Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5960 ggr
Ronja06
8

Yims tråd!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är Yims helt egna tråd, min egna lilla "blåtira". Här kommer jag uppdatera lite om vad som händer i hans liv.

• Namn: MyTrustedFriend Chen Yim aka. "Jim/Yim"
  • Ras: Border Collie
  • Född: 2011-03-01
  • Färg: Blue merle
  • Hälsa: HD A, ED u.a, DNA testad fri för CEA/CH och CL
  • Övrigt: Även reggad i ISID

Nu jobbar vi för agilitydebuten i september, samtidigt som jag försöker få tummer ur och göra vallhundsprovet med pojken.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vackra mamma Teg (import Wales)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1

Pappa Sky

Mvh Emelie Förlägen

Qepta
0

Han är så fin! Kyss

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Beckibus
1

Ååååå jag är så kär i honom!! Blå är världens finaste färg på hundarna ! Älskar hans namn "trustedfriend.." :D :* han är så fin !! Oh vad frisk han är din lilla blådåre! :)

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ronja06
13

Vi har haft 1 veckas semester på Gotland jag och hundarna. Helt underbart!

Mvh Emelie Förlägen

[CaneCorso]1
0

Super fin tråd, kommer följa den.

Måste fråga, vad har du för kamera? den du har filmat och tagit bilder med på gotlands filmen, super mysig film.

ahlbergaren
0

Vilken underbar film! Glad Gotland är så vackert. Måste tjata lite på familjen om att åka dit i sommar..

rebz
0

Underbart fin hund. Ser fram emot mer foton och filmer :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

joheck
2

Helt fantastisk film från Gotland! Jag skulle verkligen vilja vara en av dina hundarKyss. Yim är verkligen jätte vacker! Och sheltie-ligan är helt underbara. Har du skaffat en ny liten valp?

Cassii
0

Finaste Yim! Den här tråden måste jag följa Kyss

Ronja06
0

Tack alla! :D

#6: Jag har använt mig av lite olika kameror. Allt från min Nikon D90, min GoPro Hero 2, och min iphone till filmklippen. :)

Mvh Emelie Förlägen

Beckibus
1

Gud Vad Jag Älskar Din Film! Var badade ni? Så fina bilder!! Helt paff!! Har lite frågor om de är okej?

Var bodde du?

Vad var bäst?

Vilka var de med alla underbara shelties mm? :)

Hur hanterade du båtresan? Vad gjorde du innan, tänkte på om du tränade hårt så att de var trötta?

Var du där pga agilitytävlingen? Hur gick det?! :D

Vilket bad var de första i filmen, blålagunen? Älskar vattnet där!!

Hur hanterade hundarna de hela?

De var nog allt, om inte annat frågar jag väl de när jag kommer på!Tungan uteFlört Jag funderar på att åka dit om något år så vill veta lite av de som varit där med hund osv. Jag var där med min kusin men inte samma sak som med familjen ect ect.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ronja06
0

#12: Oj vad mycket frågor! Ska försöka svara på dem så gott det går. :)

• Var bodde du?

Svar: I närheten av Tofta strand (hyrd från privatperson)

• Vad var bäst?

Svar: Oj… Det får nog bli miljön helt enkelt. Gotland kan man aldrig på trött på och miljön är fantastisk!

• Vilka var de med alla underbara shelties mm?

Svar: Antar du menar gruppbilden? Det är jag tillsammans med kennelns alla hundar (inkl. fodervalpen Vilda och min mors hund Ronja) Sedan är de andra på bilden några vänner med sina shelties som vi bodde med.

• Hur hanterade du båtresan? Vad gjorde du innan, tänkte på om du tränade hårt så att de var trötta?

Svar: Nope.. jag gjorde ingenting faktiskt. Mina hundar har av - och på knapp. Händer de inget sover de. Att åka båt är inget underligt eller konstigt utan helt normalt för dem. (då de är vana vid tåg, buss, bil, båt redan sedan små valpar) Innan vi åkte på båten hade vi redan åkt i 3,5h till Oskarshamn för att komma till färjan. Så nog var de alla pigga och uppvilade faktiskt.

