Tips om passande hundraser?
Hej!
Jag och min sambo befinner oss i skaffa hund-planeringsstadie. Det vill säga, vi har inte speciellt bråttom med att hitta en vovve utan tänker ta god tid på oss att reka i hundjungeln först. Min sambo är uppväxt med hund samt har haft egen (i båda fallen schäferblandningar) och är på så vis ganska van. Han har sysslat lite med spår, agility och en del klickerträning. Han är även intresserad av att börja träna rallylydnad. Jag är novisen, som istället läst typ hundratals hundböcker sedan barnsben men som aldrig haft hund. På så sätt har jag ett huvud för teori men är inte så erfaren rent praktiskt (vilket ju är en helt annan grej… ;)) Är nyfiken på det mesta!
Vi är studenter och bor i lägenhet med bra tillgång till natur. Finns även ett aktivt hundliv i staden där vi bor som vi planerar engagera oss i (gå kurser etc). Vi är helt enkelt supertaggade!
Men, frågan är vad för raser som skulle passa. Detta är väl ungefärliga måttstockar:
- Ingen ren brukshund men däremot en som gillar att arbeta (kroppsligt & psykiskt) och är relativt lättlärd
- Av-knapp inne: stabil och lugn (inte nervös) och med förmåga att slappna av inomhus
- På-knapp ute: pigg/aktiv, lyhörd (alt kontaktsökande?), lekfull
- Ej skarp och ingen hög vaktinstinkt men att larma är ok
- Generellt låg benägenhet till skall (självklart medveten om att det är en träningsfråga också, men ni förstår kanske vad jag menar)
Visst har vi personliga preferenser när gäller utseende men det är inte det viktiga. Att föredra är däremot:
- Mellanstorlek till stor
- Inte fäller överdrivet mycket
Vi gillar båda att vara ute mycket i naturen och anser att det är en livsstil att vara hundägare. Och jo, vi är bekanta med SKKs rasgrupper, men nu vill vi höra vad ni hundägare tycker. Så kom gärna med förslag! :)
Tack för synpunkten :) Går dock bort pga storleken.
Någon som har fler förslag? Gärna utanför rasgrupp 9.
Rent spontat så säger jag kolla rasgrupp 9. Här kan du läsa lite om Pudel o jag tror att mellanpudel kan vara en ras som passar er jätte bra. Aktiv glad o arbetsvillig mycket lättlärd fäller inget går bra med andra djur :) http://pudel.ifokus.se/articles/4f22b5e6d4ebea6841002f4d-rasstandard-for-pudel?discussions-1 du kan oxå ställa en massa fråger om just pudel-mellanpudel här inne då jag tror att fler kan ge dig tips även ufd om du kommer så att nyfikenheten för rasen finns :)
Möjligtvis Golden.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Schnauzer, Engelsk springer spaniel, Welsh springer spaniel, Flatcoated retriever, Golden, Labrador, Cocker spaniel…. kikat på terrier-gruppen? Finns ju ett par mellanstora raser att titta på där, hur krävande de är vet jag dock inte.
