vad den behöver och lite till och dom är så otroligt vackra :)

en ras som jag skulle vilja ha men inte kan är nova scotia duck tolling retriever (tollaren). den passar in på min livsstil och krav på hunden, förrutom en grej som gör att jag inte kan ha en tollare. Den är myyycket aktivare än vad jag är ^^

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[RMSLiners]
2

Vilken ras vill du skaffa i framtiden?
Eftersom polarhundar alltid kommer finnas hos oss, oavsett, måste jag säga Rhodesian Ridgeback.

Varför?
Tycker de är vackra och älskar deras lynne, i alla fall de jag stött på.

Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa?
Schäfer eller Bullterrier.

Varför?
Är inte intresserad av att syssla med IPO eller liknande med en schäfer och en Bulle är rätt krävande och egensinniga hundar som jag tror skulle vara lite för mycket för mig.

joheck
1

Hmmm svårt….

Jag är väldigt nöjd med rasen jag har nu, papillon. Va lite skeptisk tidigare till om det verkligen va "min ras" men sen jag börjat jobba ordentligt med mina har jag verkligen fastnat totalt för rasen. Den perfekta hunden på många sätt och vis! Så jag skulle gärna ha flera papilloner i framtiden. Vem vet, kanske det till och med blir en valp efter min egen hane!

Annars så har jag blivit lite sugen på det här med drag. Då krävs det ju en hund av något större storlek. Vet inte vilken ras som skulle tänkas passa mig. Men en labbe hade inte varit helt fel ;) .

Ska dock inte ha några fler hundar på ett bra tag nu. (Är tanken i alla fallOskyldig)

Niiinah92
2

Nova scotia duck tolling retriever (Tollare) är lite av en drömras men det kommer nog aldrig bli någon för jag kommer nog aldrig bli så pass aktiv som man behöver vara, har hört att de behöver mycket aktivering men blir jag det står den överst på listan.

Irländsk varghund är mer min stil så det lär det bli en när jag är färdigstuderad.

[Zlarviig]
0

Visst ja, jag kom på en till Bullmastiff är en riktig favorit De är så söta fast ändå så stora. De är tydligen väldigt sällskapliga och vill alltid vara med matte/husse. Precis som Mixa. Det är en ras jag funderar på att skaffa i framtiden, efter min utbildning och när jag har ett jobb. Dock är Schäfern mitt förstahandsval.

[Besan]
1

Jag vill och kommer köpa en bruksschäfer. Jag har alltid älskat schäfrar för de är så otroligt samarbetsvilliga och duktiga på typ allt. Dessutom vill jag hålla på med IPO så det kommer bli perfekt.

Jag skulle vilja ha en siberian husky men det går inte, då jag inte har några planer på att syssla med drag regelbundet samt bor jag väldigt dåligt till.

Lilllens
1

En staffe kommer jag skaffa inom något år. sen vill jag ha en Alaskan Malamute men de är tyvärr för krävande, får vänta några(många) år innan jag skaffar en.

[Highonbluetomorrows]
1

Min nästa hund (eller ja min första hund) blir en sheltie :)

Australian shepherd och tollare är två raser som KANSKE kan vara aktuella i framtiden, men absolut inte nu då de kräver för mycket. Jag tilltalas av att de är hårt arbetande, föriga hundar och väldigt vackra. Om jag blivit mer erfaren med att vara hundägare och skulle bestämma mig för att tävla seriöst i bruks så hade de kunnat vara något.

NathalieT
2

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Jag vill skaffa fler än en ras i framtiden men inte samtidigt såklart ;) Det är iaf Australian kelpie, Rottweiler och Malinois. En till lagotto skulle ju inte heller vara fel ;)

Varför? För att de raserna passar mig.
Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Alaskan malamute.
Varför? De är underbara hundar, men jag är ju inte intresserad av drag så där krockar det!

[schäfernronja]
3

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Jag kommer att skaffa en långhårig schäfer till.

Varför? För att schäfern är underbar att arbeta med (en hund med enorm "will to please"), dom är otroligt snygga, lättlärda och intelligenta.
Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Border collie

Varför? För att hunden kräver mer än jag skulle klara av, dessutom är jag inte intresserad av vallning.

IngaTrnqvist
1

**Vilken ras vill du skaffa i framtiden?
**Berger des Pyrenèes à Poil Long

**Varför?
**Dom är vackra, lättlärda och bra till agility och freestyle,
som jag sysslar med. 
**Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa?
**Saluki

**Varför?
**Dom är vackra och ståtliga, men jag är inte så intresserad
av Lure Coursing och Kapplöpning.

Fridaaaa
1

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Sankt bernhard igen

Varför? Rasen passar mig bra
Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Amstaff. Älskar utseendet men passar inte mig.

