Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5058 ggr
zLindaz
0

Aloe Vera ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar om det är någon fara för hunden att smaka lite aloe vera ibland? 
Jag har sökt runt här och hittat en artikel och som jag såg det så såg det inte ut att vara någon större fara utan rent utsagt bra för hunden?!

Så klart i små mängder osv.

Men min fråga är, jag har köpt en sån Aloe vera dryck nu till mig själv, från vanlig matbutik.. Med lite fruktkött i.. Och han är som galen, han springer efter och slickar i luften.. Och nej han ska inte få för att han tigger men kan man ge han en liten slurk av detta lr är det bara "viss" aloe vera som är okej?!

Bifogar en bild på drycken utifall  :)

Tack på förhand :)

Renor
0

jag skulle inte tro det är någon fara. olika förpackningar innehåller olika mycket % aloe. Jag har aldrig hört  att det skulle vara skadligt på något sätt över huvud taget. Om vi dricker det och har det på sår osv, så borde en hund klara av det. ibland smörjer man chinchilla fötter med aloe kräm för att återfukta dem lite…

vallhund
1

Aloe vera är giftigt för hundar o skall inte ges att äta/svälja, som hudmedle är det inte farligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Labolina_73
0

#2 var hittar du den infon?

russin
0

Eftersom Aloe Vera är släkt med vitlök så nej - jag skulle aldrig ge det.

vallhund
0

Labolina_73
0

#5 oki,,, jag hittar inte men oki,,,, men konstigt då att dom rekomenderar det på lite olika ställen, det borde ju då vara anmälningsbart?

jag har läst och hört att många givit sina hundar det och dom blivit bättre från sina olika åkommor,,

beror det på från vilken leverantör eller om det är utblandat eller något sådant kanske?

jag har ingen aning,, utan bara läst att det ska vara bra.

Karmatarerskanise
0

#6 Med tanke på att det säljs alkohol och cigaretter till människor så är det förmodligen inte anmälningsbart att det råder delade meningar om vad som är giftigt och inte för hundar.

vallhund
0

# 6

Flera hundfoder innehåller lök/vitlök som är bevisat farligt för hundar.

[Nattkola]
0

#4 De tillhör samma ordning (alltså ganska långtbak*) vilket även sparris gör, som veterinärer rekommenderar att ge hundar när de ätit något omlämpligt.

Så bara att säga att man inte ska ge de för att det är släkt med vitlök, är inte ritkigt rätt…

det är som att säga att man ska inte äta potatis för det är släkt med bella donna (vilka också tillhör samma ordning).

MEN enligt ASPCA är aloe vera giftigt för hundar:

http://www.aspca.org/pet-care/poison-control/plants/aloe.aspx

Samt att jag läste någon tråd på vovve.net där en hade frågat en veteruinär på strömsholm som sa att de fått in hundar med leverskador efter det fått långvariga doser med aloe vera

Labolina_73
0

#7 jo men det är ju ingen som rekomenderar en annan att röka eller dricka alkohol på det viset som jag hört vissa leverantörer av aloe vera rekomenderar detta även till sina djur,

zLindaz
0

Tack för alla svar… 

Jag hittade en artikel här på iFokus  där det stod helt annorlunda, kort och gott så ska man undvika det alltså..