Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2311 ggr
[Zlarviig]
0

Juckar mot filten

Min tik på två år brukar ligga och snutta på sin filt, hon suger på den och det "klickar" när hon med små ryckningar snuttar på filten. Och om man rör filten så juckar hon på den och sen reser hon sig upp och håller i den med framtassarna, som hanar gör när de parar sig, och sen rullar hon ihop en boll av filten och lägget sig och snuttar igen. Varför gör hon så? Det verkar ju vara ett sexuellt beteende, har det något med att hon ska löpa att göra?

stereolife
0

Min 7 åriga labrador gör detsamma bortset från att han inte juckar mot den… Det är iof en hane men det där med sugandet stämmer in precis. Han ligger som om han vore helt i trans, reagerar varken på ljud eller beröring. Han har gjort så hela livet så vi har nog mest bara konstaterat att han antagligen måste ha blivit tappad som valp eller nått o_O
Han är ju världens härligaste vovve annars och han har ju slutat suga på täcken, gör det endast på sin egen filt vilket inte stör någon annan.
Är det så att du börjat känna att det där är ett problem?

[Zlarviig]
0

#1 ja precis! Hon struntar fullständigt i om man rör henne eller pratar med henne eller stoppar in handen under filten. Det verkar rogivande eftersom hon blundar och somnar efter ett tag. Jo, hon brukar suga på mammas täcke så det blir helt plaskblött,, men annars gör det väl inget. Jag är mest nyfiken :)

[Forest]
0

Hur gammal är hunden o gör den detta när allt är lungt eller när man gjort lite, allså vart ute o lek/promenerat/tränat osv? Jag har en hund som har lätt till få överslag det blir då stress= tar till juckandet. När hon löper så är det annat men visst är det bitvis stress med men tar ofta till mer vid höglöpet o då får hon lillasyrran som ridpartner. Jag säger ifrån detta o det dom om nu så det räcker med harkla till lite. Detta med snuttande vet jag inte, så jag hoppas att någon kan ge svar antagligen är det lite trygghetsgrejj.

[Zlarviig]
0

#3 hon är två år. Jag vet inte riktigt.. Idag gjorde hon det efter att vi hade varit hemma o tagit det lugnt och hon hade precis ätitmärgben och vi satt och tittade på tv som vanligt. Alltså ingen anledning för henne att bli stressad.. Det var ett halvår sen hon gjorde det sist, alltså ungefär vid hennes förra löp.. Men då var hon skendräktig också. Jag tror dessutom att hon skiljdes från sin mamma för tidigt när hon var valp. Kan det ha något med det att göra? Hundar är allt skumma ibland..