kan man lära hund sova längre?
Våran hund har börjat med ett beteende vi inte vet vart hon fått ifrån. Det är nämligen så att hon har en tidsinställd klocka i sitt huvid som säger till henne att hon till varje pris ska ut klockan 10.00. Det spelar ingen roll när hon varit ute på sista när man jobbat natt, notera då att hon också är vaken den tiden. Oavsett om man var ute klockan 8 på morgonen, hon SKA ut klockan 10 och jag fattar inte varför för detta har vi aldrig lärt henne. Det är något hon börjat med själv.
I natt var hon ute på kissrunda halv fem efter nattjobb. Några dagar sedan var hon ute klockan sex. Helger är det oftast tolv hon är ute. Men det kvittar hon ska ut igen prick 10 och börjar då väcka en med att leka, springa runt, gnälla, yla mm. Vaknar man blir hon tyst och glad, somnar man om börjar hon igen.
Det är inte heller någon ide att sova efter man varit ute med henne för då är man redan pigg men mör när man börjar jobbet igen. Med tanke på detta så blir sömnen lidande.
Hur tusan lär man en hund sova längre?
Går det få bort hennes klocka hon installerat?
(Skrivet från mobil)
kan vara svårt med valpar/unghundar, min erfarenhet är att det blir bättre med åldern.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag hade nog bara ignorerat henne totalt, kan vara riktigt jäkla jobbigt men jag tror att det ger bäst resultat. Nu vet hon att hon får sin vilja igenom när du tillslut går upp och går ut med henne.
Var bara så tråkigt som det går!
Min jack russell var väldigt alert ibland på mornarna när jag hade jobbat natt, så fort jag rörda på mig så gnällde han och trodde att jag skulle upp. Jag valde då att ignorerar honom och nu har han faktiskt slutat med det och sover tills jag verkligen kliver upp ur sängen.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vår vuxna hund brukar jag säga bara "gå och lägg dig" och ignorera, så fattar hon vinken och går och lägger sig igen. alternativt att hon då får hoppa upp i sängen och lägga sig, så lugnar hon ned sig.
Min sambo går upp innan mig och jag tar ut de på morgonen och då brukar min valp börja härja i sängen och ska gå op huvudet och slickas i öronen och grejer, men då brukar jag bara dra täcket överhuvudet så lägger hon sig och somnar igen :) Men då ska jag upp bara någon timme senare oftast.
Jobbigt.
Vi har oxå hundar med klockan inställd men det har vart för nattkisset det är kl 23 men här går de o petar på oss antigen med nosen hjälper inte det så är det tassen. Nu har vi ändrat lite o sista kissturen är 30 min innan det har faktist inte gjort väsen vid 23 då men vi ligger ofta i sägen. Har du provat TS kanske gå en liten sväng vid 8 tiden kanske det hjälper?
Tack för era svar. Ska försöka ignorera henne även om det inte är så lätt. "gå och lägg dig" kan hon och visst hon går och lägger sig men så ligger hon och piper, sparkar tassarna i något eller dylikt. Sängen vet jag att hon skulle sova längre i, det gjorde hon som valp men numera är sängen förbjuden dels för att hon sparkas i sömnen (kittliga tassar) men också för att hon fäller mer om hon ligger i en varm säng och små korta svarta stickiga strån är inte bekväma att ha i sängen. Hon har en bädd på golvet vid fotändan av sängen hon sover på.
#4 Jag skrev redan i texten att det spelar ingen roll om jag går ut med henne vid 8, hon ska ut 10 ändå. Och jag har väll ingen större lust att masa mig ut klockan 8 på morgonen om man gått och lagt sig vid typ 4 el. 6 tiden.
En liten fråga, det är inte så att hunden vaknar av NÅGOT kl tio? Ingen granne som sätter igång radion då varje dag? Brevbärare?
Jag vet att hundar kan ha sina "klockor", men det kan även vara värt att fundera på om det finns något som avslöjar för hunden ungefär vad klockan är. Eller om det bara är så att den känner det. Jag skulle också bett hunden att gå och lägga sig igen, eftersom den ju faktiskt kommit ut. Om det är så att hunden vill ut för att bajsa klockan tio så kanske det är bäst att ge mat på lite annan tid? Om hunden ser ut på morgonen så se till att ha neddragna gardiner där den befinner sig.
#6 Nej, det är alltid knäpptyst. Brevbäraren kommer klockan 15.00 varje vardag. Grannarna (2st) sticker ena till jobbet 04 och andra vid 06, alltså när jag nästintill precis ska gå och sova. Vi har både persienner och fördragna gardiner och hunden sover alltid inne i sovrummet med oss. Maten beror det inte heller på, hon bajsar oftast på sista rundan innan vid går och sover.