Sticker från tomten.
En vän till mig skaffade en omplaceringshund för ett par månader sen. Jag vet att han inte är 100% mentalt stabil just nu och jag vet inte hur jag ska råda honom med hunden. Han bor mitt ute i skogen och har inget staket. Jag hade ju haft hunden kopplad tills jag tränat hunden att stanna. Men jag vet inte om han orkar det just nu.
Nu blir det rörigt tror jag, men har ni några konkreta råd jag kan vidarebefodra till honom som inte innefattar staket eller timmar av träning. Jag har sagt till honom att göra mycket kontaktövningar, hitta på roliga saker på tomten osv. Men hunden får tråkigt när den är ute ensam och drar till grannar, sticker ut i skogen osv och ägaren kan bli så förbannad att han bara struntar i hunden och åker hemifrån! 
Jag träffar honom och hunden en dag i veckan för att hjälpa till med viss lydnadsträning, men då nämner han aldrig problemen. Detta har jag fått höra av en av hans grannar. Jag har även fått höra att han verkar mer instabil än man anar vilket gör mig orolig. I går hade jag god lust att åka och hämta hunden, men det har jag ju ingen rätt till så jag behöver lite råd om hur jag kan hjälpa honom att ta hand om hunden.
Jag tycker inte att du ska göra något för att hjälpa honom ta hand om hunden. Klarar han inte av att ta hand om hunden på ett bra sätt, ska han inte ha hund. Det borde snarare anmälas så att någon annan kan ta sig an hunden, som verkligen vill ha den.

Anmäla? Ja ha och vad skulle dom göra då? Inget. Hunden är frisk och pigg och har det "bra" utåtsett. Finns inget att anmärka på så en anmälan är totalt lönlös. Jag förstår inte detta med att inte hjälpa. Nu vill jag hjälpa för att underlätta för hunden och göra det bästa av situationen. Samtidigt som jag och hans granne kommer att försöka styra om det lite så att han förstår att hunden skulle må bättre i ett annat hem. MEN fram tills dess tänker inte jag sitta och rulla tummarna i alla fall!
Så jag ber om råd för vad jag kan göra för att hjälpa honom i den situation han befinner sig i just nu.
Det skulle väl vara att sätta hunden i långlina när den är på tomten.
Annars finns det inte direkt några snabb vägar, utan det är staket eller träning som gäller…
#2 Eftersom du säger att din vän är väldigt instabil, och till och med mer än du vetat, så känns det jättesvårt att ge tips om vad som skulle hjälpa. På vilket sätt är han instabil? Har han psykiska problem eller sjukdomar?
Han verkar ju inte heller berätta för dig hur det verkligen ligger till, och troligtvis vet väl inte grannarn allt heller.
En människa som i ren ilska kan köra hemifrån och lämna hunden …. som han bara haft i ett par månader ….
Vet du vem han skaffat hunden ifrån? Det ser ut som att det inte var läge för honom att skaffa hund just nu, utifrån det du berättar. En människa som mentalt inte mår bra, och beter sig som du beskriver, har nog svårt att ta till sig tips om hundhållning skulle jag tro.