Mycket handlar ju om att hitta rätt uppfödare och linjer inom den ras man vill ha. Generellt sätt så brukar det ju vara så att hundar som avlas på utställningsmeriter brukar vara ngt lugnare och mer passa in i sällskaplivet än hundar som avlas för bruksmeriter/jakt. Hitta den rätta kombinationen och uppfödaren =)
Min hund är en Pitbull, staffe blandning och hon passar in på allt du skrev. Hon älskar att arbeta, följer med mig till affären med en ryggsäck och hjälper mig att bära. Hon har massor av energi och orkar mycket Hon är .väldigt lättlärd, lärde sig sitt, ligg stanna, vacker tass, vänta och varsågod på tre veckor efter att vi köpt henne. Även nu på senare tid har jag lärt henne gapa, dansa. När hon är.inne sover hon i mitt knä eller på golvet eller soffan. Hon sover hela dagarna när hon är inne. Förutom när hon leker med mig eller katten. Ocj äter såklart. När hon är ute har hon väldigt mycket energi, hon älskar att springa lös och kommer så fort jag ropar. Hon hälsar försiktigt på andra hundar (lägger sig på rygg och visar magen) men när hon har hälsat färdigt så ska hon leka! Hon har in ingen hög vaktinstinkt, Pitbull liknande hundar är ju avlade rill att gilla människor. Om någon bankar på dörren när jag och hon är ensamma hemma skäller hon. Men hälsar ändå snällt på personen även om hon inte känner den. Skäller gör hon, men det är dock för att jag lärde henne kommandot skall. Nu tror hon att hon är duktig varje gång hon skäller.. Men som du sa så går det ju att träna bort. Jag vet att inte alla hundar i den gruppen är likadana. Alla hundar är ju olika och min hund är nog inte som de beskriver de raserna. Men ni kan ju fundera på någon sån hund iallafall. De är vackra och lojala och de lever verkligen för att göra ägaren nöjd. De är ju svårare att fostra än andra hundar, men min hund är min första hund, jag har uppfostrat henne helt själv, lärt henne allt hon kan. Och jag är bara 16 :) Förlåt för ett långt inlägg!
Amerikansk cocker spaniel. Då får ni nog klippa ner för pälsvården är ju ganska mäktig annars. Dem gillar att arbeta men behöver inte jättemycket. Min amris älskade att vara ute och leka. Inne föredrog han soffan eller att tigga mat. Larma gjorde han med bra dock inte alltid när han skulle. Var inte alltid han märkte att någon kom.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Beror ju på hur mycket tid ni vill lägga ner på aktivitering. Några förslag att kika närmre på, utöver dem som redan nämnts, kommer här - collie, sheltie, någon av lapphundsraserna, kooikerhondje.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
# 7 Att din blandis är perfekt för dig är jättebra, men det finns inget som säger att ens dess syskon skulle vara likadana som din hund.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#10 det har jag inte sagt heller. Men faktum är att de sju utav de som jag har träffat på senare tid är exakt som Mixa, förutom att de flesta inte gillar katter. Och jag sa ju också att jag vet att inte alla bull hundar är som Mixa, men de flesta jag har träffat är underbara
Schapendoes!!
En sida som beskriver rasen på ett mer personligt plan och som jag tycker stämmer överrens med mina erfarenheter hittills med min 6 månader gamla hane :):
http://schapparna.se/2011/08/21/dag-3-%E2%80%93-beratta-om-din-hunds-ras/#comment-628
Däremot vet jag inte om de har låg eller hög benägenhet till skall. De (iaf min) har en vaktinstinkt och skäller när det kommer någon. Han kan även skälla diverse spöken utomhus men det har nog mer med hans ålder att göra än rasen. Dock lyssnar min Schappe väldigt bra när jag säger åt honom att sluta så jag upplever inte det som ett problem. En annan grej att tänka på är, att även om de inte har några problem att ha någon/några latdagar så kan de lägga på sig olater om de inte får jobba mentalt. Det är ingen hund som trivs med några promenader kring kvarteret alltså men det uppfattar jag inte att ni tänkt ha hunden till heller. Eftersom det är en vallhund är de relativt signalkänsliga och därmed lättlärda. Inget behov av att valla så som t.ex. BC men vill man syssla med detta är det absolut inget fel.
12 Åh den rasen tänkte jag inte på, bra rastips otroligt härlig ras fina passar in oxå tycker jag i det ts är ute efter
TS mitt tips nr två är oxå kolla igenom vad som är typiska sjukdommar så kan du akta dig för dom lite kolla igenom stamtavla ta gärna till hjälp att kolla igenom dessa av någon kunnig person. Lycka till! 
