Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2672 ggr
cissi_1993
3

vilken hundras rekommenderas?

hej!

jag antar att ni är läss såna här frågor och då tycker jag inte ni ska svara det är endå ett antal år innan jag och min sambo har den tid som krävs för en hund.

men vi vill ha en hund som är lungn men inte mår dåligt om man vill gå i fjällen 3 dagar. vi vill inte ha någon vall i hunden då vi fått för oss att dom lätt blir understimulerade och valla fålk då.

jag är inte van hund alls och tycker många mindra hundraser värkar skälliga. men många av dom större hundarna verkar ha jakt i sig.

jag vill gäran hålla på med agility och lära den trix och vill gå kurser då jag inte är så erfaren.

jag vet att det låter hämskt men jag vill att den ska kunna vara i hundgård året om när min syster har en kille som är alärgisk. eller så kan den ju vara förö alärgiker.

den ska nog inte vara för inpulsiv då jag vill kunna ha den fritt på gården (bor i ett hus med stor tomt och inga grannar inom synhåll)

storlek spelar ingen roll bara det är rätt temprament.

måste kunna vara med barn

thilda-
0

En liten staffe kanske?

cissi_1993
0

den lät ju som en underbar hund (läste om den på skk.se) men det låter som den kan få problem med att vara kring andra hunar??

cissi_1993
0

har läst lite till och är lite rädd nu när jag är nybörjare det käns som att uppfostran är sträng vist min sambo har haft hund hela sitt liv men jag vill kunna vara ute och gå med hunden själv.

Lathundarna
10

Om det nu är ett antal år innan du och din sambo ska skaffa hund, så kan jag enbart rekommendera att återkomma när det börjar bli dags att välja ras. Dina/era krav och din/er syn på hund är lite uppåt väggarna just nu, och du/ni behöver umgås med fler hundar och dess ägare för att få ett humm om vad ni söker och för att få en bättre inblick i vad ni har att erbjuda en hund. Så… Välkommen åter Glad

Kalli
4

Sen tycker jag inte att en Staff den ultimata hunden att sitta i hundgård. De har trots allt ingen tjock päls att prata om och det kan bli riktigt kallt i hela Sverige på vintern. Sen vet jag inte om tanken var att hunden alltid ska sitta i hundgården eller bara när systerns pojkvän hälsar på. Om det handlar om det senare undrar jag om det är så mycket värre ur allergisynpunkt att bara stänga in hunden i ett annat rum? Jag menar, allergena ämnen kommer ju ändå finnas i huset om hunden bor inne.

kalindas
0

Håller med #4 i allt hon skriver.

Om ni planerar en hungårdshund så ställer det extra höga krav på er som ägare.

En staffe som #1 skriver om är ingen bra hund att ha i hundgård. Vad jag vet så saknar de underull och våra vintrar är kalla!
Ska ni ha en hund och verkligen vet vad det innebär så ska ni alltså leta efter en hund med underull!

Är inte säker, men har för mig att det rekomenderas att man ska ha två hundar om man har hund i hundgård dygnet runt.
Det är även höga krav på storlek på gården och inredning.
Hunden ska få minst två långa promenader per dag!

Gå in på Jordbruksverkets hemsida och läs på om regler. 

Sen förstår jag personligen inte nyttan med att äga en hund om de ska bo dygnet runt i en hundgård. Men det är bara min egna åsikt…

/Elisa

cissi_1993
0

nej inte dygnet runt det är ju bara när dom kommer och hälsar på men sant det kanske är bättre och ha hunden i ett anat rum.

ja vi får väll göra så umgås ed mer hundar och se sen när det är närmare tack endå för svaren

cissi_1993
0

okey jag är så nyfiken hur är min syn på hundar upp åt väggarne?

vist jag har inte mycket erfarenhet av dom så jag förstår ju att den nog är sne då jag bara mött små hundar som varit skälliga och nervösa vissa har ju varit lugna men dom har jag inte umgåts nära med.

och stora lugna hundar men dom har varit för jakt.

det beror nog på ägarna det förstår jag men det käns som små hundar är svårare

Maja2
0

Min fråga till dig Ts är: Varför vill du ha just en hund och inte ett annat djur? Vad är det med just Hund som gör att du vill ha en?