#4 Det är svårt att förklara situationen han är i utan att det blir missförstånd. Men han sköter hunden på bästa tänkbara sätt med foder, motion och aktivering osv. Hunden är go och glad, men när den hittar på bus blir han arg och tar dessutom illa vid sig och tror att hunden inte tycker om honom. Han tror att hunden sticker för att den hellre vill bo hos hans grannar än hos honom. Samtidigt som han höjer sin lilla hund till skyarna när den sköter sig. Hunden är en omplacering som tidigare farit väldigt väldigt illa. Han har gjort underverk med den och framstegen är enorma! Det är en helt annan hund man ser nu så jag tvivlar inte på att han gör väldigt mycket rätt med den!
Han står som ägare på hunden och vi kan inte ta den ifrån honom oavsett vem han köpt den av tyvärr. Han var inte så här ostabil när han köpte hunden och ingen anade något. Hans grannar har alltid pratat väldigt gott om honom och jag har själv tyckt att han alltid verkar bra med sina hundar. Men i går sa han att hunden förstör hans liv
Men när han lugnat ner sig lite så ville han ge det en chans till. Han vet att jag kan ta hunden tillfälligt så han får fundera på hur han vill göra, men han älskar ju hunden och gör allt för den när han är lugn och stabil så det var inte aktuellt just nu i alla fall. Men vi har backupp planer och det finns folk som kan ta hunden så fort han ger upp. MEN frågan är hur vi kan hjälpa honom fram tills dess att han ger upp/blir stabil igen.
#5 Det tips när det gäller hunden, som möjligtvis funkar, är väl att säga åt honom att inte lämna hunden lös ute på tomten. Vad är det för ras?
Sköter han allt annat perfekt, så låter det ju inte alls illa för hunden vad jag kan förstå av ditt sista inlägg.
Vad du hellre kan göra, är väl, som du gjorde igår, prata med honom . Säger han att han vill ge hunden en chans till, så säg åt honom: Lämna inte hunden ensam ute på gården, för då kommer den att fortsätta springa till grannarna.
Om han i övrigt aktiverar och motionerar hunden, och det ju verkar som att han förstår att det är HAN som ska bestämma hur han vill göra …. så får vi väl hoppas att det ordnar sig snabbt.

Det är en jakthunds blandning så det är ju inte den lättaste hunden att få att stanna på tomten kanske. Men, ja jag tycker han verkar ha bra koll på det här med att ha hund för övrigt. Det är mest detta att han verkar ge upp så fort han möter motstånd som jag funderar mest över. Att han vill bli av med hunden NU (när det hänt något) och att han säger att den förstör hans liv 
Jag tror att jag ska prata med honom att söka hjälp också. Han behöver prata med någon annan om det som hänt som gjort honom instabil. Det är tyvärr för stort för oss "vanliga dödliga" att hjälpa honom att reda ut.
Funderar även på om jag ska rekomendera honom att gå en kurs med hunden, men jag vet inte om jag skulle få iväg honom på en. Men vi träffas ju regelbundet för att träna tillsammans, men som sagt, han ger upp lätt och nedvärderar sig själv så fort det inte går så lätt som han tror att det ska göra. Jag visade honom lite hur han skulle göra sist och han mest suckade och sa "så där duktigt som du är kommer jag aldrig att bli" och "hunden har SÅ fin kontakt med dig, det har hon inte med mig" och så tror han att hunden tycker mer om mig än om honom osv.
#7 Att ha en hund som man inte passar för …. kan kosta mer än det smakar. Han kanske hellre skulle ha en helt annan ras, så att han kan ha den lös på tomten utan att den sticker?
Rekommendera kurs kan man väl alltid göra! Det är ju inte DIN uppgift att få honom att Gå kursen, men rekommendera är väl bra.
Som sagt … vill han verkligen ha en hund, så måste det ju åligga honom själv att faktiskt ta reda på hur han ska göra åxå …. det kan man inte lägga på någon annan att tala om för en.

#8 Nej det är ju så. Han är nog tyvärr inte så om sig och kring sig när det gäller att tareda på saker. Men jag har gett honom mycket goda råd och länkar till filmer där han kan se hur andra tränar hund osv. Men tyvärr tror jag att han kanske inte vill lägga så mycket jobb som han borde på att träna dom olika sakerna som han behöver träna på. Han vill nog att det ska gå lite fortare.
Vad är det som är så svårt med att skaffa staket?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
eller lina på hunden?
och som sagt i hundträning finns det sällan genvägar…

#10 Han har en ganska stor skogstomt. Är rätt säker på att staket inte är något han skulle sätta upp. Hunden hoppar dessutom över allt under 150 och han är arbetslös så ekonomin skulle aldrig gå ihop sig tyvärr.
#11 Han binder hunden ute ibland när han tröttnat på att hämta henne hos grannarna. Jag tycker att det är lite riskabelt så det är inget jag rekomenderar. Att träna med långlina på promenader är en bra idé men hjälper honom inte att få henne stanna på tomten tyvärr.
#12 Okej
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#12 i såna fall får han ha hunden inne. Det finns liksom inget man kan göra utan långlina och staket som bara "fixar" problemet.

