Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3204 ggr
Frida B
0

Siffror i MH test

Vad betyder alla siffror i MH-testet? om man tittar på hunddata tex på en hund som gjort mh, är "bedömningen" alltid i siffror, vilket är bäst och vilket är sämst om man säger så?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

AnneN
0

Rätta mig om jag har fel någon…

De flesta momenten vill man ha höga poäng (5) på, utom på skottet där det bästa man kan få är 1 vilket betyder att hunden inte visat negativ reaktion vid skott.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

RedMonsters
0

Det beror på vilket moment det är på tex skott, rädsla, kvarstående rädsla etc vill man ha så lågt som möjligt medans man på tex leklust, gripande, nyfikenhet etc vill ha så högt som möjligt.

Medarbetare på brukshundraser.

Frida B
0

okej, tack :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Highonbluetomorrows]
4

Siffrorna står för hur hög REAKTIONEN blev (eller är det ett annat ord än reaktion?? det är i alla fall något liknande).

Så en låg reaktion, en låg siffra, på skottet innebär att hunden visade en mycket liten reaktion och därmed inte blev särskilt påverkad. En hund som får femma på skottet visade en mycket hög reaktion och sprang kanske rent av iväg från platsen.

I andra moment vill man kanske att hunden leker ivrigt, det vill säga föredrar en högre reaktion och en högre siffra.

Ersätt alltså siffrorna med reaktionsgrad så blir det mycket enklare. Hoppas det hjälpte.

joheck
1

#4 Jag blev klokare i alla fall!Flört

RedMonsters
0

Haha jag som tog det som en självklarhet att folk visste att det handlade om reaktion…

Medarbetare på brukshundraser.

[Highonbluetomorrows]
2

#6. Meeeen på ett forum vet alla inte allt - det är därför de frågar :D

Frida B
0

#6 nej det är inte självklart

_(f.d MelvinMimmiLufsen)