• Var du där pga agilitytävlingen? Hur gick det?!

Svar: Nja.. Jag brukar årligen åka till Gotland innan högsäsongen drar igång. Men givetvis är tävlingen något jag vill kombinera semstern med. (då denna tävling brukar vara varje år under midsommar) Resultatmässigt inte så väl tyvärr. Ronja drog på sig en mindre sträckning redan första tävlingsdagen, vilket gjorde att jag var tvungen att stryka henne resten av helgen. Väldigt surt. Men innan sträckningen fick vi två tredjeplatser med laget. Viggo gjorde fina lopp, dock förväntade jag mig inga resultat med honom direkt. Han är fortfarande under uppstart sedan operationen och rehaben. :)

• Vilket bad var de första i filmen, blålagunen?

Svar: Ja, det är Blå Lagunen. Min favoritbadplats i sverige!

• Hur hanterade hundarna de hela?

Svar: Tja, de har inga problem med att resa. De är vana sedan valpben att resa runt om i Sverige. Så för dem är en resa till Gotland en baggis. De tog det hela med ro. :)

Mvh Emelie Förlägen

Beckibus
0

Tack så mycket! Vi funderar ju som sagt att åka till gotland, då vill ju jag ha med mig hundarna.Tungan ute Tråkigt de med Ronja, hoppas att hon är bättre nu! :)

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Ronja06
0

#14: Kan varmt rekommendera Gotland! :)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Dags för uppdatering! De senaste dagarna har varit proppade med olika former av aktiviteter. Allt från vallning till agility för min härliga blå!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Och så gårdagens agilityträning!

Mvh Emelie Förlägen

jasminrex
3

Vilken härlig hund och grymma filmer :)

[CaneCorso]1
2

Riktigt roliga filmer med massa bus och skoj, Mycket roligt att titta på.! man blir riktigt sugen på att ta sig till BK och träna :)

Ronja06
4

Imorgon drar jag och Yim iväg till Gävle för en helg full med bruksarbete! Ska bli superroligt och intressant! Än så länge är vi enbart nybörjare, men det ska bli galet spännande!

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

#20 Hoppas ni får det jätte kul båda två Glad Yim är ju så söt.

Noa-Nisse
0

jag kan inte se några av dina filmer :/men bilderna i tråden ¨på honom är superfina =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

EmelieKelly
0

#20 Gud vad fin han är!!!

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Frida B
0

#20 vad fina ögon! härlig hund :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ronja06
6

Nu är Yim och jag hemma efter en vecka uppe i Sverige, närmare bestämt Marma Skjutfält (strax utanför Gävle)

Det har varit ett par intensiva och otroligt intressanta dagar för oss båda! Yim har sedan tidigare problem med hundmöten, och fokus ligger som alltid på social och miljöträning för grabben. Det var också den främsta bakgrunden till varför vi åkte iväg på brukslägret (bortsett från det faktum att jag hoppas kunna tävla honom i bruks en vacker dag)

Men han skötte sig fint!  Det blev flera timmars promenerande på allt från centralen till timlånga resor på tåg. Grabben skötte sig ypperligt! Inga skall mot varken folk eller hundar på centralen eller i stockholm city.

Lite bjäbb vid själva lägret där det fanns en stor svart schäfer som han tyckte var lite obehaglig. Annars skötte han sig kanonbra. I arbetet fungerade han finemang som alltid, och miljömässigt bra på - och av knapp. Riktigt riktigt nöjd, och det har varit väldigt givande.

Resan hem gick också riktigt bra. Men jag trodde ett tag att resan vid det sista bytet skulle bli en mardrömsresa. Tåget var fullsatt och framför oss var en löptik placerad som tydligen var lite grinig under sina löp. Och till höger om oss satt en kvinna med en mastiffliknande hane som inte var så hemskt förtjust i hundar. Den satt med stackel (!!) och pep nästan konstant under hela resan. Flera gånger tittade den på Yim och morrade. Vid ett tillfälle gjorde den en kraftsamling för att ta sig fram till Yim som låg ned vid mina fötter. Så jag kan väll säga att jag inte kunde slappna av så hemskt mycket den tre timmar långa resan där på kvällen. *suckar*

Men allt gick förvånandsvärt bra! Jag är galet nöjd!