#14 Det är ju träning som gäller men jag tror inte att han är beredd att lägga ner jobbet som krävs tyvärr :-(
1 ha godare godis o verkligen belöna hunden vid inkallning. Träna inkallningen lite varje dag, även ute på promenad. Lita på hunden o sen hålla ner sitt dåliga humör eftersom det gör hunden bara osäker på sing ägare. (kan vara knivigt o ta detta med ägaren)
2 skaffa bra sele och långlina, dessa andväns oxå vid träning. Lämna aldrig hunden ute själv, som du redan har nämnt är att göra helt enkelt gården/trädgården roligare än gå till grannar mm

#16 Dessa tips är sånt jag pratat med honom om och jag hoppas innerligt att han tar tillvara på råden han får. Men samtidigt så tror jag att han tycker det är för mycket jobb :-/ Jag träffar ju honom bara en gång i veckan, hur mycket han tränar hemma vet ju bara han.
17 man kan bara ge tips o hjälpa lite sen är det upp till ägaren :)
Om din vän är så instabil just nu som du skriver om, samtidigt som hunden verkar vara något frusterande samtidigt postivit i din väns liv.
Kan du inte prata med honom om han skulle vilja gå någon form av terapikurs med hunden? Eller nått lite mer att de får hjälpa varandra? Inte som lydnadskurser utan mer tänka.
Tror det skulle vara jätte roligt för dem båda!
Annars kan du ju alltid erbjuda typ att ni kan hjälpas åt tillsammans med olika lydnas saker? Få det till en social tillställning med skratt och skoj istället för allt för strikt?
För det spelar ingen roll hur mycket man kan ge råd till en ägare om inte ägaren får något postivt känsla av det. Det måste synas en förändring och inte bara ord om förändring :)

Terapikurs lät väldigt intressant! Det är inte en aktiveringskurs du menar utan det är något speciellt? Har nämligen aldrig hört talas om det.
Hunden ska inte släppas lös oavsett hur han mår, under vissa perioder är det koppeltvång på alla hundar förutom de som används i jakten om det är jaktperiod. Är dessutom ostabil så är det också farligt båed för den själv och för andra.
Dock vet jag själv hur det är att må dåligt då jag själv mår otroligt dåligt, förstår precis hur han känner att orken tryter och allt. Det är inte alls roligt och jag hoppas verkligen han blir bättre, men det är inte en ursäkt för att bara släppa hunden när den riskerar att skada sig själv och andra. Men jag vet hur han menar, det är inte så j***a lätt. =/
Vad menar du med skogstomt, att han bor i skogen bara eller att han har en massa träd på tomten?
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Han bor mitt i skogen.
Ts har du hund själv? Tänkte om du har det kanske ni kan träna tillsammans. :)
Annars tycker jag ovanstående har gett bra tips =)
#22 Det gör vi med men vår gård har inte mer än några enstaka få träd, därmed min fråga. Hur är det med träd på hans tomt?

Jag har två hundar själv och jag träffar honom och hans hund en gång i veckan för att träna. Han har en liten gräsmatta men utanför den är det vildvuxet och en del träd. Sen är det kanske 50m till "riktig" skog.
#25 Okej, för om han sätter upp en lång lina emellan två träd med bra avstånd så borde det kunna var en tillfällig lösning. Eller ifrån huset till ett träd om han tycker det känns alldeles för tungt att gå ut, en väl upphängd lina är inte farlig, det är när den släpas eller kan trasslas in i något som den är farlig. Men hänger den två meter upp och är lagom längd ner till hunden så den hänger lite så är den inte farlig.
För att släppa ut hunden kan han verkligen inte fortsätta med.
Hundgård? Behöver inte kosta en förmögenhet att slå upp en hundgård. Finns till och med begegnade färdigbyggda att köpa för en billig peng.