Vad kan Du/ni erbjuda en hund?

cissi_1993
0

hundar värkar vara sociala och trevliga djur som man kan ta med sig och som inte behöver sitta hemma när man ska ut och resa. det verkar som man kan dela mycket med dom.

men vad vi kan erbjuda en hund var en svår fråga vist vi är aktiva det krävs ju mer jag vet. men att säga vad mer var svårt en hund uppskatar kankse inte och sitta i soffan mysa och prata efter att ha varit ute och lekt.

vi kanske inte ens är lämpliga för hund vad vet jag och tycker ni inte det låter lämpligt säg till jag vill veta.

Maja2
4

#10 När man skaffar hund, är det viktigaste att man verkligen vill ha en HUND. Inte en kanin eller katt, inte akvariefiskar eller en ödla, utan en HUND, med allt vad det innebär.

En hund kräver motion och aktivering oavett vilken ras man än skaffar.

Att skaffa hund kräver engagemang minst 15 år framåt, och det handlar om ALLT i fråga om motion, aktivering, veterinärbesök, hundvakt osv osv.   Det handlar om att hunden måste ut i alla väder, oavsett om det är regn, snöstorm, sol…. en hund måste ut även om man är febrig och förkyld, trött och slut.

Hundägande är ett större ansvar än många tror, och vet man inte varför man vill ha hund, eller vad man har att erbjuda en hund, så tycker jag att det finns anledning att fundera om det finns andra djur som passar bättre, om man nu vill ha djur.

cissi_1993
0

jag vet ju varför jag vill ha hund men det kanske int duger.

att dom ständigt behöver motion det vet jag med och det blir inga problem är endå alltid ute och går.

men du har nog rätt i att men inte bör skaffa hund om man inte vet vad man kan erbjuda den.

och jag tänkte som att agility trix och bollar skulle funka som aktivitet men den kankse behöver mer en så

Maja2
5

#12 Det är helt olika från ras till ras, individ till individ, vad de kräver. Det viktigaste är nog att man verkligen vill kommunicera med en hund … att man förstår vad en hund ÄR, och hur den fungerar.

Det kan mycket väl vara så att ni skulle vara bra hundägare, men jag tror att ni måste gå djupare i tankarna kring Varför just hund?

Nästa fråga blir - vilken rastyp? Här låter det som att grupp 9, dvs sällskapshundar blir det som är aktuellt.

Nästa grej blir- Det hjälper nog inte att stoppa ut hunden i en hundgård för att systerns kille kommer. Är han allergisk så lär han bli dålig ändå om han kommer till er , naturligtvis beroende på hur allergisk han är. Allergin hänger inte ihop med hundhåren, utan andra saker, så det hjälper inte att stoppa ut hunden i hundgården och tro att han ska kunna komma och hälsa på utan att få reaktioner.

Att man ska kunna ha hunden fritt ute på gården, handlar till stor del på hur man LÄR hunden. Det kräven en del träning för att kunna ha hunden lös på gården, vilken ras man än väljer.

joheck
0

Håller med Maja. Att vara hundägare är en livsstil ingen hobby! Man måste verkligen vara passionerad för att orka med allt vad en hund kräver, inklusive de små sällskapshundarna.

Mitt tips till dig är att läsa på om hundar i allmänhet. Sluka allt du hittar och bestäm dig först om det är hund ni ska ha, eller om det kanske är ett annat lite mindre krävand djur som passar er. Det är viktigt för både er och eventuell hund att vara ärliga om ni klarar av det eller inte.

Lite ot, men det absolut bästa rena sällskapsdjuret enligt mig är kanin! Super mysiga, smarta och inte i närheten av lika krävande som hund. Vill du träna tricks så kan du göra det med en kanin, även agility passar dom.

Tillägg: Kaniner kan även bo ute året runt i lämplig bur.

cissi_1993
0

kanin har jag jag vet hur underbar dom kan va och ja det är ju en sälskaps hund framför allt.

jag tror inte orken är det stora problemet men jag ska nog läsa på om hundar i allment ja min sambo tycker inte hund är så krävande men då vet ju han att han gillar att ha en hund runt sig hela tiden.

joheck
0

#15 Bara du tänker på att det behövs ork så väl mentalt som fysiskt. En hund är ju väldigt beroende av dig och det kan vara väldigt knäckande i vissa situationer. Men ni har ju lång tid på er att bestämma er. Så passa på att läsa mycket så blir det nog super bra!

kalindas
2

Läste någonstans här ovan att du skrev att hundar är bra för de är lätta att ta med sig överallt.

