Köpa valp från omeriterad hane?
Jag är intresserad utav en hund som jag kan ställa ut med, så det bästa vore ju utställningslinjer. Vill dock även ha en hund som följer med mig ut på det mesta och som jag kan köra agility och spår med. Träffade en hund som passade mig perfekt i somras och insåg att rasen skulle passa mig väldigt bra.
- Rasen är lite instabil och har avlats på dåliga linjer etc, men denna hunden som jag träffat är från bra utställningslinjer och är en väldigt fin hund mentalt. Ingen könsaggressivitet etc.
- Om jag ens ska överväga en valp ska både hanen och tiken ha bra leder och vara friska, förstås.
Men vad ska jag mer kolla på, när det gäller hunden? De använder inte hunden för utställning och den har inga meriter heller. Men är det så viktigt med meriter? Visst, jag vill träna med hunden. Vill inte ta mig till elitnivå, men åtminstone köra agility på hemmanivå och så, och kunna ställa ut den. Eftersom hanen är från bra utställningslinjer, borde jag ju ha chans att få en bra valp om även tiken är det? 
Det är mycket möjligt att dem meriterar hanen innan dem tar en kull på den - såvitt jag vet är det inte bestämt att dem överhuvudtaget ska göra det. Kanske ska jag ha som krav att hunden ska ha ställts ut och fått bra poäng åtminstone en gång, så jag ser att det är bra utställningsmaterial?
Sitter och spekulerar nu, men vore väldigt snällt om någon villle svara på min fråga! Hoppas jag inte förvirrat er allt för mycket. ;)
Obs; Jag är medveten om att man även ska kolla på tiken, och att valparna inte behöver bli som hanen eller ens gilla agility. Kommentarer om detta undanbedes. Vill inte heller ha diskutioner om varför hanen ska paras etc!
Får man fråga vad är det för ras? sen är jag lite nyfiken på svar o puttar till din tråd lite 
Att båda föräldrarna o helst fler släktingar har genomfört BPH/MH. Förutom gängse veterinärmedicinska undersökningar som bör göras på rasen.
En icke utställningsmeriterad hane kan mycket väl lämna bra avkomma efter sig, erfarna uppfödare brukar kunna se hundarnas/kombinationens potentialer, naturligtvis finns aldrig någon garanti, därför säljs alltid valpar till "sällskap"
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Nu har jag iof hållt på mest på hästsidan men det lär vara samma sak på hund sidan. På stuteriet där jag var hade de en valack efter en av sveriges bästa hingstar någonsin och efter ett superbra sto (utställningsmässigt alltså) och han var något av de fulaste inom rasen…
Så bara för att pappan och mamman har jättehögt på utställning betydet ju inte det att avkomman blir en bra utställninshund. självklart ökar chansen, men det är ingen garanti.
Om uppfödaren är erfaren skulle inte det oroa mig om pappan var omeriterad, om linjerna är bra.
#1 - Pinscher. Med tanke på att hanen är väldigt trevlig och jag fastnat för honom efter att haft honom så mycket under sommaren, så skulle jag gärna ha en valp efter just honom. Sedan kanske det inte blir likt honom men… 
#2 - Tack för svaret. Jo, allt sånt ska vara kollat förstås :)
#3 - Nej, jag vet att det inte behöver bli en bra utställningshund bara för det. Men blir det inte det får jag ju hitta på något annat med hunden. Men är det utställningslinjer har jag ju lite större chans att få en hund av bra utställningsmaterial.
Det är privatpersoner som har hanen, så isåfall kontaktar dem en kennel osv. Men som sagt, sitter bara och spekulerar nu.
4 Hanan bör ställas ut o få ett omdöme iaf tycker jag, sen har jag ingen aning om hur deras raskrav säger vad för tester de ska genomföra men dessa ska vara minsta kravet iaf o då med gott resultat :)
Mycket beror ju på ras osv - men när jag själv kommer leta hane till min ena tik är utställningsmeriter det minst viktiga
det finns många fina hanar ute "bland buskarna" som gör mycket annat istället.
Man måste gå på helheten.
#5 - Men hur viktigt är det med meriter egentligen? Är det så farligt att köpa ifrån en omeriterad hane som når upp till alla avels och raskrav osv?
#6 - Ja, det är det jag också tänker. Hellre en fin hane från utställningslinjer och bra psyke, med tanke på att pinscher är ganska instabil ras, än att den har en massa meriter.
Men blev osäker på om jag tänker fel och egentligen borde ha meriter som krav?
7 jag tycker inte det är så där jätte viktigt faktist ser någ hellre en sund o bra mentalt hane bakom valpen än helt nervknippe som har div meriter i utställning men ett omdöme är faktist inte helt fel. Sen som sagt vet jag inte vad som krävs på pinscher ska vara reggad o den biten. Kolla upp det.
#8 - Ja, ska kolla upp det om det blir aktuellt.
Tack för svaren iallafall! Då vet jag att jag inte tänker helt fel, när jag hellre tar en bra hane utan meriter. Fördelen med att jag själv tagit hand om den är ju så mycket att jag vet att den är bra mentalt osv - större trygghet än om jag inte hade känt någon av föräldrarna till valpen sedan. :)