Mvh Emelie Förlägen

malinroth
0

#25 Vad roligt! :) Helskön bild på snyggingen!

ahlbergaren
0

Låter som en kanonhelg Glad Något sådant hade jag också velat åka på. Jättefina bilder här i tråden förresten.. Yim är så himla vacker Kyss

zoolatri
0

Jim är verkligen en fin border collie! Älskar rasen och skulle gärna ha en själv om jag kunde:)

Ronja06
2

Tack alla för alla fina ord! Jag är så galet nöjd med min lilla Yim Kyss

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Om nästan exakt 1 vecka ska jag och Yim börja med vår hundmöteskurs. Hoppas hoppas hon kan vägleda mig att få bukt på Yims frustrationsskall vid hundmöten. Längtar något galet till att den här kursen drar igång!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Yim och hundarna verkar vara riktigt nöjda med sin nya hinderpark i trädgården. :)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Invigning av hopphindrerna skedde igår!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Förutom att vara en hund som älskar agilityn och vallningen… Så är hans tredje favoritsyssla att simma och bada. Han är mer säl än hund ;)

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Idag har det varit en rätt så lugn dag här hemma. Blev lite socialträning vid den stora marknaden (innehållande allt från nöjesfält till försäljning av hundsaker.) vilket grabben skötte med bravur för det mesta. Det är inte lätt att vara översocial med så många människor runt omkring. *ler* Flera perfekta hundmöten och några bakslag, positiva brytningar och lugn attityd i det stora hela. Galet nöjd trotts en väldigt utmanande och folktät miljö.

Idag hade vi även en fotografering vid sjön nu i nattmörkret.

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

I månens ljus… Världens finaste blå!

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
0

Så underbart vackra bilder som vanligt Kyss

Kursen kommer nog bli jätte bra för er alla, ska bli kul att höra sen hur det gått Glad

Ronja06
2

Om ungefär 1 månad är det dags för agilitydebut! Pirrigt och roligt!

Mvh Emelie Förlägen

Hanna
2

Fin OCH duktig vovve Kyss

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Ronja06
1

Vallning för hela slanten! Har bloggat med bilder och film om gårdagens vallning för Johan. (länk) http://www.hundliv.webdon.nu/?ibe=41504#comments

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1

Snar snart snart är det debut för grabben! Om exakt 1 månad är agilitydebuten gjord!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

En fin bild på min blå pojke från dagens vallning

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Och ett jättekort klipp från dagens vallning, fokus på drivning och tempoväxling.

Mvh Emelie Förlägen

Noa-Nisse
1

Han är verkligen en fin kille!! så vacker att man nästan stupar ju!

En fråga bara, med din GoPro Hero 2, är det inte svårt att veta var/hur man ska filma eftersom det inte finns någon skärm att kolla i på kameran när man filmar och tar foto? eller är där det? Och rekomenderar du den kameran, är du nöjd? :)

Är själv sugen på en sådan fruktansvärt mycket men vill först höra vad andra tycker =)

Ronja06
0

#43: Tack! Jag är så hemskt nöjd med honom!

Mja… Jag har inte haft problem med det. Jag tittar vanligtvis inte i kameran då jag filmar i vanliga fall nämligen, inte ens med systemkameran, utan har gått på känsla i flera år när jag filmat. *ler* Så för mig är det inga problem. Dock kan jag väll säga att när mina vänner ibland ska filma - ja då kan det bli himlen eller kanske gräsmattan som är i fokus. *ler*

Mvh Emelie Förlägen

Noa-Nisse
1

#44, tack för att du tog dig tid att svara :) Jag har typ kollat på alla dina videos på youtube nu :P man blir sjuuukt sugen på att träna hund efter att ha sett dem =)

En annan fråga också bara, fick man med något program till GoPro som man kan redigera filmerna i? :)