Så är det ju tyvärr inte. Rynkar på näsan

Det är få jobb du kan ha med dej hunden till och enligt lag få hunden inte vara ensam längre än max 6 timmar, så då måste du antingen ha en hundvakt eller lämna in på hunddagis.
Det senare är inte billigt, kostar minst 2000kr/mån.

Hunden är förbjuden att ta in i affärer om det inte är en blind eller servicehund. Ingen vettig människa binder sin hund utanför en affär numera, så ska man sticka ner och handla, så får vovven snällt stanna hemma.

Bussar och tåg få hundar åka med på. Men busschauffören har rätt att slänga av er om det t.ex. är en allergiker med eller om h*n inte vill ha hundar där.

Förhoppningsvis kan man ta med vovven till kompisar, men det beror ju lite på hundens mentalitet och om kompisen kan/vill ha in en hund i huset. Kanske deras hund inte gillar din hund eller din hund gillar att tugga lite extra på katter…
Eller att din vovve tycker det är extra trevligt att markera i andras hem.

Drömsenariot är såklart att man kan ta med sig vovven överallt. Men efter över 20år med egen hund och speciellt med han jag har nu, vet jag att så inte är fallet.

Det är bra tips du har fått av flera här ovan. Kanske ska du nu innan du skaffar hund, läsa på lite om olika raser. 
Om du känner någon med hund, be att få vara hundvakt. Passa gärna allt från små till stora hundar. 
Lär dej att läsa av hur hundar fungerar, gå in på olika sidor och läs om raser. 
Åk och titta på hundar hos uppfödare, helst när de inte har valpar. Lär känna de vuxna hundarna i olika raser.

Tänk även på att en renrasig hund kostar omkring 10-15 tusen, försäkringen på omkring 2200kr/år och ska du ha bra mat till vovven, gå kurser, vara medlem i klubbar, så kostar det en slant också. Glad

Lycka till!

/Elisa

Lathundarna
22

#8 Ni vill ha en lugn hund som inte mår dåligt av att vandra på fjället i 3 dar. Finns ytterst få hundar som bangar fysisk aktivitet, och att bara gå? Det är ingen direkt bedrift oavsett storlek även om man kanske får anpassa tempot lite för de minsta. Till skillnad från många människor så är alla hundar byggda för rörelse.

Små hundraser är skälliga och hundar med massa jakt i sig. Skällighet hos små hundar beror till störst del på slappa ägare som inte haft ork nog att fostra sin hund bättre, och en liten gnutta på att det faktiskt ofta är så att små hundar från början är avlade att larma för att väcka de större och vaktande hundarna som agerar. Jakten finns garanterat hos alla hundar, bara i mer eller mindre format (hos vissa slår det över och hos andra kan det tyckas obefintligt). Det är en instinkt hundar har. Även detta är en bit man som ägare kan arbeta med och minska ner förhållandevis bra hos de allra flesta hundar (beroende på ras och hur ambitiös man är).

Ni vill ha hunden i hundgård för att din systers pojkvän är allergisk. Det är inte hunden i sig han kommer reagera på, utan det allergen som finns i hud, saliv och urin. Hur mycket av det ämne allergiker reagerar på hunden producerar kan variera väldigt mycket från hund till hund, även inom samma kull. Med andra ord - det finns inget som heter allergivänlig hund. Det är rätt och slätt försäljningsknep. Men det är din systers pojkvän som är allergisk och du skriver att det kommer dröja några år innan ni skaffar hund. Det finns inget som säger att din syster fortfarande är tillsammans med samma karl då som nu, så varför välja hund efter honom och inte efter vad ni själva vill ha?

Ni vill inte ha en för impulsiv hund. Alla hundar har instinkter och ingen går att lita till 100% på oavsett vad ägaren än må försöka tuta i en. Om ni vill kunna ha hunden lös på gården är det i regel en träningsfråga. För att vara på den säkra sidan för hundens skull rekommenderar jag ändå att man stängslar.

Ni vill att hunden ska funka med barn. Oavsett vad ni än må köpa för ras så finns det inga som helst garantier där heller. En del hundar gillar barn, andra inte medan en skara tycker att barn är okej - på håll. Det tjatas i oändlighet om hur vi hundägare måste barnsäkra våra hundar, men få tänker på att det även handlar om att göra barn hundsäkra. Sen är det vuxnas ansvar att se till så att man aldrig lämnar barn och hund ensamma. Barn kan vara otroligt elaka, och det kan gå fort. Få hundar biter för att skada, utan markerar med tänderna för att få vederbörande att backa när denne inte uppmärksammar morrandet som kommer som en första varningssignal (deras sätt att kommunicera) - men varför ens ta risken? Kan man inte ha koll på dem när de är tillsammans - separera. Barngrindar kostar en slant men fyller en väldigt bra funktion. Jag har själv en vallras och en son på 7 månader och det är en hel del att hålla koll på.

