Ni med labrador :)
Hej! Har funderat länge fram och tillbaka ang. rasval, och frågat lite här och var på forum m.m, och det är alltid någon som rekomenderat labben. och igår till idag fick vi chansen att passa en labradorhane, och han var helt underbar! Så nu till min fråga, hur är det att leva med en labbe? vad exakt kräver dom, och funkar dom till agility+freestyle?
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Lägg gärna ut bilder också!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Har ingen labbe nu, men har haft + är uppvuxen på labbekennel.
Min erfarenhet är att labben inte är extremt krävande, men iallafall 1 lång promenad/dag och hjärngympa.
De är vattengalna och en del kan hoppa ner i isvakar för att simma om man inte håller koll på vintern. 
De är apportörer och därmed så älskar de flesta labbarna att bära på allt möjligt och en del som inte får utlopp för apporterandet i träning kan ta ut det istället genom att börja bära allt möjligt i hemmet istället tex skor, kläder, kuddar, leksaker, vantar, osv vilket oftast inte är så uppskattat av ägaren.
Rasen kan absolut fungera till både agility & freestyle, bara man först röntgar armbågar och höfter så de inte har ledproblem som tyvärr är vanligt för rasen.
Rent allmänt skulle jag säga att labben är en ständigt glad och arbetsvillig ras som gör allt för sin ägare och är extremt matglad så lätt att motivera i träning med godis (se bara upp med vikten då de kan ha lätt att lägga på sig för många kilon), en allround hund som passar bra både som aktiv familjehund, jakthund (fågel), utställning, agility, freestyle, lydnad, fjällvandring, spår, sök, osv…
Jag svarar gärna på alla frågor du har om rasen 
Bjuder på en bild från i sommras då mamma hade en kull med 10 valpar. På bilden var de ca 5 veckor.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3 Minst 1 timme iallafall (utöver de dagliga rastningarna), men de klarar längre (om de har friska leder/är vältränade).
_**/Mvh Anne

#5 det är dp labben som jag har mest personlig erfarenhet av och därför den jag utgår ifrån.
Jag gissar att utställningsavlade är ungefär lika motionskrävande, men jaktlabben behöver mer både motion och mental träning (med fördel apportträning) eftersom de är avlade för att vara arbetande hundar.
_**/Mvh Anne
Jag är uppvuxen med labbe och vi har även labbe nu också. Samt att jag jobbat på ett hundhotell där det var en massa labradorer och hundhotellägaren födde upp labradorer.
Jag har bara bra erfarenheter av labradro, dom är bra på att anpassa sig, går bra ihop med dom flesta människor och barn samt andra djur. Är alltid glada och svansen går helatiden!
Dom kräver inte sådär jättemycket, men lite långpromenader och att få springa av sig lite brukar vara bra :).
Nackdelen bland dom jag har träffat är att om man inte uppfostrar dom ordentligt kan dom dra rätt mycket och hoppa, men som sagt det är bara en träningssak. Sen blir dom oftast så klumpiga när dom blir glada ;).
Vår labbe är den snällaste som finns, och går ihop med andra hundar och älskar både katter och kaninerna och går gärna och slickar och puffar på dom :)
Även vår älskar att bada! OCh snö är superkul. Att bara få varar med där det händer nått är oftast tillräckligt!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Vår är av "utställnings-variant".
#2 hihi söta valpar :P men vad menar du med apportering? antar att hämta pinnar inte räknas till apportering, men vad menar du? :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

#10 Jag menar apporteringsträning som man tränar inför jakt, men man behöver inte använda riktiga apporter (= fåglar, hare, mm) utan man kan använda dummys istället om man hellre vill det.
Hittade en sida som ganska bra beskriver hur man tränar detta http://www.valptips.se/artiklar/apport.htm
_**/Mvh Anne
#11 tack, lät ju jättekul :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Och här är en tillsammans med en av mina kaninkullar för ett par år sen :)
#12 wow vad fin!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#15 Hon är superfin, världens snällaste hund :)
#16 Haha, hon tar väl hand om dom små. Pussar och håller ordning ♥

#13 Ja det ÄR jätte kul! Om du tycker att det låter kul nu, vänta bara tills du står där i skogen med en lycklig labbe som jobbar med glädje 
_**/Mvh Anne
. Hur lång är en långpromenad i detta fallet?
.