Ronja06
1

#45: Tack vad glad jag blir! Det är precis sådana här kommentarer som får mig att verkligen vilja fortsätta lägga upp träningsvideos! Glad

Idag var jag och Yim på vår första "hundmöteskurs". Och jag trivs väldigt väldigt bra med instruktören. Mycket trevlig och arbetar med klicker - vilket jag älskar. Yim har sedan han var 10 veckor haft problem med hundmöten då han blev mycket illa biten som valp på en kurs. Men nu ska vi verkligen försöka få bra vägledning för att få bort denna fula olat. En bra känsla inför denna kurs, längtar redan till nästa kurstillfälle då vi ger oss ut i "den riktiga världen". *ler*

En ny liten film dessutom bjuds det på!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Yims inoff. agilitydebut! (17 månader)

Mvh Emelie Förlägen

amela87
0

Härlig tränings videos och härig debut! Skrattande
Du är super duktigt!!Flört

Ronja06
1

Nu är det dags för lite uppdatering här tycker jag! Det har hänt en hel del som jag inte orkar ta upp här i tråden. Så jag beslutar mig att istället berätta om dagen som varit.

Dagen har spenderats i Norge med min goa Yim hos hans uppfödare. Det blev valpmys, kärt återseende av hela tjocka släkten (syster, mor och far) och vallning. Supermysig dag verkligen - och valparna fick mitt hjärta att smälta. Inte lätt att se små Yimsläktingar. *ler* Oskyldig

Mer finns att läsa på bloggen

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1

Lilla söta hanen - blir korthårig som vuxen

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Söta tiken aka "hjärtat" - ser nästan ut som en exakt kopia av Yim som valp!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
4

<3

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1

Pandan som gärna hade fått följa med oss hem <3

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
4

Yims snygga syster Chi

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
2

Yims pappa "in action" idag

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
1

Igår debuterade jag och Yim officiellt i agility! Gick superb med en trevlig hopppinne.

Skrivit mer om det i bloggen - http://hundliv.hundpoolen.nu/?ibe=44401#comments

Mvh Emelie Förlägen

Cassii
1

Finaste Yim! Ni är så duktiga och grattis igen till en underbar debut <3

Ronja06
1

Jag och Yim var med i senaste numret av hundsport. :)

Mvh Emelie Förlägen

Frida B
1

wow, grattis ;)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
1

Åh han är verkligen superfin vilken vacker hund och så härliga klipps o foton du bjuder oss på. Måste iaf fråga hur kunde du motstå den underbart söta valpen i inlägg 49 ärligt jag hade smält av den blicken Tyst Flört Hanns släckt är jätte fina med systern var ju bra söt Kyss

58 kul att du var med har inte hundsport men brukar få den av grannen när hon kollat igenom den ;) Kul att du var med grattis Glad

Ronja06
1

Tack alla! Kan inte säga nog hur nöjd jag är över att jag fick just honom - den bästa BCn för mig utan tvekan!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Idag var det dags för min och Yims andra agilitytävling. Han är verkligen SUPERDUKTIG trotts sin unga ålder - dock råkade han blåsa av balansbommen i agilityklassen. (halv storm på banan)

Mvh Emelie Förlägen

[Forest]
0

andra starten där var det enbart hopp han/Ni tävlade? duktiga ni är :)

Ronja06
0

Dags för uppdatering! Vi har varit på helgkurs för den finska landslagsmedlemmen Jouni Orenius. Väldigt lärorikt och vi fick många lovord inför framtiden! Känns fantastiskt att få det från en såpass framstående och kunnig agilityhandler!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Sommarsäsongen är slut och nu blir det träning på grus framöver. Yim klarar även detta underlag toppen!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Senaste träningen!

Mvh Emelie Förlägen

Ronja06
0

Yim är bildskön så åter igen finns han i en tidning att beskåda. Nu fick även jag lite mer plats i tidningen. En fjärdedels sida i tidningen brukshunden!

Mvh Emelie Förlägen

Sigriiid
0

Vad duktiga ni är :)

Såg er i Brukshunden också, jätteroligt!

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/