Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 1257 ggr
Jenna_Nord
0

Fakta - AST

Ska påbörja en uppsats på engelska som måste va kopplat till ett engelskspråkigt land eller sammanhang. Så tänkte att jag kunde skriva om amstaffen, den heter ju trots allt American! :)

Men har jätte svårt att hitta bra trovärdiga källor (förutom amstaffklubben då).
Tänkte att någon här inne kanske hade någon på lager? Glad Hade varit jätte snällt om ni ville dela mer er!

Mvh Jenna

Maja2
0

kolla inne på amstaff i fokus, där finns massor med kunskap om amstaff :)

Jenna_Nord
0

Ska göra ett inlägg där med :)

Mvh Jenna

Mischa
0

Jag skulle råda dig att söka så många källor du kan och bilda dig en uppfattning.

Tyvärr så har många inkl. rasklubbar en väldigt förskönad bild av historien och vill inte gärna nämna besläktade hundraser utan får det ofta att låta som att rasen själv uppstår via bulldog x terrierkorsningar när den faktiskt är ganska ung och uppbyggd helt på en annan befintlig ras med ett desto mer ökänt namn.

Men tyckte den här hade en rätt så bra genomgång:

http://www.apbt.info/tiki-index.php?page=History+of+the+APBT

Söker du något på svenska kan jag tänka mig att det finns något att läsa på hundläroverkets sida.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
0

Jag har läst på väldigt mycket så kan känner att jag själv har en någorlunda god egen uppfattning. Men nu när jag ska skriva en uppsats så måste jag hänvisa direkt till godkända källor. Och det måste vara internetkällor då jag läser distans.

Så det blir lite svårt med en du länka då det är flera källor som är sammansatta till en ny :) eller har jag fel?

Jag hade tänkt använda mig av "Från nationalsymbol till mördarhund…" som finns inne på hundläroverket :) Där står det ju hur amstaffen uppkommer. Men frågan är om jag kanske borde skriva om APBT istället, känns lättare och verkar vara lite bredare.

Mvh Jenna

Michaela-N
0

Jag har haft ett föredrag på engelska om Pitbullen, kanske kan hjälpa dig lite mer med det om du väljer den istället.

Mischa
0

#4 Du har säkert rätt om den, då det är någon form av Wiki-sida.

Även om du tar fakta från apbt historia så är ju även den en del av amstaffens, snarare en väldigt stor del, sedan kan man ju dryga ut när amstaffen kom till sverige och det borde ju vara rasklubbens avdelning.

≧◔◡◔≦

Jenna_Nord
0

Det blev en uppsats om ASCPA istället, tyckte jag hade så dåligt med bra info till de andra.
Tack för all hjälp ändå! Glad

Mvh Jenna