Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1010 ggr
[Jaazoo]
0

Hjälp/råd!!??

Hej!

En bekant till mig har en underbar amstafff hona som hon nu måste omplacera Gråter.

Jag har varit ute på långa promenader med henne x antal gånger och passat henne några timmar hit och dit. Hon e verkligen en underbar och otroligt snäll liten tös som jag e helt förälskad i.

Jag har 3 underbara katter men bara en av dem (en skygg liten hane) e otroligt rädd för det mesta, och när jag passat henne så har det räckt med att han har tittat på henne så springer han iväg och kommer inte ut förens någon timme efter hon har gått. Hon e alltid kopplad eller så har vi kompost galler mellan dörrarna så dem kan hälsa men på katternas villkor. Dem  andra två e nyfikna men på avstånd. Hon e kattvan och vill hälsa på allt och alla.

Då jag vill hjälpa henne så undrar jag ifall det finns någon som har tagit in en hund till en skyggkatt?

Hur kan jag få det att funka?

Kan det funka?

Självklart så kommer mina missar först av allt men om det kan funka så e det ju perfekt.

Ursäkta mitt röriga inlägg.

Tack på förhand.

Eywa
0

Jag har tagit in alla möjliga sorters hundar och katter tillsammans och det har ALLTID funkat tillslut. Med funka menar jag att dom har accepterat varandra (inte nödvändigtvis gillat varandra). Katterna brukar vara dom som vänjer sig sist, hundarna brukar ta de elaka katterna med en klackspark och hålla sig på avstånd tills dom lugnat ner sig.

Man kan dock aldrig veta om katten någonsin kommer att vara nöjd med situationen. Eftersom jag mestadels haft jourhundar och jourkatter så har det funkat eftersom det har gällt en kort period i djurets liv, men det är inte alltid dom trivs även om dom inte försöker mörda varandra eller gömmer sig hela tiden.

Trivs dom inte helt och hållet och något av djuren måste gå runt i sitt eget hem och vara missnöjd med en medlem i flocken borde man fundera på en annan lösning. Tyvärr vet man ju aldrig om detta i förväg. Du kanske kan ha hunden på "prov" i 2-4 veckor och se hur det går?

[RMSLiners]
2

Våran katt var hemlös och vild innan han kom till oss och liksom många hemlösingar var han också skygg mot andra. Efter att vi haft han något år eller så, köpte vi vår första hund (kattvan). Det tog 2 månader för katten att inte vara rädd för hunden och sen dess har han alltid levt med hund och tycker nu om att leka med dem. Han är inte ens rädd för släktingars hundar men däremot hundar som inte tillhör familjen och okända människor håller han sig borta från. 

Så visst går det, med en tesked tålamod. Glad

Loveradio
0

Det brukar lösa sig med tiden. Jag har varit kattvakt till 2 katter som inte varit vana vid hundar, de hade också blivit skrämda av en hund vid ett tillfälle. I början låg de och tryckte bakom soffan men efter några dagar så vågade de sig fram mer och mer. Min egen katt (som inte bor hos mig längre men som jag var kattvakt åt för några veckor sen) var inte heller hundvan. Men samma sak där, även han vågade sig fram efter 2-3 dagar och låg 1 m från varandra och sov sen. Så ger man det tid så vänjer de sig nog :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Varför inte ge det en chans ni verklar ju vara måna om missarna o jag tror denna hane behöver som sagt var lite tid. Sen beror det på lite hur hunden är är det en hund som är lugn inne o inte bryr sig så mycket om en katt som springer osv så tror jag verkligen det kan funka. Våran Donna (hund) var katträdd när hon kom till oss, detta spann katten en del på genom blockera dörrpostarna så Donna våga inte gå förbi. Hon tjöt lilla tjejen o skakade så rädd var hon för katter. Enja våran andra hund sa ofta ifrån katten lägga av med ligga på lurpass på Donna och jag fick ofta rädda Donna från katten som blocka vägen. Men det tog ungefär en månad så var de snart igång med lite lek, idag leker dessa två som tokar helt underbart roliga o se på. Så ge det tid :)

Donan var katträdd pga fd hemmet var katten nära på ta valparna (dvs donna när hon var valp) så hennes mamma har alltid vart överbeskyddande mot katten hon var 6 månader när hon kom till oss.

[Zlarviig]
0

När vi köpte Mixa var en utav våra katter livrädd för henne, men vi lät det bara vara och nu har de vant sig. Han kan sova bredvid henne nu. Senare köpte vi en katthona (eller fick henne) och hon var absolut livrädd för Mixa, hon morrade så fort hon hörde Mixa. Vi gjorde samma sak med henne och nu stryker hon sig mot Mixa så fort hon går förbi henne. Fast det beror nog på att Mixa inte bryr sig om katterna utan låter de bara vara.

[Jaazoo]
1

Vad glad jag blir över att läsa kommentarerna. Då finns det ju hopp Skrattande.

Ska höra med ägaren imorgon och med familjen idag som inte e så glada över att jag ens tänker tanken av att utsätta min hane eller katterna överhuvudtaget för en hund Skäms, vilket jag förstår till en del men man vet ju inte ifall han bryr sig längre fram eller om han kanske till och med blir kompis med hunden.

Det får ta hur lång tid som helst bara ingen vantrivs så e jag glad Skrattande.

Jag ska se vad som händer imorgon då jag vet mer, e själv inte helt 100 på att jag vill utsätta kissarna för minsta lilla stress. Det e verkligen något jag måste överväga noggrant och inte stressa fram fast det e ganska brottom.

Tack för ALLA svar!! Känner mig mer säker nu på att det kan gå.

Loveradio
0

:) Fråga också om du kan ha hunden på prov nån/några veckor innan du bestämmer dig för att ta över hunden. Då märker du ju om det kommer st funka eller om det kanske inte är en bra idé. Även om det ju kan ta längre tid än så för att katterna vänjer sig.

[Jaazoo]
0

Det hade jag tänkt :). Sen om man ser minsta lilla positiva efter ett par veckor så kan man nog ränka med att det kommer gå bra med tiden :)

Tack ännu en gång Skrattande.

Loveradio
0

#8 precis :) Så lite, uppdatera gärna med hur det går :)

vallhund
0

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.