Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3185 ggr
D69RED
0

Chihuahua haltar!

Jag har en 2-årig Chihuahua hona som till och från haltar på höger bakben. Det händer lite här och där, och är inte alltid konsekvent med att hon har sprungit mycket/gått länge etc, utan kan hända precis när man lämnat huset utan att benet är överarbetat.

Kom precis in efter att ha kastat frisbee med henne och min andra hund (papillion hane, 7 år) och hon sprang väldigt intensivt och började halta väldigt häftigt och gnydde. Jag sprang upp till henne för att se hur det var med benet och jag kände på lederna men hon verkade inte ha ont.

Jag vet inte exakt hur länge hon har haltat men det har hänt flera gånger (så länge jag haft henne). Är detta något jag borde oroa mig för? Hon har inte ont normalt sätt och haltandet sker inte regelbundet utan bara ibland i korta stunder. Har någon annan upplevt något liknande med sina hundar? Bör jag kontakta djurklinik, trots att det inte verkar vara en akut skada eller allvarlig skada (om det ens är en skada)? Vad kan det annars vara?

Ronja06
1

Kan hon ha patellaluxation? Rätt vanligt på Chihuahua.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_patellaluxation.html

Jag hade åkt in till vet. i alla fall och kikat på det. Blir hunden halt i tid och otid utan orsak under längre perioder (dvs. utan trauma) så hade jag utan tvekan åkt in för en undersökning av det i alla fall.

Mvh Emelie Förlägen

joheck
1

Tänkte också på patella. Vanligt hos små hundar. Tycker du ska åka in till vetten och göra en undersökning. Kan vara intressant för din uppfödare att få veta om det är patella också.

D69RED
1

Läste igenom texten och det låter väldigt troligt att det är det hon lider av. Får bli av till vet så snart som för att bli säker. Tack!
xo

[Zlarviig]
0

Min blandis tik ( mellanstor) gör samma sak, fast hon gnäller inte Ibland när vi går lyfter hon upp ena bakbenet och skuttar två steg innan hon släpper ner der igen Kan det vara patella luxation? Hon har haft så ganska länge men hon har aldrig mått dåligt, eller fått ont av det. Det ser bara ut som att hon lyfter på tassen för att hon fryser.

russin
1

Låter som patella luxation som någon redan nämnt - dax för koll.

Även #4 bör kolla upp sin hund, för långt ifrån alla hundar gnäller eller piper när det gör ont. Har själv en hund som inte säger ett pip när hon gjort sig illa. Även om det inte behöver göras något, så är det ändå bra att få veta vad som felarGlad