Varför? Kräver mer än vad jag kan ge.

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Schäfer,helst långhårig. Rakryggad såklart!

Varför? Uppväxt med schäfer omkring, underbar ras helt enkelt (rättavlade)
Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Border collie

Varför? För att hunden kräver mer än jag skulle klara av, dessutom är jag inte intresserad av vallning.

Det är fler raser jag vill & inte kan ha men orkar inte ta upp alla :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ixectrona
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det här är mina favoritraser. Skrattande (Inte ordnad efter hur pass jag tycker om dem, utan morfologiskt. Och äntligen får jag anledning att använda den här bilden.)

En Fila skulle jag absolut inte skaffa förrän jag bor lååångt ute på vischan och har marker att försvara. Inte en hund för det här samhället.

Presan är för stor och för mycket hund för mig, men jag beundrar dem på avstånd.

Alano Español skulle jag kunna tänka mig som nästa hund, då de verkar rätt lika Ca de Bou, men har aldrig använts i hundkamper, utan ska kunna arbeta med andra hundar då de (som Dogo Argentino) ska kunna jaga i flock.

Ca de Bou, som jag ju redan har och jag skulle kunna tänka mig en till, helst en brindlefärgad tik.

Shar-Pei, traditionella varianten. Stört omöjligt att hitta uppfödare dock, och hälsan är fortfarande tvivelaktig, så någon sådan blir det nog inte.

Chongqing Dog, också där stört omöjligt att hitta uppfödare (en i Kanada och ev. en i Kroatien… vars hemsida inte finns längre), men om de var lättare att få tag på skulle jag gärna ha en, då de verkar lika hunden jag redan har, men mindre och mer praktiska, och oerhört friska (ska kunna leva i 18 år, som våra mer ursprungliga raser).

Thai Ridgeback Dog, förmodligen för mycket vildhund för mig så jag skulle inte vilja ha en i ett modernt samhälle.

Xoloitzcuintli och Perro sin Pelo del Perú, jag gillar dem bäst som de ser ut där, men de i Sverige ser så tråkiga ut tycker jag. Tungan ute Den första kan vara lite "för mycket hund" (jag blir inte klok på deras temperament), och den andra för mycket vinthund och problem med nervositet, så jag vet inte.

Tamaskan, det finns 10 uppfödare i Europa så de går att få tag på, och de är nog det bästa alternativet om man vill ha en vargliknande hund utan någon större del vargblod (några linjer har enstaka Saarloos och CsV i blodet), men då de är till stor del slädhundar så har de problem med separationsångest och måste få jobba.

Korea Jindo Dog, precis som TRD för vild för det moderna samhället i min mening. Men om jag bodde ute i jungeln skulle jag älska att ha några som jakthundar. Flört

Amerikansk Akita, rasen jag egentligen skulle skaffat innan det blev en Ca de Bou istället, och jag tvivlar på dem nu pga. deras inbyggda stolthet och problem med andra hundar, de är inte den mest lätthanterliga rasen.

Volpino Italiano, vill jag ha en liten hund blir det en sådan, men just nu känns det inte så troligt. Men i alla fall, de har ett temperament jag gillar, är friska och härdiga och lever ofta över 20 år! Förvånad

Malteser blir det inte då jag inte gillar hundar med hår i ansiktet och inte vill behöva raka ned hunden i ansiktet, men jag gillar dem ändå.

Och King Charles Spaniel blir det aldrig pga. hälsan och den onaturliga konstruktionen, men jag kommer alltid beundra dem på håll. Kyss

[Zlarviig]
0

#13 oj det var många raser :p Många som jag aldrig har hört talas om men jag kan säga att vi gillar samma sorts hundar :) Min kompis har en xoloitzcuintle med päls :p Hon är inte riktigt klok den hunden, väldigt stressad och skygg mot främlingar

JoannaLi
2

Jag skulle så hemskt gärna vilja ha en Saluki eller två, men jag vet inte hur man ska lösa det, med lösspringet. Fårhagar och så vidare är väl enda lösningen (bor i Skellefteå, det finns inte en rasthage varken här eller i städerna runt omkring) men då ska man hitta en som ligger lägligt till, är tom, och prata med ägaren. Lite komplicerat kanske, jag har aldrig provat.