Agility, trix och bollar som aktivering. Bollar är inte aktivering, bollar är ofta otroligt stressande då dessa drar upp hundarna i jakt och helt plötsligt bryter vi och kräver att de ska tagga ner på momangen. Inte helt schysst. Agility och trix funkar, men frågan är hur mycket du kommer hålla på och hur aktiv du kommer vara?

Små hundar verkar svårare. Ja, man kan ju tro det när de hänger ut i kopplets fulla längd och beter sig allmänt skitnödigt mot andra hundar. Men det är i majoriteten av gångerna en fostringssak. De går inte sönder för att man ställer samma krav på dem som de större hundarna, däremot lär de sig fruktansvärt fort att vi lätt klemar bort dem för att de är så "små och söta". Sen finns det 'lättare' och 'svårare' raser bland de små också, självklart.

Sätt er ner och skriv en lista. Vad kan ni erbjuda en hund i aktivering och stimulans? Hur mycket tid är ni beredda att lägga ner på hunden? Hur mycket pälsvård är ni redo att handskas med? Vilken mentalitet är det ni söker (du skriver i din TS bara "storlek spelar ingen roll bara den har rätt temperament", men fundera över vad rätt temperament innebär)? Och även om ni inte tycker att storleken spelar nån roll just idag, så fundera över hur mycket muskler ni känner att ni kan hantera i ett koppel utan att det blir övermäktigt. Så som jag förstår det hela på din TS så ska ni helt undvika raser avlade för bruks, vakt, herde, boskap, vall- och jakt. Frågan är om inte även terrier går bort. Det som då återstår är bland annat sällskapsraserna. Men ni kommer kunna sålla rätt bra själva bland raserna om ni bara engagerar i hundköpartanken lite.

Jag förstår om det kan låta som att man måste ägna typ 9 timmar per dygn med att träna och fixa och dona med sin hund, och så är det självklart inte om man inte livnär sig på t ex hundspann. Men det är tidskrävande, det kan både ge och ta energi och det är kostsamt för plånboken. Man kan behöva prioritera helt annorlunda än man gjorde innan man skaffade hund, och så vidare. Därför är det viktigt att man tänker efter före, så att eventuell hund slipper bli vandringspokal på försäljningssidorna. Sätt er in i vad som kommer krävas och känn efter om det är nåt ni är redo för.

Lycka till! Glad

kalindas
0

Mycket bra skrivet!

/Elisa

cissi_1993
0

okey när jag tänker på att uppfostra en hund (för det är där jag tror att skon klämmer med lydnad och så) så tänker jag mej att det är typ ett heltids jobb man måste alltid vara strikt så den lär sig.

men hur känner ni att ni kan ha med er era hundar i vardagen jag vet att det inte går på jobbet så ofta men jag tänkte mer utanför de.

är det ofta så  att dom måste stanna hemma. det är ju en av sakerna jag vill undvika genom att ha just en hund att den slipper vara ensam.

Lathundarna
4

#20 Att uppfostra en hund är lite som att uppfostra ett barn - det tar aldrig slut. Fostran och vardagslydnad innebär att hunden lär sig att man ställer krav på dem och att varje "snedsteg" följs av en konsekvens. Men att det är ett heltidsjobb? Känner man så ska man nog ta sig en rejäl funderare över ifall man verkligen ska ha en hund.

Som #17 skrev så kan man inte förvänta sig att ens hund kan eller får följa med överallt. Vi har hund här hemma, men för den sakens skull är det inte okej för släkt och vänner att ta med sig sina hem till oss. Att ta med sig sin hund till folk är inget man kan taför givet, oavsett storlek då det kan handla om allergi, hundrädsla eller helt enkelt att folk inte vill ha hund i sitt hem.

