Frågor ang. Pinschern
Hej!
Mitt namn är Elin och är ny här på hundar iFokus. Nästa sommar i juni får jag hem min första egna hund, nämligen en pinscher valp. Jag är otroligt motiverad och har läst på en hel del om rasen samt tagit kontakt med många olika uppfödare. Det är tänkt att jag ska tävla lydnad, agility och spår med honom vilket jag har hört att dem kan vara riktigt bra på. Men självklart som många andra valpköpare har jag ett par frågor som jag skulle vilja ha svar på.
1. Ni som har mellanpinscher, hur mycket betalar ni för dem i månaden?
2. Vad bör finnas hemma innan valpen anländer? (Vet på ett ungefär men frågar ändå, om det är så att jag glömt något).
3. Vad tycker ni om era pinschrar? Både psykiskt och fysiskt.
Jag har tidigare erfarenhet av hundar och tränar för tillfället agility med min pappas sambos Barbet.
Tacksam för svar!
Med vänliga hälsningar
Elin Husberg
www.agilityelin.blogg.se
Lite sent svar, men fråga inne på den nya sajten Pinscher :)
Jag har träffat en del mellanpinscher, och alla jag har träffat har varit väldigt vaktiga och reserverade.
Ingen hund jag skulle ha med mindre barn.
När en valp kommer hem bör man ha allting förberett med matskål, vattenskål, bädd mm :)
Sedan lugn och ro första dagarna
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min syster har en dvärgpinscher och den är väldigt reserverad och vaktande, som #2 skrev. Hon går typ inte ihop med en enda hund (förutom min, som tur är) utan blir direkt defensiv och hugger.