Anledningen till att jag vill ha en saluki, är att de verkar så underbara. Jag föredrar alltid hästar/hundar med egna idéer och tanker, istället för bara 'yes m'am!'. Visserligen kommer man väl slita sitt hår på det, men det är ändå det jag vill ha. Att de är så oändligt vackra är ju bara en stjärna i kanten… ^^

Just nu lutar jag mot labbe (mer realistiskt och 'lättuppnåeligt' känns det som) men det är fortfarande salukis jag drömmer om på nätterna :)

Labben är väl lite tvärt emot vad jag förklarade vad jag ville ha i en saluki, men den första egna hunden kanske skulle vara en lite 'lättare' ras, så att man får prova sina vingar. Jag har växt upp med jämthundar (varav tiken har väldigt mycket egen vilja), men det blir ju ändå en annan sak när det är ens alldeles egna.

En hund att gå långpromenader med, att mysa med i soffan och bara njuta av tillvaron med. Att prova agility, freestyle, rally- och lydnad, bara för att ha provat :)

Loveradio
0

**Amstaff, Staffe och Cane Corso är mina favoriter (förutom Boxer som jag redan äger) och som jag kan tänka mig att skaffa.

**Varför?
**Utseendet i kombination med mentaliteten tilltalar mig hos dessa raser.
Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Varför? Finns faktiskt ingen ras som jag tänker direkt att jag absolut skulle vilja ha men som jag inte kan skaffa. Däremot finns det raser jag tycker är vackra men som jag inte vill skaffa. Weimaranern t.ex tycker jag är väldigt vacker men det är en utpräglad jakthund och jag vill inte jaga och vill inte heller ha en hund med så mycket jaktinstinkt så därför faller den bort. Dogo Argentino tycker jag också är vacker men är för skarp och har för mycket vaktinstinkt för min smak. Sen har jag alltid tyckt om Cavalier King Charles Spaniel, både utseendet och temperament. Men den faller bort pg.a alla sjukdomar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Nattkola]
0

Tollare
Varför?

När jag i framtiden har egen gård så vill jag ha en tollare. Just nu känner jag att det är för mycket jobb, och ska jag träna måste jag åka iväg någonstans. Har jag egen mark är det lättare att ge hunden den behöver i form av mental och fysisk aktivitet.

Borzoi
Varför?

Jag älskar borzioer, de är så otroligt vackra, och jag älskar vinthundsmentaliteten. MEN de är otroligt svåra att ha lösa och sticker på vilt, så därför kommer det nog tyvärr aldrig bli en borzoi.

[eeklund]
0

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? : Jag vill nog hålla mig till Chinese Crested Hairless!
Varför? : Jag älskar den rasen.. min tös är så glad och social och ska alltid vara med. En underbar ras!

Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? : Jag skulle vilja ha en rottis, så fina hundar! Eller cavalier king charles spaniel.**
Varför? :** Fina hundar! Men jag skulle inte klara av en rottis och pga min allergi vågar jag absolut inte chansa och utsätta hunden för onödigt hoppande mellan hem!

Portie
0

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Är inne på att skaffa en Spansk Vattenhund som nästa hund. Men vill även ha en Rhodesian Ridgeback.

Varför? Spansk vattenhund vill jag ha för att det verkar vara en mycket arbetsvillig och aktiv hund. Rhodesian Ridgeback har jag länge drömt om, tycker dom är otroligt fina och dom hundar jag har träffat inom rasen har varit väldigt trevliga, lugna och snälla. Det är en av mina absoluta favoritraser och jag SKA ha minst en sån någongång i livet **Flört
**

sunnys
0

Förutom min egna ras (staffe) är jag väldigt intresserad av berner sennen! Tycker dom är hur goa som helst.

Är helt kär i Dogo argentinos och rottis utseende men man väljer ju inte ras efter utsidan och tyvärr är just dessa raser för krävande för mig och har lite väl mycket vaktinstinkt. Sen är jag väldigt förtjust i frallor men går också bort pga hälsan.

jollycox
0

Vilken ras vill du skaffa i framtiden? Pudel, främst dvärg
Varför? Den är lagom aktiv, lättlärd och passar bra till agility, spår och lydnad men kräver inte aktivering varje dag.

Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? Rottweiler
Varför? Jag tror inte jag skulle klara av att aktivera den så mycket som den behöver.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[Nalle-]
0

**Kommer att skaffa storpudel. Pumi skulle jag också vilja ha någon gång.

**Varför? 
**Storudlar är så fruktansvärt eleganta, samtidigt som de är livliga och med på allt man vill hitta på. Perfekta träningskompisar! Dessutom är det en frisk ras med lång medellivslängd. 
Pumi kan vara den sötaste hundrasen. Mer energi än i en pudel men verkar vara så roliga att jobba med, riktiga clowner. Också en frisk ras.
**Vilken ras skulle du vilja ha men inte kan skaffa? 
**Australian Shepherd.

**Varför?
**Jag tål dom inte och tror inte jag skulle orka med att ge en Aussie den aktiviering de behöver.