Tack för alla era svar! Jätteroligt att läsa vad ni tycker. Självklart så kommer val av uppfödare och hälsohistorik ha betydelse ifråga om ras. Det väger vi med :) Att välja ras är ju lite av en process så vi kommer inte bestämma oss här och nu som sagt, utan mest bara kollar vad folk tycker och tänker.
Är det någon här som har erfarenhet av Barbet? Den låter väldigt trevlig när man läser rasbeskrivningen men vore intressant att få höra någon som har erfarenhet av rasen?
Detsamma gäller korthårig collie, som visserligen är bruks, men har fått intrycket att den inte är riktigt lika krävande som andra brukshundar. Har dock fått för mig att det finns många collies (speciellt långhåriga) som inte är direkt representativa för rasen, men att de korthåriga ska vara mer stabila? Berätta gärna vad ni vet! Och bli inte arga på mig om ni tycker jag är helt ute och cyklar nu :)
14 ang barbet så har jag träffat rätt många har fått intrycket att de är trevliga aktiva hundar. kräver en del tid för sköta om pälsen, nerklippt underlättar vissligen ;)
Kanske en staffe skulle passa? :)
Skulle rekommenderar en Nova Scotia Tolling Duck Retriver, tollare! En perfekt storlek enligt mig. Mindre och smidigare än Golden och labbar.
Har själv en, och han är glad, pigg, väldigt lekfull. Skäller inte så mycket, brukar ligga i soffan och snarka när man kommer hem från promenad. Väldigt kärleksfull och älskar Agility och lydnad. Är en fågelhunds ras men min är inte alls intresserad av fågel eller jaga så tror det beror på kennel.
Tollare är tyvärr för vackra för sitt eget bästa vilket resulterat i att det avlas på lite vad som helst, rasen är väldigt spretig mentalt.
Inte enligt mig och uppfödare som är seriösa. Och jag har bara träffat trevliga tollare.
Så du håller inte med om att aveln ökat explosionsartat senaste ca 10 åren? Bara att titta på registreringssiffrorna. O du, Sverige är fullt av tollare som du inte träffat.
#20 Du behöver inte ha en otrevlig ton. Min tollare är helt underbar, och min uppfödare var jätte bra. Har inte koll på statestiken men enligt mig och mina kompisar som också har tollare så är det en toppen ras.
#15 Okej! Nerklippt lockar väl mest för den oerfarne så att säga, men vem vet, vi kanske blir oerhört sålda på det där med pälsvård ;) Har däremot fått intrycket av att det är en relativt liten ras i Sverige så det finns inte väldigt med information om den. Men det jag läser låter intressant.
#17 Tack för rekommendation och tjusig hund du har! Dock tror jag inte den är aktuell just nu.
#18 Tack för konstruktiv synpunkt. Jag har fått intrycket att detta gäller ganska generellt för många av de raser som blir populära? Om detta då ska få oss att välja bort vissa raser eller alternativt, vara på vår vakt och agera desto mer påläst (och selektivt) är ju något som man får ta med i beräkning.
# 22
Absolut är det så, vi har sett det flera ggr, Lassie, dalmatinerna, Snoken, aussies m fl.
Skulle jag skaffa tollare skulle det vara från Krokasmedens kennel, härliga hundar!
Tollare brukar beskrivas som retrievernas svar på BC, dvs arbetsnarkomaner.
Min nuvarande hund passar in på din beskrivning, men det betyder inte att det skulle vara rätt ras för er, man kan läsa alla för o nackdelar om rasen/varianterna på http://www.gossarna.com/ under fliken "Bergers"
#23 Det är noga många hundar som passar in på vår beskrivning, men som utifrån rasbeskrivningen inte gör det ;) Uppfriskande information i länken du skickade. I många andra beskrivningar får man läsa mellan raderna, upplever jag som gröngöling. Därav är det kul att höra vad riktigt folk har att säga :)