Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1334 ggr
DuBetMig
0

Cykla med hund

Imorgon tänker jag börja träna min förälders tollare att cykla. Min fråga är: vad tror ni är bäst - sele eller halsband (helstryp). Tacksam för svar!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

joheck
2

Sele helt klart. Då kan hen hjälpa till att dra också (givet god form förstås).

reverse
4

Jag skulle själv aldrig cykla med min hund kopplad i halsband, utan använder sele. Händer något oförutsett (och det kan alltid hända något som leder till ett tvärstopp även om man lärt hunden att inte stanna och kissa när man cyklar osv) så vill jag inte slita huvudet av hunden.

//Lina

[Zlarviig]
0

Jag tycker det är lättare att hålla koll på hunden när man cyklar om den har sele. Om hunden drar så stryps den ju om du har helstryp, och ifall den inte är van vid att cykla kommer den säkert dra för att komma ifrån cykeln i början. Så sele tycker jag!

DuBetMig
0

Testade, med sele. Han har tydligen cyklat förr med tidigare ägare så det gick såå bra! :D Han drog endast en gång och skötte sig strålande! :) Så detta ska jag allt fortsätta med! :) Funderar även på att skaffa mig ett par rullskriskor till våren och köra lite med honom :D Kul!

[CaneCorso]1
1

Ett bra tips som man ska tänka på om man vill cykla med hunden är att låta hunden springa på kanten (gärna i gräset) sliter mycket på lederna att springa på hård asfalt. :)

thilda-
1

jag brukar åka inlines med akillez :) doch harvar vi bara runt i hockeyrinken då jag är lite feg :D (kan inte bromsa hahaha)

Sherlocked
0

Sele… Men jag erkänner att jag cyklat många gånger med retrieverkoppel (=stryp). Flört Men det är framför allt när vi cyklar "transportsträckor" (typ om jag bara ska föra honom till hundvakten). När vi cyklar för träningens skull håller vi oss till sele.

DuBetMig
0

#6: Tänker försöka införskaffa mig ett par inlines, får se hur det går bara, är inte heller den som kan bromsa haha! XD

thilda-
0

#8 haha tur de finns fler än jag :-)

kom på förresten att jag glömde svara på TS fråga.. jag använder mig av halti och sele ( dessutom 2 koppel haha).. sele för att han ska dra och halti för att jag ska kunna bromsa Skäms eftersom jag åker inlines och har inte lärt mig (läs, vågar inte) bromsa.. :P