Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1953 ggr
loas27
0

Valp juckar och lyfter benet med kissar ej.

Hej!

Det är inte jag som har detta problem, men min väns internet funkar inte så jag skriver på min istället.

Hennes hund har börjat jucka i luften när hon leker med honom. Är detta ett tecken på dominans eller gör valpar så lite då och då?

Är det nånting som man bör se allvarligt på?

Och andra grejen. Idag så lyfte hunden på benet mot sin husse, precis som för att kissa, men kissade inte. Vad betyder det?

[Highonbluetomorrows]
8

Om en valp börjar jucka är den antagligen överexalterad. Beteendet klassas ofta som "överslagshandling". I synnerhet om det är mot en människa! Det är en träningssak - både för hund och husse/matte, inte en dominanssak. Om valpen blir så pass exalterad så får husse matte se till att den lugnar sig, de har alltså stressat valpen för mycket, så de får sluta leka och kanske mysa lite i stället. Att avbryta leken är straff nog så det behövs ingen tillsägning ens. Om hunden däremot fortsätter jucka mot människor eller andra hundar kan man eventuellt lära in ett förbudsord som nej eller "nu räcker det" och ta hunden därifrån.

Ibland kissar hundar och vargar på människor i tron om att de är träd. :P Valpen kanske var fokuserad på annat, lyfte benet mot "trädet" bredvid och sedan inte var kissig eller avbröts eller något. Ytterst oskyldigt.

loas27
0

Okej. Tack så mycket för hjälpen. Ska genast ringa och berätta detta. :)

Maja2
0

Som #1 säger så är det en överslagshandling, däremot håller jag inte med om att det skulle vara "i synnerhet om det är mot en människa"  utan kan lika gärna vara mot leksaker, gossedjur etc.