Ska man t ex åka och handla gäller det att ha ensamtränat sin hund innan så att den klarar av att lämnas hemma själv under några timmar utan att må dåligt, bli stressad eller hitta på en massa. Hundar som sitter uppbundna utanför affärer är kanske söta, men de riskerar att känna sig trängda, bli stressade eller bli skadade (t ex annan hund som ger sig på, barn - eller vuxna - som är elaka, etc). Ska man hitta på aktiviteter (bio, shoppa, etc) så måste hunden återigen lämnas hemma. Och att ensamträna sin hund kan vara både tidskrävande, tålamodskrävande och i vissa fall även dyrt (en del hundar stresstuggar under inlärning). Det finns även de hundar som helt enkelt inte går att lära vara ensamma då de har så enormt låg stresströskel att de får seperationsångest vilket resulterar i skällande, ylande, tuggande, kissande och bajsande inne, etc. Och då står man vid nästa betonggris och kliar sig i huvudet - vem ska passa hunden när jag måste iväg?

Så om man tänker efter så är det inte bara att skaffa hund, man bör ha löst allt det praktiska innan och då även haft just de lägena som kan - men inte måste - ske i åtanke, t ex att hunden har seperationsångest. Det absolut första man måste ha fixat innan valpen/hunden kommer hem är vem som kan stanna hemma X antal veckor för att vänja hunden vid sitt nya hem, de nya rutinerna, göra den rumsren (även äldre hundar kan behöva damma av rumsrenhetsträningen när de byter hem då det är en stressande upplevelse för en hund), och så vidare.

Har inte fått sova inatt (tänder på gång hos sonen) så jag lallar kanske iväg, men nån annan kan säkert fylla i resten och förklara vad jag menar Glad

thildatessie
1

Ni alla har gett TS jättebra svar och det ÄR mycket att tänka på när man skaffar hund. Hund passar inte alla. Lycka till TS!

thilda-
0

åh gud nu när jag läser detta igen så insåg jag att jag läste mellan raderna :-) ångrar mitt svar i första inlägget….

Läs på, och kom tillbaka senare när hund är lite mer aktuellt…

cissi_1993
1

haha jag jag vet i alla fall mer av vad som krävs av mej min sambo tycker det är jobbigt att vara utan hund men jag har ju inte haft hund så som ni säger jag har kanske lite sne uppfatning

jag ska läsa på tills det blir aktuelt om det blir aktuelt kändes som man inte kan ha med sig den så mycket som jag tänkt och då kanske det inte är någon ide vill ju inte ha en hund som inte mår bra

Jenna_Nord
0

Jag hade kollat lite extra på sällskapshundar som är allergivänliga om jag var du TS, då det verkar vara en viktig del :)

Pudel finns i 3 olika storlekar, trevlig sällskapshund och allergivänlig :)

Mvh Jenna

teezan
0

TS: tycker ändå det är bra att du har mycket frågor, det hade jag också innan jag skaffade hund och jag visste heller inte vad som förväntades av mig. här har du fått många bra svar :)

polgara
0

Pudeln finns tom i 4 storlekar, toy, dvärg, mellan o stor

League
0

vi har två småhundar, och dessa fungerar i regel bra med andra hundar och människor. Det är svårare att fostra småhundar, men det är inte deras fel  utan folk runtomkring, då denna kommentaren är vanlig "det gör inget, h*n e så söt" annars är det inte svårarr än med vilken hund som hellst.  och då min pojkvän inte haft något mer avancerat än en guldfisk så har det gått skitbra! är din pojkvän hundvan, köp en hund och väx in i livet med hund. läs mkt böcker, gå en kurs, alla är vi nybörjare i början och man blir aldrig färdiglärd.

cissi_1993
0

han vill ha hund men tänk om det inte är något för mej då. jag vill inte utsätta en hund för de om jag har förstått det rätt är det mycket svårt för en hund att byta ägare.

Jenna_Nord
1

Det svåra är främst att hitta ett bra hem till en hund som inte längre är valp. Och ingen hund förtjänar heller att bli en vandringspokal.
Så har man väl bestämt sig för hund så är det ett långsiktigt val på 10-15 år. Hund är ingen hobby, utan mer en livsstil.

Jag tycker att ni ska kolla upp vilken ras som intresserar er mest och som BÅDA skulle vara intresserade av. Sen tar ni kontakt med olika uppfödare, och kanske frågar om ni kan få låna en hund några veckor som test. För att se hur det är att ha hund, och just den rasen.
Då behöver ni inte sitta där med en unghund som behöver akut nytt hem, och du får testa på hur det är att vara hundägare.

Mvh Jenna

cissi_1993
0

ja det låter som en mycket bra ide tack