Fodervärd
Vad innebär det egentligen att bli/vara fodervärd? Jag vet ingenting om det så berätta gärna
Man kan bli fodervärd åt försvarsmaktens hundar, dvs man har hand om dem o uppfostar dem tills de är ca året, då genomförs ett L (lämplighets) test o utifrån det bestäms om hunden kan utbildas till tjänst eller inte, blir den inte uttagen kan du få köpa hunden förmånligt. Under tiden hunden är hos dig så står FM för foder, veterinärvård o försäkringar.
Vanligast är dock att man blir fodervärd för en valp som uppfödaren tror kan visa sig lämplig för avel i framtiden, då står man själv för alla kostnader för valpe, utom de som har just med uppfödning att göra, inklusive ev meritering som krävs för att kunna regga ev kommande valpar.
Tikar på foder får uppfödaren ta max tre kullar på (eller var det två?) innan tiken fyllt fem år, när tiken fyllt fem, eller om tiken inte tas i avel så går ägandet över till fodervärden.
För hanar kan det handla om upp till 7 parningar o 7 års ålder.
Sen finns det Köpevatal med bibehållen avelsrätt (hette förr halvfoderavtal) man betalar då ½ köpeskillingen för valpen o resten enligt ovan, men 1 kull för tik o ca 3 för hanar.
Viktigt att man har allting ordentligt på papper, enbart SKKs egna avtal får användas för SKK reggade hundar. Viktigt oxå att man har likartad syn på avel etc.., annars kan det skära sig rejält om fodervärden t ex anser att hunden inte duger till avel, för i det läget har man inget att säga till om.
Man skall oxå tänka på att när det gäller tikar så valpar de oftast hos uppfödaren o stannar där tills valparna är 8 v.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Mina föräldrar är fodervärdar, en tik har de fått nu eftersom hon är för gammal för avel. Hennes dotter från sista kullen har mina föräldrar med och om hon funkar för avel så har ju kenneln rätt till det. Kenneln har även rätt ha åsikter om foder, skötsel etc.
Viktigt tycker jag är att man har god kontakt med kenneln ifall det är en kennel man är fodervärd till. Mina föräldrars ena hund Mio som de köpt, var det strul med eftersom de som hade mamman til Mio inte hade så jättebra kontakt med kenneln och enligt kennelägaren hade de inte skött tiken enligt instruktionerna så när hon väl lämnades till kenneln för att föda var hon för mager = förlossningen tog hårt på henne. Så jag tror inte att de människorna får nån till hund på foder från den kenneln iallafall.
2 är dom fodervärdar åt gammal tik? där anser jag att de mycket väl kan släppa helt ägandet på tik som ändå inte ska avlas vidare på. Är den yngre tiken oxå fodertik? Detta med att tikar kan bli magra stämmer Enja åt mängder med mat 5 gånger per dag, men allt gick till valparna. Det hänger lite på att kenneln oxå ska kolla till sin dräcktiga tik ofta om den är ute på foder. jag fick tips o gav fetare foder o tillskott det hjälpte väl lite ufd stog för dessa saker eftersom enligt kontraktet så hör det till deras bit att sköta om. Be dina föräldrar läsa på kontraktet lite mer de kan oxå ringa SKK för hjälp om detta om de har lite fråger osv :)
Tycker 1 svara bra på detta. Men för oss är det 2 valpkullar sen skrivs hunden över, jag tror ofta det är 2 kullar på fodertikar?
Den gamla tiken fick de för 1år sedan av kenneln det blir ju så när avelstikar pensioneras så till henne är de inte fodervärd, men dottern är de fodervärd till hon är bara runt 1,5år och ifall hon får bra meriter vid utställning vill kenneln avla på henne. Mamman som mina föräldrar har fått nu var en ganska dyrt importerad avelstik från england. De har dock mycket god kontakt med kenneln och ägaren och hälsar på ofta och ringer till varann.
4 aha nu fattar jag :)
När det gäller fodervärd åt en uppfödare så är det detta som gäller:
Tik - max 2 kullar innan 5 års ålder, vid den åldern övergår tiken automatiskt i fodervärdens ägo även om antalet kullar inte är uppnådda.
Hane - max 6 parningar (valpkullar) innan 7 års ålder och efter det övergår han i fodervärdens ägo.
Sedan finns det även något som i vardagligt tal kallas för halvfodervärd men som heter köp med bibehållen avelsrätt, då betalar man halva köpesumman för hunden men uppfödaren har rätt på max 1 kull för tik och max 3 kullar för hane. Avtalet slutar gälla den dagen tiken eller hanen uppnår 5 års ålder och då övergår hunden helt i köparens ägo.
6 bra skrivet/info, klart o tydligt